اخبار برگزیدهبازارخودرو

حمایت انجمن خودروسازان از عرضه خودرو در بورس کالا

نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران با حمایت از عرضه خودرو در بورس کالا بیان داشت: این روش با کاهش قیمت‌ها به نفع مصرف‌کنندگان و خودروسازان خواهد بود و موجب حذف تقاضاهای سفته‌بازانه و غیرمصرفی از بازار می‌شود.

به گزارش به‌روزترین‌ها؛ احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران ضمن حمایت از عرضه مجدد خودرو در بورس کالا گفت: این روش هم به نفع خودروساز و هم مصرف‌کننده است، زیرا نرخ‌های کشف‌شده در بورس کالا به‌مراتب پایین‌تر از قیمت بازار آزاد است و می‌تواند مانع از ضرر خودروسازان شود و همزمان از فشار بر مصرف‌کنندگان بکاهد.

وی با اشاره به مزایای عرضه خودرو در بورس افزود: این رویه نه تنها به جلوگیری از ضرر خودروسازان کمک می‌کند بلکه با پایین‌تر بودن قیمت‌ها نسبت به بازار آزاد، مصرف‌کنندگان نیز از این روش سود خواهند برد.

نعمت‌بخش همچنین تاکید کرد: تصمیم‌گیران و مدیران ارشد دولت چهاردهم باید از عرضه خودرو در حاشیه بازار حمایت کنند و از جلوگیری عرضه آن در بورس کالا خودداری کنند.

تجربه موفق تنظیم بازار خودرو در دهه ۷۰

دبیر انجمن خودروسازان ایران در بخشی از سخنان خود به تجربه بازار خودرو در دهه ۷۰ اشاره کرد و یادآور شد: در سال ۷۳، شورای اقتصاد مصوب کرد که خودروها در حاشیه بازار به فروش برسند.

وی تاکید کرد: این تجربه منجر به تک نرخی شدن خودرو در عرض ۳ ماه شد و تقاضاهای غیرمصرفی از بازار حذف شده است. به‌ویژه، سفته‌بازی که به تخمین‌ها ۸ هزار همت سرمایه در بازار داشت، از بین رفت.

این فعال حوزه خودرو همچنین به اثرات منفی قیمت‌گذاری دستوری اشاره کرد و اعلام کرد: این نوع قیمت‌گذاری باعث بدهی ۱۰۰ همتی خودروسازان به زنجیره تامین و قطعه‌سازان شده است و زیان انباشته خودروسازان بزرگ به ۲۵۰ همت رسیده است.

به گفته وی، آزادسازی قیمت‌ها و حذف کامل قیمت‌گذاری دستوری از صنعت خودرو، کلید حل مشکلات موجود است. همچنین نعمت‌بخش معتقد است که صدور مجوز فروش خودرو به قیمت حاشیه بازار، بهترین راهکار برای رفع مشکلات خودروسازان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا