اقتصاد ایرانبورس

اهمیت تامین مالی در بازار سرمایه

به‌روزترین‌ها؛ میترا شهبازی| هر شرکتی برای توسعه فعالیت‌های خود نیاز به تامین مالی دارد. تامین مالی از طریق بازار سرمایه، یکی از روش‌های موثر و کاربردی برای جذب منابع مالی جدید است. مزیت بزرگ این روش نسبت به تامین مالی از طریق بانک و اخذ تسهیلات بانکی، کاهش هزینه‌های مالی برای شرکت‌هاست.

مزایای تامین مالی از طریق بورس نسبت به تسهیلات بانکی

اخذ تسهیلات بانکی را می‌توان مرسوم‌ترین روش تامین مالی برای شرکت‌ها دانست. مشکل بزرگ این روش، افزایش هزینه‌های مالی ناشی از پرداخت اصل و فرع تسهیلات بانکی است؛ بنابراین اگر طرح توسعه شرکتی زمان‌بر باشد، این روش به هیچ عنوان موثر نخواهد بود. اما تامین مالی از طریق بورس، مشکلات فوق را ندارد. شرکت بورسی می‌تواند با فروش بخشی از سهام خود و جذب سرمایه‌گذار، افزایش سرمایه، انتشار اوراق بدهی و مواردی از این دست، بدون هزینه مالی، تامین مالی بلندمدت برای خود ایجاد کند و از منافع آن بهره‌مند شود.

نحوه تامین مالی از طریق بورس

شرکت‌ها برای تامین مالی از طریق بورس، ابتدا باید در بازار سرمایه پذیرش شوند. شرایط خاصی برای پذیرش شرکت در بورس مانند حداقل سرمایه ثبت شده، سابقه فعالیت در صنعت مربوطه، سودآور بودن صورت‌های مالی طی چند سال گذشته، وجود دارد. بنابراین پذیرش در بورس منوط به اخذ شرایط لازم در این بازار است. مشاوره تامین مالی شرکت‌ها، جهت پذیرش در بورس توسط نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه مانند کارگزاری‌ها، شرکت‌های تامین سرمایه، شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری و… انجام می‌شود. این نهادهای مالی با اخذ مجوز‌های لازم از سازمان بورس اوراق بهادار، خدمات متنوع مالی از پذیرش شرکت‌ها در بورس تا پذیره‌نویسی و خرید و فروش اوراق بهادار را به عهده دارند.

نحوه جذب سرمایه‌گذار از طریق بورس

شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، به روش‌های مختلفی می‌توانند جذب سرمایه‌گذار داشته باشند. مرسوم‌ترین روش تامین مالی شرکت‌ها و جذب سرمایه‌گذار را می‌توان افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید دانست. علاوه بر این شرکت‌ها می‌توانند با اخذ مجوز‌های لازم، اوراق بدهی نیز منتشر کنند. با انتشار اوراق بدهی، شرکت‌ها می‌توانند منابع مالی جدید برای پروژه‌های بلندمدت خود از طریق جذب سرمایه‌گذاران دریافت کرده و بهره آن را به صورت سودهای دوره‌ای طی چند سال به سرمایه‌گذاران پرداخت کنند. در این روش پرداخت اصل سرمایه‌ در تاریخ سررسید اوراق صورت می‌گیرد. بنابراین شرکت دردسرهای مربوط به پرداخت اصل و فرع تسهیلات بانکی را نداشته و می‌تواند طرح توسعه خود را با حداقل هزینه مالی و در طول چند سال به بهره‌برداری برساند.

بهترین کارگزاری بورس برای مشاوره تامین مالی

کارگزاری‌های مختلفی در بازار سرمایه ایران فعالیت می‌کنند. برخی از کارگزاری‌ها، علاوه بر فعالیت در زمینه خرید و فروش اوراق بهادار، خدمات دیگری مانند مشاوره تامین مالی، پذیرش شرکت‌ها در بورس و پذیره‌نویسی اوراق بدهی شرکت‌ها را انجام می‌دهند.

کارگزاری فارابی به عنوان یکی از کارگزاران برتر بازار سرمایه‌ شناخته می‌شود. این شرکت خدمات گسترده‌ای از مشاوره تا پذیرش شرکت‌ها در بورس و جذب سرمایه‌گذار جدید را طی دو دهه اخیر به متقاضیان ارائه داده است. 

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا