تداوم روند افزایشی قیمت مواد غذایی در بازارهای جهانی

به‌روزترین‌ها| براساس آخرین گزارش ارائه شده از سوی سازمان جهانی خواربار و کشاورزی (فائو)، قیمت محصولات غذایی در سطح بین‌المللی برای سه ماه متوالی روندی صعودی را تجربه کرده است.

بر اساس این گزارش، در ماه گذشته میلادی شاهد افزایش قیمت بخش قابل توجهی از اقلام غذایی نظیر غلات و فرآورده‌های لبنی در مقایسه با ماه قبل بوده‌ایم. این در حالی است که برخی کالاهای دیگر مانند شکر و روغن‌های گیاهی با کاهش قیمت مواجه شده‌اند.

بر پایه ارقام منتشر شده، به طور متوسط قیمت محصولات کشاورزی عمده در ماه می، 0.9 درصد نسبت به ماه آوریل افزایش یافته است. با این حال سطح قیمت‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود 3.4 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

نکته قابل تأمل در این گزارش، افزایش چشمگیر قیمت برخی از اقلام کلیدی غذایی است. از جمله قیمت غلات که طی ماه می، 6.3 درصد رشد داشته که بالاترین نرخ افزایش در میان گروه‌های غذایی محسوب می‌شود. همچنین فرآورده‌های لبنی نیز شاهد افزایش 1.8 درصدی قیمت بوده‌اند.

پیش از این، قیمت‌های مواد غذایی جهانی در ماه‌های فوریه و مارس سال 2022، دوران اوج قیمت‌ها را تجربه کرده بودند که ناشی از درگیری روسیه و اوکراین و اختلالات زنجیره تأمین غذایی از جمله در حوزه غلات و روغن‌های نباتی بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا