فراهم شدن امکان وثیقه‌گذاری بیمه‌نامه‌ زندگی چه اهمیتی دارد؟

به‌روزترین‌ها– بر اساس آخرین آمار اعلامی از سوی بیمه مرکزی در ۷ ماهه اول سال ۱۴۰۲، حق بیمه تولیدی رشته‌های بیمه درمان، زندگی و حوادث به ترتیب ۸۱.۱، ۴۸.۸ و ۴۱.۴ درصد رشد داشته اند، همچنین تعداد بیمه نامه صادره درمان و حوادث با ۳۳.۱ و ۲.۲ درصد رشد همراه بوده اما در رشته زندگی با ۰.۹ درصد کاهش مواجه هستیم.

بیمه زندگی که ۵ آذر سال ۱۴۰۱ معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی از امکان وثیقه گذاری آن خبر داده بود امکانی که باشگاه خبرنگاران جوان برای پیگیری اجرای این طرح در هفته بیمه به سراغ علی بنیادی نائینی معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی رفت و او گفت: برنامه‌ای تحت عنوان توثیق یعنی در واقع به ضمانت گذاشتن یکی از دارایی‌ها تنظیم شد. یکی از دارایی‌های مردم که در صنعت بیمه ظهور پیدا می‌کند بیمه زندگی است که افراد می‌توانند آن را به ضمانت در نظام بانکی، قضایی و… بگذارند.

امکان وثیقه گذاری بیمه‌نامه‌زندگی بزودی مهیا خواهد شد

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: اما سوال اینجاست فردی در یک بانک تسهیلات دریافت می‌کند، اما ممکن است همزمان بخواهد بیمه خود را بازخرید کند بحث بر این بود که سامانه‌های ما به شکل برخط بدون تاخیر بتوانند متصل به نظام بانکی شوند تا اگر فردی بیمه‌نامه را در نظام بانکی به ضمانت گذاشت بتواند در آن سقفی که ضمانت تقبل کرده بلوکه شود این ارتباط سامانه‌ای در حال انجام است و حتما این انفاق خواهد افتاد.

او در پاسخ به این پرسش که یعنی وثیقه گذاری بیمه‌نامه زندگی فراهم خواهد شد؟ گفت: بله بزودی امکان وثیقه گذاری بیمه‌نامه‌زندگی مهیا خواهد شد در خصوص زمان دقیق هم اقدامات در حال پیشروی است.

در ادامه هم روز گذشته باشگاه خبرنگاران جوان آخرین جزئیات از مراحل امکان توثیق بیمه‌نامه زندگی را از قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی جویا شد و مشعلچی بیان کرد: بیمه‌نامه‌های زندگی یعنی اندوخته‌هایی که شخص دارد و بلوکه شده، همانند سپرده‌های بانکی است به عبارتی افراد یک اندوخته دارند زمانی که این بیمه نامه توثیق می‌شود یعنی در حقیقت این سرمایه خود را مورد وثیقه قرار می‌دهند و در صورت عدم اجرای تعهد، امکان برداشت از این اندوخته وجود دارد.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: بیمه‌نامه‌های زندگی هم می‌تواند ذی نفعان متفاوتی داشته باشد یعنی شما می‌توانید برای خود بیمه‌نامه زندگی را خریداری و ذی نفع را فرد دیگری مثلا پدر و مادر و… قرار دهید به این سبب می‌شود بهره‌بردار هم مراجع قضایی قرار گیرد. این امکان وثیقه گذاری بیمه نامه زندگی یک امر طبیعی بود که باید رخ می‌داد. در همین راستا معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی تلاش بسیار زیادی را داشت. اکنون در لوایح دولت در بحث موضوعات مربوط به قوه قضائیه این موضوع یعنی امکان وثیقه گذاری بیمه‌نامه‌زندگی پذیرفته شده و اقدامات در حال انجام برای مراحل نهایی و نحوه اجرایی است و اصل آن پذیرفته شده است.

اما به گفته کارشناسان امکان وثیقه گذاری بیمه‌نامه‌زندگی علاوه بر تسهیلگری امور افراد در بخش‌های مختلف می‌تواند اقدامی در جهت کمک به افزایش ضریب نفوذ صنعت بیمه هم محسوب شود؛ موضوعی که بر اساس برنامه پنج ساله ششم ضریب نفوذ بیمه‌های بازرگانی در طول اجرای برنامه باید به هفت‌درصد (۷%) برسد در حالی که امسال سال پایانی برنامه است و بنا بر گفته رئیس کل بیمه مرکزی در ۲۸ آبان ضریب نفوذ بیمه در کشور ۱.۸ درصد است.

کمک به افزایش ضریب نفوذ بیمه با فراهم شدن امکان وثیقه گذاری بیمه‌نامه‌زندگی که صادقی کارشناس صنعت بیمه با اشاره به آن در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد: اصلی‌ترین عامل ضریب نفوذ بیمه را قدرت خرید مردم و درآمد ملی سرانه می‌دانیم، بحث رفاه در موضوعات اقتصادی جایگاه ویژه‌ای دارد. سهم بیمه‌های زندگی در صنعت بیمه چند ماهی است کاهش یافته، فروش آن سخت و بازخرید بیشتر از وضعیت عادی است. بیمه مسئولیت یا بیمه شخص ثالث به عنوان وثیقه در زمان تصادف است، همچنین بیمه زندگی می‌تواند وثیقه‌ای در نظام حقوقی برای اخذ وام یا موارد دیگر استفاده شود. در مراحل بعدی برنامه این بوده که بیمه زندگی وثیقه‌ای برای دریافت تسهیلات بانکی باشد.

او افزود: در کل تحقق وثیقه گذاری بیمه‌نامه‌ها می‌تواند کمک به افزایش ضریب نفود کند همچنین در موارد دیگر هم می‌تواند تسهیلگری داشته باشد.

در ادامه هم مشعلچی قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی اظهار کرد: این امکان یعنی پذیرفته شدن بیمه‌نامه‌های زندگی به عنوان وثیقه مزیت‌های مختلفی دارد و می‌تواند به افزایش ضریب نفوذ بیمه کمک کند اما باید روی آن کار زیادی شود.

حالا باید منتظر ماند و دید سرانجام امکان وثیقه گذاری بیمه‌نامه‌زندگی چه زمانی عملیاتی خواهد شد؟ امکانی که علاوه بر تسهیلگری در برخی امور قضایی و بانکی می‌تواند به افزایش ضریب نفود صنعت بیمه هم کمک کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا