بورسِ ١۴٠٣ از شاخص ٣ میلیونی عبور می‌کند؟ / مسکن مهمترین رقیب بازار سرمایه

به‌روزترین‌هافردین آقابزرگی با بیان اینکه بازار سرمایه در سال ١۴٠٣ مستعد جذب نقدینگی است، اظهار داشت:  باید به این نکته توجه داشته باشیم که در سال ٩٧ شاخص بورس ٨٠ هزار بود و تا پایان سال  گذشته (١۴٠٢ ) شاخص بیش از دو میلیون و ١٠٠ هزار واحد بود. به عبارت دیگر در این مدت زمان شاخص بیش از ٢۵٠٠ درصد بازدهی داشته است.

وی ادامه داد: بنابراین بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها بازدهی بیشتری داشته اما این بازدهی لزوما به تغییر در سوددهی شرکت‌ها ارتباطی ندارد و می‌دانیم که دولت تبحر خاصی در دست اندازی آنها دارد، بنابراین موضوع سودآوری شرکت‌ها نیست که این موضوع هم در سال ٩٩ و هم سال گذشته دیده شد. به طوریکه در سال گذشته شاهد آن بودیم که با تغییر در سود شرکت‌ها لزوما قیمت سهام تغییری نداشت. 

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این مقایسه بیشتر درباره بازدهی بازارهای مختلف در این دوره زمانی است. اگر بازار مسکن و خودرو و سایر بازارهای رقیب در رکورد باشند به طور قطع بازار سرمایه می‌تواند به از شاخص ٣ میلیون و حتی ٣.۵ میلیون واحد عبور کند البته نه با شتابی در سال ٩٩ شاهد آن بودیم.

آقابزرگی شرط عبور از شاخص ٣ میلیون واحد را حمایت همه جانبه دولت از بازار سرمایه دانست و تاکید کرد: حمایت از بازار سرمایه به معنای خروج از قیمت دستوری است. در طول دوره‌های دولت محافظه کار، اصلاح طلب و دولت‌هایی که بورس را قمار می‌دانستند و دولت‌هایی که برای جذب سرمایه به بورس فراخوان عمومی اعلام می‌کردند بورس نسبت به سایر بازارها بیشترین بازدهی را داشت و در ٨ سال گذشته بیشترین بازدهی متعلق به بازار سرمایه و بورس بوده و با این شرایط باید بستر برای ورود نقدینگی به بورس مهیا شود .

وی افزود: البته بخشی از دلیل رشد بورس وضعیت نامناسب و فضای رکوردی سایر بازارها است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: طبق آنچه که سنوات نشان داده بازار مسکن و طلا و ارز از رقبای اصلی بورس هستند و از آنجایی که در آستانه حبابی شدن بازار مسکن و خودرو قرار داریم معتقدم بازار سرمایه بی رقیب است. بورس به اندازه کافی افت کرد و شرایط برای جذب نقدینگی به این بازار مهیا است.

منبع: ایلنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا