چرا تلاطم بازار خودرو با وارداتی ها کاهش نیافت؟

به‌روزترین‌ها| مهدی دادفر دبیر سابق انجمن واردکنندگان خودرو درباره پیش بینی وضعیت بازار خودرو تا پایان امسال با افزایش واردات و نقش آفرینی شرکت های متعدد واردکننده در این حوزه گفت: هرچند با افزایش ورود خودرو به کشور انتظار می‌رود که بازار خودرو متعادل تر شود اما تا زمانی که این واردات وابسته به منابع ارزی دولت یا بودجه حاصل از صادرات دارد، قیمت ها شکسته نخواهد شد.

وی با اشاره به چالش تامین ارز واردات خودرو افزود:
آزاد نبودن منابع ارزی برای واردات، به عنوان گلوگاه بازار خودروهای خارجی معرفی می‌شود. بنابراين در صورتی که منشا ارز برای واردات خودرو آزاد نشود، قیمت انواع خودرو در بازار به تعادل نخواهد رسید.

دادفر در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت برای تولید یک میلیون و ٧٠٠ هزار دستگاه خودرو چقدر می‌تواند به بهبود بازار این محصول در کشور کمک کند بیان داشت: هنوز خودرو در بازار ایران به عنوان یک محصول سرمایه ای شناخته می‌شود و این مسئله حتی در بین وارداتی ها شدیدتر است. بنابراین تقاضا برای این محصول همچنان بیش از نیاز بازار مصرف است.

این کارشناس صنعت خودرو درباره نقش دولت برای واقعی سازی بازار خودرو افزود: جای تاسف دارد که هنوز دولت و وزارت صمت آن، به این جمع بندی نرسیده اند که منابع ارزی خارج از کشور برای واردات خودرو با هدف تعدیل قیمت ها مناسب و قابل استفاده است.

وی ادامه داد: همانطور که به سایر کالاها برای بهبود بازارشان به اشخاص حقیقی اجازه واردات داده می‌شود باید برای بازار خودرو هم این مجوز داده شود. بر این اساس باید هر مشتری بتواند نسبت به واردات خودروی مورد نظر خود اقدام کند. بنابراین زمانی که مشتریان از نظر روانی به این نتیجه برسند که می توانند نیاز خود را با واردات محصولات خارجی تامین کنند، بازار با کاهش قیمت همراه می شود.

دادفر با اشاره به اینکه واردات خودرو از طریق اشخاص حقیقی نیز باید ضابطه مند باشد تاکید کرد: واردات خودرو برای اشخاص باید براساس ضوابط و قوانین انجام شود و سال هاست که این پیشنهاد را به دولت ارائه داده ایم؛ اما هنوز تصمیمی برای آن گرفته نشده است.

وی درباره سرنوشت خودروهای وارداتی کارکرده به کشور گفت: هرچند برای واردات خودروهای دست دوم قوانین و مقرراتی تدوین شد اما به همان دلیل تکراری محدودیت های ارزی این طرح هم در مرحله. اولیه متوقف و راکد شد.

دبیر سابق انجمن واردکنندگان خودرو درباره واردات خودروهای برقی نیز افزود: هر چند مخالفت های بسیاری در مسیر واردات خودروهای برقی وجود داشت اما خوشبختانه این طرح در دولت سیزدهم با. قوت آغاز شد. البته به رغم اینکه خودروهای برقی می توانند اتکای بازار داخل به محصولات سوخت فسیلی را کاهش دهند، اما باید منتظر بود و دید که برقی سازی خودروها یا حمل و نقل با چه قیمتی انجام می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا