گرانی دستوری، تایر خودرو را روانه انبار کرد؛ فرسایش تولید با ادامه قیمت گذاری دستوری

به گزارش به‌روزترین‌ها مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر درباره افزایش قیمت و نحوه قیمت گذاری لاستیک از ابتدای سال جاری گفت: قیمت گذاری دستوری، صنعت تایر را فرسوده ساخته است و باعث شده در این حوزه با یکسری از مشکلات مواجه شویم؛ به طوری که ببا افزایش هزینه ‌ها به خصوص با افزایش نرخ دلار، کنترل ظرفیت تولید بسیار سخت شده است.

وی با اشاره به سیر صعودی هزینه های تولید اضافه کرد: علاوه بر تورم، به دلایلی که پیش تر به آن ها اشاره شد قیمت مواد اولیه و نهاده ‌های تولید به صورت مستمر در حال افزایش هستند. این درحالی است که با قیمت گذاری دستوری قیمت کالای نهایی به صورت پلکانی تغییر می کند.

از طرفی به گفته سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر قیمت خرید مواد اولیه وارداتی و حتی داخلی نیز در مقایسه با خریدهای قبلی بسیار متفاوت است. از این رو عدم تثبیت قیمت ‌ها حتی در فاصله زمانی کوتاه مدت، منجر به این شده که تولید و ثابت نگه داشتن قیمت‌ ها برای صاحبان این صنعت غیرممکن شود.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به اینکه ‌افزایش قیمتی که طی قیمت گذاری دستوری اعمال شده با قیمت نهایی تایر بسیار متفاوت است گفت: در حال حاضر در برخی سایز تایرها همچون ۱۳ و ۱۴ مصرف و تقاضا بسیار بالا است. بنابراین عجیب نیست که در انبار تولیدکنندگان و برخی از واحد‌های عرضه ‌کننده این محصول موجود نباشد.

تنها درباره عوارض افزایش قیمت دستوری اضافه کرد: تایر‌های سایز ۱۵ که مصرف کمتری دارد حدود ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته اند و با توجه به عدم توازن در تولید و تقاضا این مسئله باعث شده واحد صنفی عرضه‌ کننده با مشکل رسوب کالا مواجه شود.

وی تاکید کرد: همین انباشت تایر در انبارها می ‌تواند ضربه سنگینی را به صنعت تایر کشور وارد کند، مشکلی که سال ها است با سیاست گذاری اشتباه در این حوزه گریبان این صنعت را گرفته است.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر درباره وضعیت تایر های سایز 16 به بالا که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند ادامه داد: واحد‌ های صنفی به ناچار برای مقابله با رسوب کالا زیر قیمت مصوب محصول خود را عرضه می ‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا