رشد تجارت خارجی کشور به بیش از 300 میلیارد دلار

به گزارش به‌روزترین‌ها، از شهریور ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۳، بالغ بر ۳۴۷ میلیون تن کالا به ارزش بیش از ۱۳۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد. این مقدار نسبت در مقایسه با دولت قبلی در تاریخ شهریور ۱۳۹۶ تا فروردین ۱۳۹۹ تغییر قابل توجهی را نشان می دهد که از لحاظ ارزش ۱۷/۱۹ درصد و از لحاظ وزن ۱.۵ درصد افزایش داشته است.

همچنین بر اساس آمار گمرک، در طول ۲ سال و ۸ ماه، واردات کشور به بیش از ۱۰۴ تن کالا به ارزش بیش از ۱۶۴ میلیارد دلار رسید که نسبت به دولت قبلی از لحاظ وزن ۱۵/۱۷ درصد و از لحاظ ارزش ۳۶/۳۶ درصد افزایش را نشان می دهد.

بنابراین میزان تجارت خارجی کشور در دولت سیزدهم به بیش از ۳۰۱ میلیارد دلار رسیده است. این در حالی که در سال ۱۴۰۰، صادرات با افزایش ۴۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ به ۴۸ میلیارد دلار و واردات نیز با افزایش ۳۶ درصدی به ۵۳ میلیارد دلار رسیده است.

صادرات کالاهای غیرنفتی نیز در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۵۳ میلیارد دلار بوده که افزایش حدود ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل داشته است. همچنین واردات کالا در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل به بیش از ۶۶ میلیارد دلار رسیده است. در کل، صادرات ایران در سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است و این نشان از رشد تجارت خارجی کشور است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا