اخبار برگزیدهاقتصاد جهانانرژیبازارخودروفیدفید برتر

تعرفه 100 درصدی؛ استراتژی آمریکا برای مقابله با خودروهای الکتریکی چینی

دولت بایدن با هدف کاهش وابستگی صنعت خودروهای الکتریکی ایالات متحده به زنجیره‌ های تأمین چین، در ماه مه ۲۰۲۳ اعلام کرد که تعرفه‌ های جدیدی بر واردات خودروهای الکتریکی و برخی محصولات دیگر از چین اعمال خواهد کرد.

این تعرفه‌ ها که از ۲۷ سپتامبر اجرایی می‌ شوند، شامل افزایش چشمگیر تعرفه‌ ها بر خودروهای الکتریکی چینی و دیگر کالاهای کلیدی مانند باتری‌ ها، فولاد، آلومینیوم و مواد معدنی مورد نیاز برای تولید این محصولات هستند. این اقدام با واکنش‌ های شدید چین مواجه شده است که آن را به عنوان تلاشی برای تضعیف صنعت موفق خودروهای الکتریکی خود می‌ داند.

به‌روزترین‌ها| در ماه مه، دولت بایدن اعلام کرد که تعرفه 100 درصدی بر خودروهای الکتریکی (EV) وارداتی از چین اعمال خواهد کرد که این رقم به طور مؤثر چهار برابر نرخ قبلی است. این تعرفه جدید از 27 سپتامبر یعنی ششم مهرماه اجرایی خواهد شد.

این افزایش تعرفه تنها به خودروهای الکتریکی محدود نمی‌ شود. تعرفه‌ ها بر سلول‌ های خورشیدی چینی به 50 درصد افزایش یافته‌ اند و برای فولاد، آلومینیوم، باتری‌ های خودروهای الکتریکی و مواد معدنی کلیدی، تعرفه جدید 25 درصد خواهد بود. سال آینده، تعرفه 50 درصدی بر نیمه‌ هادی‌ های چینی اعمال خواهد شد و از اول ژانویه 2026، باتری‌ های لیتیوم- یون، مواد معدنی، و قطعات لپ‌ تاپ و تلفن همراه تعرفه‌ ای معادل 25 درصد خواهند داشت.

تعرفه هایی که جلوی بازار گشایی چینی ها را می گیرد

در این راستا به نظر می رسد که دولت بایدن درخواست‌ های صنعت خودرو برای کاهش تعرفه بر گرافیت و مواد معدنی حیاتی مورد نیاز برای تولید باتری خودروهای الکتریکی را نادیده گرفته است.

لال برینارد مشاور ارشد اقتصادی کاخ سفید در این باره گفته است؛ این تصمیمات برای اطمینان از تنوع صنعت خودروی الکتریکی آمریکا از چین و جلوگیری از وابستگی به زنجیره‌ های تأمین این کشور اتخاذ شده است.

وی درباره چرایی اعمال این تعرفه های سنگین افزود: این تعرفه‌ ها برای مقابله با سیاست‌ های یارانه‌ ای دولت‌ محور و انتقال فناوری چین ضروری هستند که به سرمایه‌ گذاری بیش از حد و ظرفیت تولید اضافی منجر شده‌ اند.

گفته شده که خودروهای الکتریکی چینی به خاطر «مزیت هزینه‌ ای ناعادلانه» توانسته‌ اند با سرعت زیادی بازارهای خودرو در کشورهای دیگر را تسخیر کنند. این موضوع باعث شده تا سیاست‌ گذاران نگران رقابت‌ پذیری شرکت‌ های خودرو سازی داخلی باشند. با این حال، در میان این بحث‌ ها هیچ اشاره‌ ای به مصرف‌ کننده نشده است.

در واقع، مصرف‌ کننده کسی است که حالا مجبور است به خاطر این سیاست‌ ها، خودروهای الکتریکی با قیمت بالاتری را خریداری کند، که این موضوع می‌ تواند تأثیر منفی بر تقاضای بازار و دسترسی به این فناوری‌ های پاک داشته باشد.

کاهش وابستگی به خودروهای الکتریکی چینی و تاکید بر تولید داخلی

چین بارها و بارها تهدید کرده‌ است که در برابر چنین افزایش‌ های تعرفه‌ ای که توسط ایالات متحده، کانادا و اتحادیه اروپا اعلام شده، تلافی خواهد کرد و همچنان استدلال می‌ کند که موفقیت صنعت خودروهای الکتریکی آن به دلیل نوآوری است، نه حمایت‌ های دولتی – که شاید بهتر بود به عنوان «عمدتاً به دلیل نوآوری» یا «نه فقط حمایت‌ های دولتی» بیان شود، اما هر کس سبک خود را دارد.

این افزایش تعرفه‌ ها می‌ تواند تأثیرات بلندمدتی بر صنعت خودروهای الکتریکی و زنجیره تأمین جهانی آن داشته باشد. در کوتاه‌ مدت، مصرف‌ کنندگان احتمالاً با افزایش قیمت‌ ها مواجه خواهند شد که ممکن است تقاضا برای خودروهای الکتریکی را کاهش دهد.

اما در بلند مدت، این سیاست‌ ها ممکن است شرکت‌ های آمریکایی را تشویق کند تا تولیدات داخلی خود را افزایش دهند و وابستگی به واردات از چین را کاهش دهند.

از سویی دیگر، کشورهای دیگر نیز ممکن است به فکر بهبود نوآوری‌ ها و تنوع بخشیدن به زنجیره تأمین خود بیفتند تا بتوانند در برابر تغییرات بازار جهانی مقاومت کنند و رقابت‌ پذیری بیشتری کسب کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا