انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری بدون ریسک

به‌روزترین‌ها، امیر شهبازی| بورس تنها بازاری است که شما می‌توانید با میزان از ریسک‌پذیری و با هر نوع سلیقه‌ای در آن سرمایه‌گذاری کنید. یکی از بهترین راه‌های سرمایه گذاری با ریسک کم یا بدون ریسک استفاده از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. در این مقاله تمام راه‌های سرمایه گذاری بدون ریسک را تشریح کرده‌ایم.

سرمایه گذاری بدون ریسک ممکن است؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند برای سرمایه گذاری باید سرمایه زیادی داشته باشند و ریسک بالایی متحمل شوند. اما با استفاده از ابزارهای نوین مالی مانند صندوق‌ سرمایه گذاری و آموزش آنلاین بورس شما می‌توانید با هر نوع درجه ریسک‌پذیری، سرمایه‌گذاری کنید. در حقیقت، سپرده بانکی و اوراق قرضه دولتی جز سرمایه‌گذاری‌های بدون ریسک محسوب می‌شوند. زیرا شما با سرمایه‌گذاری در این دارایی‌ها تحت هر شرایطی بازدهی ثابتی را دریافت می‌کنید. به‌طور مثال در حال حاضر سود سپرده بلند مدت بانکی بین ۲۰ تا ۲۳ درصد بوده و سود اوراق قرضه دولتی (اخزا) حدودا بین ۲۴ تا ۲۷ درصد است. در ادامه بیشتر با انواع راه‌های سرمایه گذاری بدون ریسک آشنا خواهید شد.

انواع روش های سرمایه گذاری با ریسک کم کدامند؟ 

چندین راه برای سرمایه‌گذاری با ریسک کم و تضمینی وجود دارد. از جمله مهم‌ترین ابزارهای سرمایه گذاری بدون ریسک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سپرده بانکی

سپرده بانکی را می‌توان قدیمی‌ترین ابزار سرمایه‌گذاری بدون ریسک در نظر گرفت. نرخ سود سپرده بانکی توسط بانک مرکزی تعیین شده و نحوه محاسبه آن به صورت ماه‌شمار است. همچنین، سرمایه گذاری در بانک دارای نرخ شکست سرمایه و پرداخت مالیات است.

اوراق درآمد ثابت

اوراق درآمد ثابت دارای تنوع بالایی بوده و نرخ سود در آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. از جمله رایج‌ترین اوراق درآمد ثابت می‌توان به اوراق اخزا، اجاره، مشارکت و مرابحه اشاره کرد. برخی از اوراق درآمد ثابت مانند اخزا دارای سود روز شمار هستند و برخی مانند اوراق مرابحه هر چند ماه یک بار سود پرداخت می‌کنند.

صندوق درآمد ثابت

صندوق درآمد ثابت را می‌توان بهترین ابزار سرمایه گذاری بدون ریسک نامید. زیرا این صندوق توسط مدیران حرفه‌ای و باتجربه سرمایه‌گذاری مدیریت شده و ترکیب دارایی آن شامل انواع اوراق درآمد ثابت و سپرده بانکی است. سود صندوق درآمد ثابت روزشمار بوده و معاف از پرداخت هرگونه مالیات است. 

انتخاب صندوق سرمایه گذاری بدون ریسک

همانطور که اشاره شد، صندوق درآمد ثابت بهترین گزینه جهت سرمایه‌گذاری بدون ریسک است. برای انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت بهتر است بازدهی آن را در یک سال گذشته با نرخ بهره بانکی مقایسه کنیم. در حال حاضر نرخ بهره بانکی در ایران ۲۳ درصد بوده و نرخ سود یکساله صندوق‌های درآمد ثابت به صورت میانگین ۲۷ درصد است. از طرف دیگر بهتر است برای انتخاب صندوق درآمد ثابت مطمئن، میزان دارایی تحت مدیریت، سابقه مدیر صندوق، بازدهی و آلفا صندوق را نیز بررسی کنید.

چطور ریسک سرمایه گذاری را کمتر کنیم؟

صندوق‌های درآمد ثابت به دو نوع اول و دوم تقسیم می‌شوند. تفاوت اصلی این دو نوع صندوق در میزان ریسک آن‌هاست. در حقیقت، صندوق‌های نوع اول باید حداقل ۸۵ درصد از کل دارایی‌های خود را به اوراق درآمد ثابت اختصاص دهند و تنها می‌توانند ۱۰ درصد کل دارایی‌ها را در سهام و حق تقدم سهام سرمایه‌گذاری کنند. در صندوق درآمد ثابت نوع دوم، حداقل باید ۹۰ درصد از کل دارایی‌ها در اوراق درآمد ثابت سرمایه‌گذاری شود و مدیر صندوق تنها می‌تواند ۵ درصد از کل دارایی‌ها را در سهام و حق تقدم سهام سرمایه‌گذاری کند. بنابراین، صندوق درآمد ثابت نوع دوم ترکیب دارایی محتاطانه‌تری داشته و گزینه کم‌ ریسک‌تری محسوب می‌شود. 

جمع بندی

با ابزارهای سرمایه‌گذاری بدون ریسک آشنا شدید. با وجود اینکه اوراق درآمد ثابت و بانک گزینه‌های مناسبی برای افراد ریسک‌گریز به شمار می‌آید، اما صندوق درآمد ثابت را می‌توان انتخاب بهتری برای سرمایه گذاری بدون ریسک در نظر گرفت. در حقیقت، موارد زیر از جمله مهم‌ترین مزایای صندوق درآمد ثابت محسوب می‌شوند:

– مدیریت حرفه‌ای

– نقدشوندگی بالا

– معاف از مالیات

– عدم نرخ شکست سرمایه

– کسب سود روزشمار

همچنین، صندوق‌های درآمد ثابت از لحاظ نحوه سرمایه‌گذاری به دو نوع مبتنی بر صدور و ابطال و قابل معامله در بورس (ETF) تقسیم می‌شوند. شما می توانید با توجه به میزان ریسک‌پذیری و مدت زمان سرمایه‌گذاری در انواع صندوق‌های درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا