کنترل بازار لاستیک با کاهش عرضه تایر به خودروسازان‌

به‌روزترین‌ها– مصطفی تنها درباره آخرین وضعیت تولید و عرضه لاستیک خودرو اظهار داشت: از نیمه آبان امسال در راستای کم‌کردن التهابات ناشی از کمبود عرضه تایر، بخشی از عرضه به خودروسازان را کاهش داده‌ایم و بخش اعظم تولیدات لاستیک خودرو روانه بازار می‌شود. 

سخنگوی انجمن تایر بیان داشت: با این اقدام بازار تایر خودرو از التهاب خارج شده است، البته فعلا مشکل لاستیک پراید در بازار به طور کامل حل نشده لذا تایرسازان در یک ماه اخیر تولید لاستیک پراید را به طور قابل توجهی افزایش داده‌اند که با عرضه و توزیع این لاستیک ها در بازار مشکل این بخش نیز حل می‌شود. 

تنها افزود: با افزایش تولید و عرضه، قیمت لاستیک پراید در بازار کاهش داشته اما باز هم می‌توان عرضه را افزایش و قیمت‌ها را بیشتر کاهش داد. 

وی بیان داشت: از اواخر سال 1401 ارز تخصیصی کارخانجات تایرسازی تامین نشد و به صورت قطره چکانی در موارد محدودی ارز برای خرید مواد اولیه کارخانجات تایرسازی تامین شد، لذا مشکلات ناشی از کمبود ارز در نیمه اول سال جاری و بخصوص 5 ماهه ابتدای امسال موجب کاهش تولید و عرضه تایر به بازار شد. 

سخنگوی انجمن تایر گفت: اما از شهریور ماه امسال تامین ارز تولید‌کنندگان صنعت تایر سرعت بیشتری گرفت و در ماه‌های بعد یعنی مهر، آبان و آذر سرعت تامین ارز بیشتر شد و تولیدکنندگان توانستند تولید و عرضه بیشتری داشته باشند و لذا بازار از التهاب خارج شد. 

تنها با بیان اینکه با کاهش عرضه همواره تقاضا بیشتر می‌شود، گفت: مردم به محض اینکه احساس کنند در کالایی کمبودی ایجاد شده متقاضی خرید آن کالا می‌شوند تا تاثیرات تورمی گرانی آن کالا را به تاخیر بیندازند، بنابراین در شرایطی که عرضه و توزیع کالا در بازار کم شد تقاضای تایر نیز تقریبا 2 برابر شد 

وی در مورد میزان تولید و واردات اظهار داشت: سالانه حدود 23 تا 24 میلیون حلقه تایر نیاز کشور است و حدود 22 میلیون حلقه تایر نیز تولید می‌شود اما تامین نیاز، بسته به این دارد که چه اندازه و سایزی تولید شود اما در مجموع 70 درصد از تولیدات کشور را حلقه‌های تایر با سایز 13، 14 و 15 اینچ تشکیل می‌دهند و لذا تولیدکنندگان نیز 70 درصد ظرفیتشان را در شرایط عادی به تولید این سایزها اختصاص می دهند. 

سخنگوی انجمن تایر در مورد واردات خودرو،  اظهار داشت: معمولا تایرهای وارداتی از چین وارد می‌شود و ارز واردات تایر با ارز واردات مواد اولیه صنعت تایر یک نرخ است. 

وی درباره واردات قاچاق تایر اظهار داشت: بعضی از برندهای مشهور تایر جهان از طریق واردات رسمی، وارد کشور نمی‌شود لذا تایرهایی با این برندها به‌صورت قاچاق وارد می شود ضمن اینکه با توجه به اینکه واردکنندگان قاچاق تعرفه‌ای برای واردات نمی پردازند در نتیجه قیمت تمام شده تایر وارداتی به صورت قاچاق پایین‌تر از قیمت واردات رسمی است و با توجه به منافع اقتصادی واردات این کالا به صورت قاچاق انجام می شود. 

تنها بیان داشت: البته اخیرا تعرفه واردات لاستیک کاهش یافته است.  

بنابراین گزارش امروز لطفی‌‌زاده، دستیار ویژه وزیر صمت گفت: برای رفع مشکلات بازار لاستیک تلاش می‌کنیم تا توزیع را از طریق همه بسترهای ممکن از جمله عرضه در بازار و سکوهای فروش مجازی انجام دهیم.

پیش از این، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر با ارسال نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های تولیدی تایر اعلام کرد که دستورالعمل آزادسازی قیمت تایر سواری ابلاغ نشده است، بنابراین‌ فروش با قیمت‌های جدید متوقف شود.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا