اخبار برگزیدهاقتصادیخودروفیدفید برتر

نگرانی از عدم پرداخت مطالبات 120 روزه قطعه‌ سازان

به‌روزترین‌ها| به تازگی امیر حسین جلالی عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور طی نامه ای به منتظر المهدی مدیر عامل شرکت مگاموتور، موضوع مطالبات قطعه سازان را پیش کشیده است.

وی در این نامه گفته است؛ «پیرو اعتراض تعداد زیادی از اعضای این انجمن در خصوص مطالبات معوق قطعه سازان از طریق فراخوان و نظر سنجی استعلامی صورت گرفت که مطابق آن ۱۴ شرکت مطالبات معوق بیش از ۱۸۰ روزه و ۲۴ شرکت مطالبات معوق ۱۲۰ روزه داشته است.»

همچنین در ادامه این نامه آمده است؛« ۱۶ شرکت نیز برای دریافت مطالبات در پروسه خرید دین و ۱۱ شرکت در توافق تعدیل قراردادهای ۱۴۰۲ از گروه خودروسازی سایپا موفق به توافق نشده اند و مطالبات خود را دریافت نکرده اند.»

در بخش پایانی نیز به وضعیت نگران کننده زنجیره تامین خودرو اشاره شده و آمده است؛ «با توجه به شکنندگی زنجیره تامین از حلقه های ضعیف تر و همچنین با توجه به مشکلات ارزی قطعی برق و سایر مشکلاتی که قطعه سازان با آن دست و پنجه نرم می‌ کنند، به منظور جلوگیری از کاهش تولید در هفته های آتی خواهشمند است توجه ویژه ای جهت تسویه مطالبات این شرکت‌ها مبذول فرمایید.»

نگرانی از عدم پرداخت مطالبات 120 روزه قطعه‌ سازان

مشکلات ناشی از عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان

در همین رابطه جلالی نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو قطعه‌ سازان تهران در توضیح این نامه به به‌روزترین‌ها گفت: در حال حاضر مطالبات قطعه‌ سازان استان تهران ۱۲۰ روزه و به بیش از این افزایش یافته است. همچنین علی‌ رغم اینکه قطعه‌ سازان نیازهای گروه خودرو سازی سایپا را تامین کرده بودند اما این شرکت خودرو سازی تا پیش از تعطیلات تابستانی موفق به پرداخت مطالبات قطعه‌ سازان نشد.

هدف از ارسال نامه به مدیران عامل خودروسازی های بزرگ کشور انتقاد از آنها نبوده، بلکه یک یادآوری و تاکید بر اهمیت موضوع بوده است

وی افزود: قطعه‌سازان هر 2 خودروساز بزرگ کشور، باوجود تامین نیازهای آنان، در دریافت مطالبات خود ناکام مانده‌اند. این موضوع منجر به چالش‌هایی در پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان آنها پیش از تعطیلات تابستانی شده است.

جلالی یادآور شد که قطعه‌سازان و خودروسازان شریک یکدیگر هستند ادامه داد: در شراکت بهتر است مسائل کلیدی مرتبط با زنجیره تامین به‌طور مرتب یادآوری شوند تا مسئله‌ای به نام بی‌تفاوتی نسبت به زنجیره تامین مطرح نشود. هدف از ارسال نامه به مدیران عامل این شرکت‌ها انتقاد از آنها نبوده، بلکه یک یادآوری و تاکید بر اهمیت موضوع بوده است.

شکنندگی زنجیره تامین و مطالباتی که دیر پرداخت می شوند

جلالی در پاسخ به چرایی تعویق در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان بیان کرد: خودروسازان تلاش می‌کنند نیاز مالی قطعه‌سازان را تامین کنند، اما موضوع قیمت‌گذاری دستوری، منجر به فروش خودرو زیر قیمت تمام شده تولید شده است. بنابراین اگر شرایط به همین صورت ادامه پیدا کند، زنجیره تولید خودرو به زودی دچار مشکل خواهد شد.

شیوه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در تخصیص ارز و نیاز به تایید از سوی خودرو سازان باعث کندی در این روند شده است

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور تاکید کرد: قطعه‌سازان و خودروسازان منافع مشترکی دارند و واردات خودرو می‌تواند به تولیدات داخلی آسیب بزند. بنابراین، زنجیره تامین باید محصولات با کیفیت تولید کند تا نظر مشتریان جلب شود.

این قطعه ساز همچنین درباره چالش‌ های تامین ارز زنجیره تامین خودرو سازان گفت: خودرو سازان تا حد ممکن به تامین و تخصیص ارز قطعه‌ سازان کمک کرده‌ اند. با این حال، شیوه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در تخصیص ارز و نیاز به تایید از سوی خودرو سازان باعث کندی در این روند شده است. بنابراین انتظار می رود که در اواخر تابستان یا اوایل پاییز تامین ارز بهبود یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا