اقتصاد ایرانفیدفید برتر

نرخ بیکاری در 25 استان تک رقمی شد

در تابستان امسال، نرخ بیکاری ۲۵ استان به وضعیت تک‌رقمی رسید و استان مرکزی کمترین و سیستان و بلوچستان بیشترین نرخ بیکاری را ثبت کردند.

به گزارش به‌روزترین‌ها؛ در تابستان ۱۴۰۳، نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور به سمت تک‌رقمی شدن قدم برداشت. استان مرکزی با کمترین نرخ بیکاری ۴.۳ درصد و در مقابل، سیستان و بلوچستان با نرخ ۱۴ درصد، بیشترین میزان بیکاری را به خود اختصاص داده است.

بررسی آمار بیکاری افراد ۱۵ ساله و بالاتر نشان می‌دهد که ۷.۵ درصد از جمعیت فعال به عنوان بیکار شناخته شده‌اند. مقایسه این عدد با تابستان سال گذشته (۱۴۰۲) حاکی از کاهش ۰.۴ درصدی در نرخ بیکاری است.

همچنین آمارهای مشارکت اقتصادی نشان می‌دهند، که ۴۱.۷ درصد از جمعیت ۱۵ ساله و بالاتر در تابستان جاری از نظر اقتصادی فعال بوده و به گروه شاغلان یا بیکاران تعلق دارند. این نرخ مشارکت اقتصادی نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۰.۱ درصد افزایش یافته است.

روند آهسته کاهش نرخ بیکاری در استان ها

آمارهای استانی مختلف نیز جاذبه ای خاص را به نمایش می‌گذارند: در استان آذربایجان غربی نرخ بیکاری به ۵.۲ درصد و در تهران ۵.۳ درصد رسید. خراسان رضوی نیز با نرخ ۵.۱ درصد، در رنج پایین‌تر این فهرست قرار دارد. در حالی که نرخ بیکاری در استان‌هایی نظیر خوزستان و کرمانشاه به ترتیب ۱۳.۱ و ۱۲.۶ درصد است که نشان از باقی ماندن برخی چالش‌ها در این مناطق دارد.

دیگر استان‌ها نظیر همدان، قزوین، و یزد به ترتیب با نرخ‌های ۵.۵، ۵.۹ و ۶.۳ درصد، نشان می‌دهند که وضعیت بیکاری بهبود یافته است. این روند کلان کشور نویدبخش کاهش بیشتر بیکاری و بهبود وضعیت اقتصادی در آتی است.

نهایتاً، این ارقام نشان‌دهنده روند مثبتی در کاهش بیکاری، همگام با وضعیت اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا