آیونیک 9 شاسیبلند برقی هیوندای با برد بینظیر
شرکت هیوندای در نمایشگاه خودرو لس آنجلس با رونمایی از آیونیک 9، جدیدترین شاسیبلند برقی خود، گامی نوین در عرصه فناوری و طراحی خودروهای خانوادگی برداشت. این مدل با برد طولانی، شارژ سریع و طراحی داخلی جادار، آماده جذب نظر خانوادههای آمریکایی است.
بهروزترینها| شرکت هیوندای امروز در نمایشگاه خودرو لس آنجلس از خودروی برقی جدید خود، آیونیک 9، رونمایی کرد. این شاسیبلند بزرگ با ترکیبی جذاب از فضای وسیع، عملکرد بالا و جدیدترین فناوریها توجه بسیاری را جلب کرده است. آیونیک 9 جدیدترین عضو خانواده آیونیک هیوندای است و با بهرهگیری از موفقیت مدلهای پیشین یعنی آیونیک 5 و آیونیک 6، در ابعادی بزرگتر طراحی شده تا نیازهای خانوادههای آمریکایی را بهتر برآورده سازد.
یکی از ویژگیهای برجسته آیونیک 9، بُرد قابل توجه آن است. هیوندای هدف گذاری کرده که این خودرو بتواند به رتبهبندی EPA تا ۵۳۹ کیلومتر دست یابد، که از بسیاری از رقبا در بخش شاسیبلندهای برقی فراتر میرود. این توانایی بُرد طولانی به لطف باتری 110.3 کیلووات ساعتی آن است که از باتری خودروی همرده فناوری آن، کیا EV9، بزرگتر است. حتی مدل پایه آیونیک 9 نیز انتظار میرود که دست کم 483 کیلومتر بُرد داشته باشد و نگرانیها درباره اضطراب بُرد را از بین ببرد.
راندمان بینظیر و طراحی منحصربهفرد در آیونیک 9
این شاسیبلند قادر است در مدت 24 دقیقه از 10% تا 80% شارژ شود که به لطف ساختار 800 ولتی آن امکانپذیر است. تنها چالش، پیدا کردن شارژر سریع DC با توان 350 کیلووات خواهد بود. آیونیک 9 بهطور استاندارد با دوشاخه استاندارد شارژ آمریکای شمالی (NACS) شبیه به تسلا عرضه میشود و بنابراین از روز اول به شبکه گسترده سوپرشارژرهای تسلا دسترسی خواهد داشت، بدون نیاز به هیچگونه آداپتوری.
سه گزینه برای موتورهای آیونیک 9 در نظر گرفته شده است: یک موتور تک 160 کیلوواتی RWD با بُرد بلند، دو موتور 320 کیلوواتی AWD با عملکرد بالا، و یک موتور 230 کیلوواتی AWD با بُرد بلند.
نسخه RWD بر اولویت بُرد حداکثری تمرکز دارد و برای رسیدن از 0 به 100 کیلومتر در ساعت تقریباً 10 ثانیه زمان میبرد. مدل Performance AWD سریعترین شتاب را با تنها 5.2 ثانیه ارائه میدهد. مدل AWD Long Range نیز توازن بین عملکرد و کارایی را با زمان 6.7 ثانیه به ارمغان میآورد.
در داخل کابین، فضای وسیع و راحتی برای تا هفت سرنشین فراهم شده است. فاصلهی طولی بین محورهای این خودرو به 3 هزار و 130 میلیمتر میرسد که طولانیترین در بین تمامی مدلهای هیوندای است و فضای پای و سر سخاوتمندانهای را در هر سه ردیف فراهم میکند. ردیف دوم بسیار جادار است و میتواند با صندلی نیمکتی یا دو صندلی کاپیتانی پیکربندی شود. ردیف سوم نیز به طرز شگفتآوری حتی برای بزرگسالان مناسب و جادار است.
فضای داخلی آیندهنگر در آیونیک 9؛ راحتی و تکنولوژی در کنار هم
طراحی داخلی آیونیک 9 مدرن و کاربردی است و شامل یک کف صاف میشود که راحتی سرنشینان را بهبود میبخشد. یک ویژگی منحصربهفرد کنسول مرکزی کشویی است که میتواند به سمت جلو یا عقب حرکت کند تا فضای بیشتری بین صندلیهای جلو یا عقب فراهم کند.
داشبورد با یک تنظیم دو صفحهای منحنی، که شامل خوشه ابزار راننده و صفحه نمایش سرگرمی است و هر دو اندازهای 12 اینچی دارند، غالب است. سیستم سرگرمی امکان بهروزرسانی نرمافزار از راه دور دارد و شامل یک فروشگاه «ویژگیهای آن دودروز» است که در آن مالکان میتوانند ارتقاء دیجیتالی مانند امضاهای نوری، پوستههای نمایشگر و خدمات پخش جریانی خریداری کنند.
هیوندای هنوز قیمت رسمی برای آیونیک 9 را اعلام نکرده است اما انتظار میرود که قیمت آن با کیا EV9 که قیمت پایهای حدود 55 هزار دلار در آمریکا دارد، رقابت کند. مشتریان اروپایی میتوانند انتظار داشته باشند که قیمتها از 60 هزار یورو شروع شود. تولید آیونیک 9 از بهار امسال در کارخانه هیوندای در جورجیا آغاز خواهد شد و این خودرو واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی 7 هزار و 500 دلاری فدرال خواهد بود، به شرطی که این اعتبار تا زمان عرضه خودرو به فروش باقی بماند.