اخبار برگزیدهاقتصاد ایرانسلامتفیدفید برتر

دولت چهاردهم و ضرورت حمایت از تولید ملی ماده موثره دارویی

به‌روزترین‌ها| ششمین نمایشگاه فارمکس، به عنوان بزرگترین و معتبرترین رویداد صنعت ماده موثره دارویی، برگزار شد. این نمایشگاه با حضور گسترده تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان و متخصصان داخلی و خارجی این صنعت، به محلی برای تبادل دانش و تجربیات، معرفی تازه‌ترین دستاوردها و فناوری‌ها، و ایجاد فرصت‌های تجاری جدید تبدیل شده است.

صنعت ماده موثره دارویی، به عنوان یکی از ارکان اصلی صنعت داروسازی، نقشی حیاتی در تامین سلامت جامعه دارد. این صنعت با تولید مواد اولیه برای داروها، به طور مستقیم بر کیفیت و اثربخشی داروها تاثیر می‌گذارد و از این رو، توسعه و پیشرفت آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

از طرفی صنعت مذکور از لحاظ اهمیت اقتصادی، پس از صنایع نفت، خودروسازی و فولادسازی قرار می‌گیرد و همین موضوع بر ضرورت توجه ویژه مسئولان دولت چهاردهم در راستای برنامه ریزی برای توسعه هر چه بیشتر آن نیز می افزاید.

انتظارات اختراعی از دولت چهاردهم

در حاشیه ششمین نمایشگاه فارمکس، فرامرز اختراعی رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی به اهمیت این رویداد و انتظارات خود از دولت چهاردهم پرداخت و گفت: هرچند همانطور که امام علی (ع) در نهج‌البلاغه فرموده اند بازرگانان، صنعت‌گران و کسانی که در جهت تامین خدمات و کالاهای مورد نیاز مردم فعالیت می‌کنند، دنیایشان دنیای سیاسی نیست و دنیای تولید و توسعه است. اما برای بهبود زیرساخت های تولید و توسعه صنعتی، ما فعالان خواسته هایی داریم که بهتر است برای پیشرفت کشور از سوی متولیان شنیده شوند و مورد توجه قرار بگیرند.

وی افزود: از دولت جدید انتظار می‌رود وفادار به آرمان‌های انقلاب باشد و تلاش کند وابستگی به واردات را قطع کند. همچنین دولت باید موانع فراملیتی را که از دهه هفتاد تشدید شده است، مهار کند و نگذارد این موانع با شگردهای مختلف و قیمت‌های بیشتر، به زیرساخت‌های تولیدی کشور صدمه وارد کنند.

به طور کلی حمایت از تولید ملی و فراهم سازی بستری برای بهبود فعالیت تولیدکنندگان و صنعت گران، از دیگر انتظارات مهم اختراعی از دولت چهاردهم به شمار می آید.

وی با تاکید موارد فوق ادامه داد: انتظارها از دولت جدید نه تنها ورای قانون و آرمان‌های کشور نیست، بلکه منطبق با آن‌هاست. بنابراین سکان داران دولت جدید ضروری است که به دنبال شعارهای بی‌پایه و تحت نفوذ مافیا نباشند، با استفاده از کارشناسان و مشاوران خوب، در جهت حفظ مصالح ملی عمل کنند و جلوی افرادی که تعارض منافع دارند، بگیرند.

ضرورت ارتقای جایگاه تولید با حمایت های دولتی

به طور کلی توسعه صنعت ماده موثره، افزایش عمق ساخت داخل و کمک به کاهش وابستگی به واردات تولیدات این حوزه در گرو این است که دولتمردان با توجه به اهمیت این صنعت، برنامه‌ریزی‌های دقیق و جامعی برای بهبود و توسعه آن داشته باشند. این برنامه‌ریزی‌ها می‌تواند شامل حمایت‌های مالی، تسهیل فرآیندهای اخذ مجوز، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تحقیق و توسعه، و مهار موانع فراملیتی باشد. همچنین، استفاده از کارشناسان و مشاوران متخصص و جلوگیری از نفوذ افرادی که تعارض منافع دارند، می‌تواند به حفظ و تقویت منافع ملی کمک کند.

همچنبن با توجه به نقش حیاتی این صنعت در تامین سلامت جامعه و تاثیرات گسترده آن در عرصه بین‌المللی، دولت جدید باید با رویکردی حمایتی و توسعه‌محور، به تقویت زیرساخت‌ها و کاهش وابستگی به واردات بپردازد. این اقدامات می‌تواند به رشد و پیشرفت بیشتر صنعت ماده موثره دارویی در کشور کمک کرده و جایگاه ایران را در بازارهای جهانی ارتقاء دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا