5G آینده دیجیتال ایران را متحول می‌کند

به‌روزترین‌ها| همراه اول که این روزها جدیدترین فناوری‌های نسل پنجم از جمله 5G-A را توسعه می‌دهد، تاکنون موفق شده بیش از 950 سایت نسل پنجم را در کشور توسعه دهد. فناوری که تحول آینده دیجیتالی و هوشمندسازی شهرها را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند.

همراه اول به عنوان رکورددار سرعت اینترنت 5G در محیط واقعی و تعداد سایت نسل پنجم در ایران، توانسته با بهره برداری از «دومین سایت 5G خود در اراضی عباس‌آباد (کتابخانه ملی ایران) با بالاترین تکنولوژی»، تعداد سایت‌های نسل پنجم افزایش دهد. این اپراتور با ثبت رکورد دانلود 1013 مگابیت بر ثانیه، بیشترین سرعت ارتباطات سیار را در اختیار دارد.

همراه اول، به‌عنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه در ایران، نقش پیشرو در توسعه و استقرار شبکه 5G در کشور ایفا می‌کند. این اپراتور در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در این زمینه انجام داده و گام‌های بلندی در جهت راه‌اندازی و توسعه شبکه 5G در سراسر کشور برداشته است.

این اپراتور ضمن همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی توانسته، آزمایش‌های متعددی در حوزه بومی‌سازی و ترسیم نقشه آینده شهرهای هوشمند، اینترنت اشیا، واقعیت مجازی/افزوده و خودروهای خودران در ایران انجام دهد.

توسعه فناوری‌های ارتباطی نظیر 5G و نسل‌های جدیدترین آن مثل 5G-A برای استمرمینگ، جراحی‌های از راه دور، بازی‌هی آنلاین و فعالیت‌هایی که باید بلادرنگ انجام شوند، اهمیت دو چندانی دارد.

بد نیست همین جا کمی هم به تفاوت‌های دو نسل 5G و 5G-A نیز اشاره کنیم. همان‌طور که می‌دانید، 5G و 5G-A هر دو نسل پنجم ارتباطات سیار هستند، اما تفاوت‌های کلیدی بین آن‌ها وجود دارد.

نخستین تفاوت در حوزه فرکانس ارتباطی این دو فناوری است. 5G از طیف فرکانس 6 گیگاهرتز استفاده می‌کند و برد وسیع‌تری نیز دارد، اما در مقایسه با 5G-A سرعت کمتری دارد. بازه فرکانسی این نسل بین یک تا 6 گیگاهرتز است. اما باند فرکانس 5G-A از بازه فرکانسی24 تا 100 گیگاهرتز استفاده می‌کند که برد کمتر اما سرعت بیشتری دارد.

تفاوت بعدی بازه سرعت است. 5G بازه سرعتی یک تا 20 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند. اما  5G-A می‌تواند سرعتی بین 10 تا 20 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی کند. جالب است بدانید این فناوری در شرایط ایده‌آل می‌تواند حتی به سرعت 100 گیگابیت بر ثانیه نیز دست یابد.

نکته بعدی در خصوص ظرفیت این دو فناوری است. 5G ظرفیت بیشتری برای اتصال تعداد زیادی از دستگاه‌ها به طور همزمان دارد. به‌دلیل استفاده از فرکانس‌های یک تا 6 گیگاهرتز که سلول‌های بزرگتر را پوشش می‌دهند، می‌تواند به تعداد بیشتری از دستگاه‌ها خدمات‌رسانی کند. در حالی‌که 5G-A ظرفیت کمتری دارد، اما برای کاربردهایی که به سرعت بالا و تأخیر کم نیاز دارند، ایده‌آل است. 5G-A به‌دلیل استفاده از فرکانس‌های کوتاه‌تر که سلول‌های کوچکتر را پوشش می‌دهند، ظرفیت کمتری دارد. جذابیت بعدی این دو فناوری مربوط به مقوله تاخیر است. هر دو فناوری‌های 5G-A و 5G تاخیر بسیار ناچیزی دارند، اما بازهم برگ برنده در اختیار 5G-A است.

از همین روز 5G برای ارائه خدمات عمومی مانند اینترنت پرسرعت، پخش آنلاین ویدیو و بازی‌ مناسب است. همچنین 5G-A برای کاربردهایی که به سرعت و پهنای باند بسیار بالا نیاز دارند، مانند واقعیت مجازی/افزوده، خودروهای خودران و جراحی از راه دور مناسب است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا