انرژیبازارخودروفناوری و خودرو

ضرر میلیاردی فورد در ۲۰۲۵ به‌خاطر تولید خودروهای الکتریکی

فورد پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۲۵ میلیاردها دلار در بخش خودروهای الکتریکی خود ضرر کند. این زیان به دلیل هزینه‌های بالا برای تولید باتری‌ها و مشکلات در زمینه فناوری و رقابت با خودروسازان دیگر است. با این حال، فورد همچنان به سرمایه‌گذاری در این بخش ادامه می‌دهد.

به‌روزترین‌ها| فورد اعلام کرده است که در سال 2025 برای خودروهای الکتریکی خود میلیاردها دلار ضرر خواهد کرد. این ضرر به دلیل هزینه‌های بالای تولید باتری‌ها که گران‌ترین بخش یک خودروی الکتریکی به شمار می‌روند، رخ می‌دهد. فورد همچنین در بخش EV (خودروهای الکتریکی) پیش‌بینی می‌کند که این وضعیت در سال جاری نیز به همین صورت ادامه یابد.

هزینه‌های تولید و زیان‌های مدل E فورد

در حالی که خودروسازان دیگر مانند تسلا از سال ۲۰۲۰ به سودآوری در تولید خودروهای الکتریکی دست یافته‌اند، فورد همچنان با چالش‌های مالی روبه‌رو است. این شرکت در گزارش مالی خود برای سال ۲۰۲۴ اعلام کرده است که زیان ناخالص این بخش به مبلغ ۵.۱ میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌کند در سال ۲۰۲۵ نیز این ضرر به ۵ تا ۵.۵ میلیارد دلار برسد.

با این حال، فورد همچنان خوش‌بین است چرا که بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها به منظور پیشبرد تولید خودروهای الکتریکی انجام شده است. به‌علاوه، شرکت فورد در سال گذشته 1.4 میلیارد دلار بهبود هزینه‌ها در بخش مدل E خود گزارش داده است که نشان‌دهنده تلاش برای بهینه‌سازی فرآیندهای تولید و کاهش هزینه‌ها در این بخش است.

افزایش فروش خودروهای الکتریکی و هیبریدی

در حالی که فورد با زیان‌های سنگین در بخش EV مواجه است، این شرکت توانسته فروش خودروهای الکتریکی خود را در بازار آمریکا افزایش دهد. در سال گذشته، فورد توانست 34.8 درصد بیشتر از سال 2023 خودروهای الکتریکی بفروشد و فروش آنها به 97,865 دستگاه رسید.

همچنین، فروش خودروهای هیبریدی نیز با ۴۰.۱ درصد افزایش به ۱۸۷,۴۲۶ دستگاه رسید. اما خودروسازان همچنان به خودروهای سوخت فسیلی وابسته هستند و فروش این خودروها به ۱,۷۹۳,۵۴۱ دستگاه رسید که نسبت به سال ۲۰۲۳ تنها ۰.۲ درصد افزایش داشت.

مشکلات فورد در زمینه خودروهای الکتریکی بزرگ

جیم فارلی مدیرعامل فورد در جریان تماس تلفنی با سرمایه‌گذاران برای بررسی نتایج مالی ۲۰۲۴، به مشکلات جدی خودروهای الکتریکی بزرگ اشاره کرده است.

وی اظهار داشت: خودروهای الکتریکی برای کشیدن بار مناسب نیستند زیرا باتری‌های آنها خیلی بزرگ هستند. از نظر فارلی، مشکلات آیرودینامیکی و وزن بالای این خودروها موجب می‌شود که باتری‌های گران‌قیمت برای تأمین مسافت مناسب ضروری باشند. این مشکلات باعث شده که فورد با احتیاط بیشتری به پیشرفت در تولید این خودروها بپردازد و تولید خودروهای الکتریکی جدید را به تأخیر بیندازد.

ضرر میلیاردی فورد در 2025 به‌خاطر تولید خودروهای الکتریکی

فورد با تأخیرهایی در عرضه مدل‌های جدید الکتریکی خود مواجه است. برای مثال، تولید پیکاپ جدید میان‌سایز الکتریکی این شرکت که پیش‌تر انتظار می‌رفت تا ۲۰۲۶ عرضه شود، به سال ۲۰۲۷ موکول شد. این تأخیر در توسعه و عرضه خودروهای الکتریکی جدید، چالش‌هایی را برای فورد در رقابت با تسلا و سایر شرکت‌های خودروساز به وجود خواهد آورد.

پروژه‌های آینده و توسعه مدل‌های ارزان‌تر

در فوریه ۲۰۲۴، فارلی از یک تیم خاص که به دنبال توسعه پلتفرم ارزان‌قیمت برای تولید خودروهای الکتریکی با قیمت پایین است، خبر داد. این خودروها قرار است با رقابت از تسلاهای مقرون به صرفه و تولیدکنندگان چینی مواجه شوند. علاوه بر این، فورد مشغول توسعه خودروهای الکتریکی با دامنه طولانی است که از موتورهای احتراقی به‌عنوان ژنراتور استفاده خواهند کرد تا باتری‌های خود را شارژ کنند. این پروژه در ابتدا برای ۲۰۲۶ پیش‌بینی شده بود، اما با تأخیر به ۲۰۲۷ منتقل شد.

فورد تصمیم به لغو پروژه ساخت یک شاسی‌بلند الکتریکی با سه ردیف صندلی گرفت. این تصمیم به دلیل ناتوانی در محاسبات اقتصادی و پیش‌بینی عدم سودآوری در سال‌های اولیه پس از تولید گرفته شد. این پروژه قرار بود در سال ۲۰۲۴ عرضه شود، اما به دلیل هزینه‌های بالا و نبود امکان دستیابی به سود در ۱۲ ماه اول، این طرح لغو شد.

فورد با توجه به تحلیل‌های اقتصادی و ارزیابی‌های رقابتی، تصمیم گرفت که این پروژه را به‌طور کامل کنار بگذارد که این امر ۱.۹ میلیارد دلار هزینه برای شرکت به همراه داشت.

تحولات آینده و پلتفرم‌های چندانرژی

فورد به دنبال توسعه مدل‌های جدیدی است که از پلتفرم‌های یکپارچه و بدنه‌ای استفاده کنند که هم برای موتورهای احتراقی و هم برای سیستم‌های درایو الکتریکی مناسب باشد. این پلتفرم‌های چندانرژی به فورد اجازه خواهند داد تا هزینه‌ها را به‌طور موثرتری توزیع کند و بتواند به‌سرعت به تغییرات بازار واکنش نشان دهد. این مدل‌ها که هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند، امیدوارند که به فورد کمک کنند تا در برابر رقابت فشرده‌ای که در صنعت خودروهای الکتریکی وجود دارد، مقاوم‌تر شود.

با وجود چالش‌های مالی و مشکلاتی که فورد در تولید خودروهای الکتریکی با آن مواجه است، این شرکت همچنان به آینده امیدوار است و روی پروژه‌های نوآورانه خود سرمایه‌گذاری می‌کند.

از جمله این پروژه‌ها می‌توان به توسعه خودروهای الکتریکی ارزان‌قیمت و استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای افزایش دامنه خودروهای الکتریکی اشاره کرد. با این حال، تا زمانی که این پروژه‌ها به مرحله تجاری نرسند، فورد باید به‌طور مستمر در جهت کاهش هزینه‌ها و افزایش فروش خودروهای الکتریکی خود تلاش کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا