نسل آینده را برای سرمایه‌گذاری آماده کنیم

به‌روزترین‌ها، مهدی صالحی طاهری| پیش از اقدام به سرمایه‌گذاری برای کودکان باید چند عامل مانند مدت زمان زمان سرمایه‌گذاری، میزان ریسک‌پذیری و شرایط اقتصادی در گذشته و حال حاضر را در نظر گرفت.

عوامل مهم برای سرمایه‌گذاری

یکی از بهترین راه‌های تامین آتیه فرزندان سرمایه‌گذاری منظم و مداوم در بلند مدت است.  ایجاد برنامه سرمایه‌گذاری از دوران کودکی تا رسیدن به سنین جوانی برای فرزندان، باعث می‌شود تا آن‌ها در آینده استقلال مالی بیشتری داشته باشند. در این مقاله به بررسی بهترین ابزارهای سرمایه‌گذاری برای تامین آتیه فرزندان خواهیم پرداخت.

پیش از اقدام به سرمایه‌گذاری برای کودکان باید چند عامل مانند مدت زمان زمان سرمایه‌گذاری، میزان ریسک‌پذیری و شرایط اقتصادی در گذشته و حال حاضر را در نظر گرفت. از طرف دیگر بهتر است به صورت هدفمند برای کودکان خود سرمایه‌گذاری کنید. به طور مثال در ایالات متحده آمریکا طرحی سرمایه‌گذاری وجود دارد با نام 529b که این طرح از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و بیش از ۴۰ درصد از خانوارهای آمریکایی پیش از به دنیا آمدن فرزندشان در این طرح سرمایه گذاری می‌کنند. با توجه به اینکه هزینه تحصیلات عالی در آمریکا بسیار بالاست، بنابراین طرح 529b با سرمایه‌گذاری منظم و مداوم در ترکیبی از کلاس‌های دارایی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سهام، بیمه عمر، سپرده بانکی و… اندوخته‌ای مناسب جهت پوشش هزینه‌های تحصیلی در آینده برای فرزندان به‌وجود می‌آورد. 

توصیه می‌شود اهداف سرمایه‌گذاری برای کودکان با افق زمانی بلند‌مدت و همراه با برنامه‌ریزی باشد. با توجه به اینکه اقتصاد ایران در طی سالیان اخیر با جهش‌های تورمی قابل ملاحظه‌ای همراه بوده، بنابراین داشتن اندوخته‌ای مناسب در سنین جوانی می‌تواند فرزندان را به اهداف آینده‌نگر خود مثل تحصیل، ازدواج، مهاجرت و… نزدیک کند. برنامه‌ریزی جهت سرمایه‌گذاری می‌تواند از میزان اختصاص دارایی به سرمایه‌گذاری شروع شود. به طور مثال شما می‌توانید به صورت سالانه، ماهانه و مقطعی بخشی از درآمد یا پس‌انداز خود را به سرمایه‌گذاری برای فرزندانتان اختصاص دهید. در ادامه با ابزارهای سرمایه‌گذاری در ایران بیشتر آشنا خواهید شد.

ابزارهای سرمایه گذاری در ایران

در ایران دارایی‌های متنوعی جهت سرمایه‌گذاری وجود دارد. همانطور که پیش‌تر اشاره شد با توجه به فضای تورمی اقتصاد ایران، بهتر است سرمایه‌گذاری برای کودکان در دارایی‌هایی انجام شود که در درجه اول پتانسیل حفظ ارزش دارایی در برابر تورم را داشته باشد و در درجه دوم بتواند بازدهی مازاد بر تورم ایجاد کند. از جمله مهم‌ترین دارایی‌ها جهت سرمایه‌گذاری در ایران می‌توان به بورس، ارز، طلا، املاک و مستغلات، بانک و صندوق‌ سرمایه گذاری اشاره کرد. در ادامه در رابطه با انواع دارایی‌ها توضیحاتی ارائه خواهد شد.

سرمایه گذاری در بانک

سرمایه‌گذاری در سپرده‌های مدت‌دار بانکی یکی از کم‌ریسک‌ترین و رایج‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری برای کودکان است. در حقیقت، نرخ سود بانکی توسط بانک مرکزی تنظیم و اعمال می‌شود. در حال حاضر سود سپرده‌های بانکی بلندمدت ۲۳ درصد است. مهم‌ترین چالش پیش‌روی سپرده‌های بانکی نرخ بالای تورم است که باعث می‌شود در بلندمدت ارزش سرمایه در برابر تورم افت قابل توجهی داشته باشد.

سرمایه گذاری در دلار 

تغییرات نرخ ارز در ایران را می‌توان موتور محرک رشد دارایی‌هایی مثل طلا، مسکن، بورس و خودرو در نظر گرفت. قیمت دلار تحت تاثیر رویدادهای اقتصادی و سیاسی دچار نوسانات زیادی شده و با افزایش تورم ارتباط مستقیمی دارد. اما با توجه به اینکه ارزش دلار و سایر ارزهای خارجی مثل یورو، پوند و… با وضعیت اقتصاد کلان کشورها مرتبط است، بنابراین دلار تا حدودی می‌تواند قدرت خرید را در دوران تورم حفظ کند. از این جهت، بهتر است سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی انجام شود که پتانسیل بازدهی مازاد بر دلار داشته باشند.

سرمایه گذاری در طلا

طلا یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین ابزارهای سرمایه‌گذاری در ایران و جهان است. از مهم‌ترین عوامل در بازدهی و تغییرات قیمتی در آن را می‌توان نرخ دلار در نظر گرفت. لازم به ذکر است که تغییرات قیمتی در انس جهانی طلا نیز تا حد کمی بر قیمت طلا در ایران اثرگذار است، اما قیمت طلا با تغییرات نرخ دلار در ایران رابطه مستقیمی دارد. طلا و مسکوکات آن گزینه مناسبی جهت سرمایه‌گذاری بلند مدت برای کودکان بوده و ارزش دارایی را در برابر تورم حفظ می‌کند. معمولا می‌توان در  طلا به صورت خرید سکه، خرید شمش طلا، جواهر و صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا، سرمایه‌گذاری کرد. 

سرمایه گذاری در بورس

بازار سرمایه یا بورس در طی سه دهه اخیر بیشترین میزان بازدهی را در مقایسه با سایر دارایی‌ها داشته و یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در بلندمدت است. مهم‌ترین مزیت این بازار را می‌توان نقدشوندگی بالا و امکان سرمایه گذاری با پول کم در نظر گرفت. در حقیقت، شما می‌توانید با حداقل سرمایه ۵۰۰ هزار تومان در بورس سرمایه‌گذاری کنید. همچنین، بورس امکان سرمایه‌گذاری در دارایی‌های متنوع مانند سهام، صندوق سرمایه گذاری، اوراق درآمد ثابت، اوراق مشتقه، گواهی سپرده کالایی طلا، زعفران، برنج و… را فراهم می‌کند.

خرید ملک

یکی دیگر از راه‌های سرمایه‌گذاری برای کودکان خرید ملک است. به صورت کلی سرمایه‌گذاری در حوزه املاک و مستغلات نیازمند سرمایه بالایی بوده و نقدشوندگی این بازار به علت حجم معاملات پایین، در مقایسه با دارایی‌هایی مثل سهام، طلا، دلار و بانک بسیار کم است. با وجود اینکه از بسیاری از مردم، سرمایه گذاری در مسکن امن و پرسود می‌دانند، اما ریسک‌های زیست محیطی مانند خشکسالی، سیل و زلزله می‌تواند حاشیه امنیت در این دارایی را تهدید کند. از طرف دیگر، در دوره‌های رکود اقتصادی، نقدشوندگی در بازار مسکن به شدت افت می‌کند و در صورتی که مالکی بخواهد در شرایط اضطراری ملک خود را در شرایط رکودی به فروش برساند، ممکن است پایین‌تر از ارزش ذاتی، دارایی خود را به فروش برساند.

سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری

همانطور که پیش‌تر اشاره شد سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری موجود در بورس می‌تواند یکی از بهترین و پربازده‌ترین راه‌های سرمایه گذاری برای کودکان باشد. صندوق‌ها توسط مدیران متخصص و باتجربه در حوزه مالی مدیریت شده و در طیف متنوعی از دارایی‌ها مثل سهام، طلا، اوراق درآمد ثابت، املاک و مستغلات و انواع کالاها می‌توانند سرمایه‌گذاری داشته باشند. یکی از مهم‌ترین مزایای صندوق‌ها نقدشوندگی بالا و امکان سرمایه‌گذاری با حداقل سرمایه است. در حقیقت، برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها نیازی به دانش تخصصی نیست. زیرا صندوق‌ها دارایی مدیریت حرفه‌ای بوده و معمولا بازدهی مناسبی در بلند مدت دارند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا