سازمان ملی استاندارد خط تولید ایران‌خودرو دیزل را به تعطیلی می کشاند؟

به‌روزترین‌ها| شنیده ها در جاده مخصوص حاکی از آن است که سازمان ملی استاندارد بدون توجه به نیاز بازار و تعهدات معوق شرکت های خودروساز، با اجرای استاندارد های ۸۵ گانه خط تولید محصولات ایران خودرو دیزل را متوقف کرده است.

علیرغم وجود مهلت قانونی برای خودروسازان جهت اجرای استانداردهای تعلیقی ۸۵ گانه و عقب ماندگی صنعت خودرو ایران ناشی از جبر تحریم ظالمانه علیه کشور، سازمان ملی استاندارد تولیدکنندگان خودروهای سنگین داخلی و وارداتی را مجبور به رعایت استاندارد های ۸۵ گانه کرده است.

این درحالی است که سختگیری های مذکور برای مونتاژ کاران خودروهای سنگین چینی وجود دارد، با توجه به ساخت داخل قطعات برخی از کامیون ها و کامیونت ها این رفتار تبعیض آمیز میان محصول داخلی و چینی چرا ایجاد شده است؟ پرسشی که مدیران ارشد سازمان ملی استاندارد باید به آن پاسخ دهند.

در جاده مخصوص گفته می شود که ایران خودرو دیزل به دلیل جبر تحریم های ظالمانه علیه کشور به سختی توانسته یک شرکت چینی را جهت تعامل برای ارتقا استانداردهای ۸۵ گانه قانع کند. بنابراین اجرای استانداردهای ۸۵ گانه برای محصولات شرکت نامبرده حداقل ۴ ماه زمان نیاز دارد.

زیرا مهندسان شرکت چینی جهت تطبیق استانداردها روی محصولات این شرکت باید در کشور حاضر و چند دستگاه خودرو این شرکت نیز جهت تست به چین ارسال شود.

سازمان ملی استاندارد فقط تا پایان تیرماه سال جاری به خودروسازان جهت اجرای استانداردهای ۸۵ گانه مهلت داده است. مزید اطلاع مدیران در راس سازمان ملی استاندارد باید اشاره داشت که از ابتدای مردادماه سال جاری کل زنجیره تامین ایران خودرو دیزل با تداوم سیاست فعلی به سمت نابودی کامل حرکت خواهد کرد.

سازمان ملی استاندارد از ابتدای سال جاری تا کنون به شرکت ایران خودرو دیزل اجازه ترخیص موتور محصولات تولیدی اش که استاندارد آلایندگی یورو۵ را رعایت می کند، نداده است. این درحالی است بزرگترین خودروساز سنگین کشور تمام قطعات محصولات اش را فراهم ک فقط موتور های مذکور در گمرکات کشور دپو شده است.

از مدیران در راس سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت باید سوال کرد که اگر خط تولید ایرانخودرو دیزل متوقف، نیروی کار این شرکت در معرض خطر احتمالی تعدیل قرار گیرند، تعهدات معوق این شرکت برای تامین کامیون و کامیونت جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل فرسوده کشور باید چگونه انجام شود؟ توقف خط تولید ایران خودرو دیزل و ایجاد نارضایتی برای خریداران کامیون و کامیونت ها، چه نفع و سودی برای کشور خواهد داشت؟

زمان آن رسیده که عباس علی آبادی وزیر صمت به عنوان شخص نخست سیاستگذار صنعتی در کشور به مساله توقف تولید خودروهای سنگین ایران خودرو دیزل ورود کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا