اقتصاد جهانامنیتبازارفیدفید برتر

تهدید امنیت غذایی انگستان؛ تولید گندم 21 درصد کاهش یافت

انگلستان در سال ۲۰۲۴ دومین بدترین برداشت محصولات کشاورزی و تهدید امنیت غذایی را در تاریخ خود تجربه کرده که ناشی از زمستان بی‌سابقه مرطوب سال گذشته است.

کاهش ۲۱ درصدی در تولید گندم و افت شدید در سایر محصولات کلیدی، کشاورزان را با ضررهای مالی گسترده و مصرف‌کنندگان را با افزایش احتمالی قیمت‌ها مواجه کرده است. در حالی که دولت بهبود امنیت غذایی را اولویت می‌داند، کشاورزان نگران کاهش بودجه‌های حمایتی هستند، و تغییرات اقلیمی به بحران جاری هزینه‌های زندگی دامن می‌زند.

به‌روزترین‌ها| انگلستان در پی یکی از بدترین برداشت‌های تاریخ خود، با کمبود برخی از محصولات مواجه است. گزارش‌های نگران‌کننده حاکی از آن است که زمستان ۲۰۲۳/۲۰۲۴ یکی از مرطوب‌ترین زمستان‌های تقریبا 2 قرن اخیر در انگلستان بوده است. بعد از یک زمستان سرد و مرطوب، اعلام شده است که برداشت محصولات کشاورزی در انگلستان به دومین پایین‌ترین حد خود در سال ۲۰۲۴ رسیده است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بارش شدید باران در زمستان گذشته تأثیر قابل‌توجهی بر تولید محصولات اصلی مانند گندم و جو دوسر داشته است.

محصولات اصلی کشاورزی؛ شامل گندم، جو زمستانی و بهاره و دانه‌های روغنی کلزا به پایین‌ترین حجم برداشت خود در ۴۰ سال گذشته، خارج از دوران همه‌گیری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰، رسیده‌اند. تخمین زده می‌شود که کشاورزان در این محصولات به تنهایی حدود ۶۰۰ میلیون پوند (۷۱۶ میلیون یورو) ضرر کنند.

تاثیر تغییرات اقلیمی بر امنیت غذایی انگلستان

طبق داده‌های واحد اطلاعات اقلیمی و انرژی دولت (ECIU)، برداشت گندم انگلستان در سال جاری تنها ۱۰ میلیون تن بوده که ۲۱ درصد نسبت به سال ۲۰۲۳ کاهش داشته و یکی از پایین‌ترین سطح‌های برداشت به ثبت رسیده است.

تام لنکستر تحلیل‌گر غذا و کشاورزی ECIU گفت: برداشت امسال واقعاً شوک‌آور بود و تغییرات اقلیمی عامل اصلی این وضعیت است. در حالی که مصرف‌کنندگان با افزایش واردات تا حدی از این وضعیت آسیب کمتری دیده‌اند، کشاورزان انگلستان با دومین برداشت بد در تاریخ روبه‌رو شده‌اند.

همچنین وی اضافه کرد: واضح است که تغییرات اقلیمی بزرگترین تهدید برای امنیت غذایی بریتانیاست و این تأثیرات تنها بدتر خواهند شد، مگر اینکه انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش یابد.

بر اساس گزارش‌ها، بارش‌های سنگین در سپتامبر باعث شده است که فصل جدید با مشکلاتی آغاز شود و کشاورزان مجبور شده‌اند کاشت در برخی از مناطق را به تعویق بیندازند. به این ترتیب، بسیاری از آن‌ها نتوانسته‌اند از برداشت زمستانی معمول خود بهره‌مند شوند و به جای آن تا بهار صبر کرده‌اند.

این تحقیقات همچنین نشان داده است که علاوه بر کمبود مواد غذایی و زیان‌های مالی برای کشاورزان، برداشت ضعیف می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌های مصرف‌کننده شود. این مسئله می‌تواند به شدت تأثیرگذار باشد، به‌ویژه در شرایطی که انگلستان با بحران هزینه‌های زندگی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

اقدامات دولت انگلستان برای مقابله با تهدید امنیت غذایی

دولت بارها تأکید کرده است که از کشاورزی بریتانیا حمایت خواهد کرد و بر لزوم بهبود امنیت غذایی بریتانیا، به‌ویژه در مواجهه با تهدیدات اقلیمی، محیط زیستی و ژئوپلیتیکی، تأکید دارد.

این در حالی است که گزارش‌های نگران‌کننده حاکی از آن است که دولت ممکن است بودجه برنامه یارانه‌ای کشاورزی پایدار (Sustainable Farming) را که به کشاورزان برای اتخاذ شیوه‌های کشاورزی پایدار در انگلستان پرداخت می‌کند، تا ۱۰۰ میلیون پوند (۱۲۰ میلیون یورو) کاهش دهد. با وجود کسری بزرگ در خزانه عمومی، کشاورزان نگرانند که این کاهش عظیم می‌تواند به راحتی تلاش‌ها برای توسعه شیوه‌های کشاورزی پایدار و مقاوم در برابر تغییرات اقلیمی را تضعیف کند.

تام بردشاو رئیس اتحادیه ملی کشاورزان (NFU)، پیش از اعلام بودجه خواستار تدوین یک استراتژی امنیت غذایی شفاف شده و همچنین از دولت خواسته است که بودجه کشاورزی را افزایش دهد.

وی در بیانیه‌ای اظهار داشت: هزینه‌های بالا، تورم بی‌سابقه، بازدهی پایین مزارع و هوای بد مداوم باعث شده اعتماد به نفس کشاورزان به پایین‌ترین سطح خود برسد. این بودجه اکتبر برای ایجاد اطمینان به کسب‌وکارهای تولید مواد غذایی و همچنین دستیابی به اهداف امنیت غذایی و زیست‌محیطی کلیدی است.

به طور کلی انگلستان با یکی از بدترین برداشت‌های کشاورزی خود در سال ۲۰۲۴ مواجه شده که ناشی از شرایط آب و هوایی نامطلوب و تغییرات اقلیمی است. این وضعیت به زیان مالی کشاورزان و تهدید امنیت غذایی منجر شده و نگرانی‌هایی را در مورد افزایش هزینه‌ها برای مصرف‌کنندگان به وجود آورده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا