اخبار برگزیدهبورسفید

کاهش اختلاف دلار نیما و آزاد و بازگشت سودآوری به شرکت‌های بورسی

به‌روزترین‌ها| اختلاف میان نرخ دلار نیما و دلار آزاد به طور مستقیم در سودآوری شرکت‌های بورسی تأثیر دارد و این تفاوت، نقش مهمی در کاهش ارزش دلاری بازار سرمایه تهران در سال‌های اخیر داشته است. به طور مثال، دلار نیمایی با نرخ 48 هزار تومان، 124 هزار میلیارد تومان و با نرخ 52 هزار تومان، 225 هزار میلیارد تومان به سود صنایع اضافه می‌کرد.

نرخ‌های متفاوت دلار آزاد و نیما

با وجود زیان صنایع از این اختلاف، نرخ‌های متفاوت دلار آزاد و نیما در سال ۱۴۰۲ به ۳۵ درصد و در سال جاری به ۴۶ درصد رسیده بود که به سود ۴۶ درصدی برخی افراد منجر شد. خوشبختانه، طی سه ماه گذشته و با تلاش‌های صورت گرفته، این اختلاف کاهش یافت. در فروردین اختلاف به ۵۸ درصد، اردیبهشت ۴۸ درصد و در خرداد و تیر ماه به حدود ۳۰ درصد کاهش یافت که تقریباً به میانگین سال ۱۴۰۲ نزدیک شده و این موضوع مثبت ارزیابی می‌شود.

حذف چالش دو نرخی بودن ارز، که یکی از مشکلات اصلی اقتصاد کشور است، در دولت جدید مورد توجه قرار گرفته و می‌تواند به بازگشت سودآوری به شرکت‌های بورسی و منافع بیشتر سهامداران منجر شود. در بیانیه اخیر رئیس‌جمهور منتخب نیز به لزوم برطرف کردن این چالش اشاره شده و از آن به عنوان دومین عامل هدررفت منابع اقتصادی کشور نام برده شده است.

نظام چند نرخی ارز باعث فساد گسترده شده و ابعاد مختلف اقتصادی کشور مانند واردات و صادرات را مختل کرده است. هدف از این سازوکار، حمایت از قدرت خرید جامعه بوده، اما نتیجه معکوس آن، آسیب به همان جامعه بوده است. به یاد داشته باشیم که در زمان شهید رئیسی تلاش برای حذف این معضل آغاز شد، اما ناتمام ماند.

کاهش اختلاف دلار آزاد و نیما نه‌تنها برای اقتصاد کشور بلکه برای سودآوری شرکت‌های بورسی نیز حیاتی است و می‌تواند به بهبود وضعیت بازار سرمایه کمک کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا