ممنوعیت تردد خودروهای پلاک شهرستان بیش از 7 روز در تهران

شورای شهر تهران محدودیت جدیدی برای خودروهای پلاک شهرستان تصویب کرد. از سال آینده، این خودروها اجازه دارند حداکثر ۷ روز در محدوده طرح ترافیک تهران تردد کنند. در صورت تجاوز از این مدت، باید عوارضی به مراتب بالاتر از خودروهای پلاک تهران پرداخت کنند.
به گزارش بهروزترینها؛ شورای شهر تهران امروز تصمیم مهمی را در خصوص خودروهای با پلاک شهرستان اتخاذ و تصویب کرد که از سال آینده، این خودروها نمیتوانند بیشتر از ۷ روز در تهران تردد داشته باشند. این اقدام به منظور کاهش آلودگی هوا و نظمبخشی به ترافیک پایتخت اجرایی خواهد شد.
طبق مصوبات جدید، خودروهای پلاک شهرستان که هر ساله ۴۱۵ تن آلایندگی به هوای تهران اضافه میکنند، از این پس تحت قوانین جدیدی قرار خواهند گرفت. در یک بررسی آماری، مشخص شد که در یک بازه زمانی یک ماهه، سهم خودروهای با پلاک شهرستان از تردد کل خودروها در تهران ۲۸.۷ درصد بوده است. این آمار نشاندهنده حضور گسترده این خودروها در خیابانهای پایتخت و تأثیر آنها بر افزایش آلودگی هوا است.
چالش عوارض خودروهای پلاک شهرستان
یکی از مشکلاتی که پیشتر وجود داشت، عدم دریافت عوارض از خودروهای پلاک شهرستان بود. در حال حاضر، این خودروها به راحتی در محدوده طرح ترافیک بدون پرداخت هیچ گونه هزینهای تردد میکردند. اعضای شورای شهر تهران در این خصوص اذعان کردند که تا پیش از این هیچ سیستمی برای دریافت عوارض از این خودروها وجود نداشته است.
اما در تصویب جدید، از سال آینده خودروهای پلاک شهرستان که بیش از ۷ روز در محدوده طرح ترافیک تردد کنند، باید ۱.۵ برابر عوارض خودروهای پلاک تهران را پرداخت کنند. اگر مدت زمان تردد آنها بیش از ۱۰ روز باشد، این مبلغ به سه برابر افزایش خواهد یافت. با این حال، هنوز جزئیاتی درباره نحوه دریافت عوارض منتشر نشده است.
طبق برآوردهای انجام شده توسط شهرداری تهران، انتشار آلایندگی از خودروهای پلاک شهرستان به ویژه در بخش گازهای آلاینده به ۷۵ هزار تن و در بخش ذرات معلق به ۴۱۵ تن در سال میرسد که معادل آلایندگی حدود ۳۰ هزار خودرو در طول یک سال است.
چالشهای نظارتی و آلایندگی خودروهای پلاک شهرستان
در حالی که کارشناسان شهری همچنان معتقدند که آلایندگی خودروهای پلاک شهرستان نسبت به سایر خودروهای فرسوده تهران قابل توجه نیست، برخی کارشناسان ترافیک همچنان به مشکلات سیستم نظارتی اشاره دارند. به گفته جواد خدری، کارشناس ترافیک، از هر ۳ خودروی عبوری در تهران یکی پلاک شهرستان است، و حتی اگر پلاک این خودروها در سامانه «تهران من» ثبت شود، به دلیل عدم وجود سیستم یکپارچه میان شهرها، افراد میتوانند از دیگر شهرها عدم خلافی دریافت کرده و قانون را دور بزنند.
از سوی دیگر، محمدرضا سرابپور، کارشناس شهری، بر این نکته تأکید میکند که برای جلوگیری از دور زدن قوانین، ایجاد یک سیستم یکپارچه میان تمام شهرهای کشور ضروری است. این در حالی است که برخی کارشناسان پیشنهاد میدهند که طرح ترافیک برای ساکنان تهران به عنوان یک محدودیت محسوب شود و برای خودروهای پلاک شهرستان یک امتیاز ویژه نباید در نظر گرفته شود.