موتور V-16 بوگاتی با طراحی سیستم زمانی منحصربهفرد

بوگاتی با معرفی موتور V-16 خود، استانداردهای مهندسی خودروهای پرقدرت را تغییر داده است. این موتور طبیعی و فوق پیشرفته با طراحی نوآورانه شرکت کاسورث، از سیستم زمانی منحصربهفردی بهره میبرد که ترکیبی از زنجیر و چرخدنده است. این طراحی غیرمتعارف، عملکردی بینظیر و دقتی مثالزدنی را به ارمغان میآورد.
بهروزترینها| شرکت بوگاتی بهتازگی مشخصات جدیدی از موتور V-16 شگفتانگیز خود که به نام «Tourbillon» شناخته میشود منتشر کرده است. این موتور استثنایی بهصورت طبیعی (فاقد توربو یا سوپرشارژ) و حاصل طراحی تخصصی شرکت نامآشنای کاسورث است. اما آنچه بیش از هر چیز توجه کارشناسان را جلب کرده، سیستم زمانی غیرمعمول و پیچیده این موتور است، که ترکیبی از چرخدنده و زنجیر را با هم ادغام میکند. طراحی چنین سیستمی تاکنون در دنیای موتورهای خودرو بیسابقه بوده است.

در این سیستم، چرخدنده اصلی به انتهای میللنگ متصل شده و دو چرخدنده دیگر، که هرکدام مسئول یک بلوک سیلندر هستند، با آن درگیر میشوند. هر یک از این چرخدندهها به نوبه خود با یک چرخدنده کوچکتر متصلاند که زنجیرهای تایمینگ جداگانهای را برای میلسوپاپهای هر طرف از موتور به حرکت درمیآورد. به عبارتی، این موتور دارای دو زنجیر تایمینگ جداگانه است که هرکدام برای یک سمت موتور طراحی شدهاند.
این معماری منحصربهفرد از نظر فنی دلایل بالقوهای میتواند داشته باشد؛ وجود یک زنجیر برای هر نیمه از موتور به احتمال زیاد به کاهش ارتعاشات شدید و نیروهای قویای که یک موتور16 سیلندر تولید میکند کمک میکند. چنین طراحی شاید به کاهش اصطکاک، سادهتر کردن فرآیندها یا افزایش دوام سیستم نیز منجر شود.

این تصمیم مهندسی توجه زیادی را به خود جلب کرده، زیرا در موتورهای مسابقهای معمولاً از سیستم زمانی تماماً چرخدندهای استفاده میشود که ضمن اطمینان از پایداری و دقت در دور موتورهای بالا، سر و صدای زیادی نیز ایجاد میکند. به نظر میرسد بوگاتی برای V-16 جدید خود توازنی میان عملکرد و سکوت ایجاد کرده باشد.
جزئیات مهندسی و قطعات برجسته موتور V-16
یکی از نکات دیگر در طراحی این موتور، استفاده از میراگر ارتعاشی است که به دلیل طول زیاد میللنگ ضرورت پیدا میکند. این میللنگ بیش از ۳ فوت طول دارد و چنین ابعادی در موتورهای معمولی مشاهده نمیشود. میراگر ارتعاشی وظیفه کاهش لرزشهای مکانیکی میللنگ را بر عهده دارد و باعث میشود حرکت آن تحت بارهای سنگین یکنواخت و بینقص باقی بماند.
مورد جالب دیگر، مکانیزم تنظیمکننده زمانبندی میلسوپاپها (Camshaft Variators) است که زمان باز و بسته شدن سوپاپها را تغییر میدهد. این تنظیمکنندهها به نظر میرسد نسخه تغییر یافته قطعهای باشند که معمولاً در موتور V-6 آدی S4 استفاده میشود. جزئیات حکشده روی این قطعات، مانند عبارت «ساخت آلمان»، این موضوع را تأیید میکند. هرچند برخی از نشانهها و شماره قطعات تعمداً مخفی شدهاند، این تنظیمکنندهها بخشی کلیدی از تنظیمات این موتور محسوب میشوند.

یکی از ویژگیهای مهم این موتور، تمرکز آن روی زمانبندی متغیر سوپاپها به جای تغییر ارتفاع سوپاپ است. برخلاف برخی موتورهای پیشرفته دیگر که از دو مکانیزم متفاوت برای بهینهسازی عملکرد استفاده میکنند (مانند تغییر زمان و ارتفاع سوپاپها)، بوگاتی تصمیم گرفته است تنها به زمانبندی متغیر بسنده کند. دلیل این تصمیم احتمالاً وجود یک سیستم هیبریدی تکمیلی در خودرو است. این سیستم هیبریدی به خوبی میتواند گشتاور موردنیاز در دور موتورهای پایین را فراهم کند و در نتیجه، نیازی به پیچیدگی بیشتر در طراحی مکانیزم سوپاپها نباشد. موتور نیز برای عملکرد بهینه در دورهای بالا تنظیم شده است.
معماری دقیق و کاهش پیچیدگیهای غیرضروری
یکی دیگر از ویژگیهای طراحی این موتور، تأکید بر حذف پیچیدگیهای اضافی در عین حفظ عملکرد بالا است. به نظر میرسد بوگاتی با هدفی مشخص و شفاف این موتور را برای دورهای بالایی بهینهسازی کرده و سایر نیازها، مانند ارائه گشتاور در دورهای پایین، برعهده سیستم هیبریدی گذاشته است. برای مثال، زنجیرهای تایمینگ سادهتر و سیستم محدودتر متکی بر زمانبندی سوپاپها مواردی از این تلاش برای کاهش پیچیدگی محسوب میشوند.
طراحی خاص و عناصر پیشرفته
مهندسان کاسورث در طراحی این موتور به برخی عناصر خاص توجه ویژهای داشتهاند. به عنوان مثال، این موتور مجهز به ورودیهای هوای کربنی پیشرفته و چهار بدنه گاز منفرد است، که هرکدام از آنها برای تأمین سوخت و هوای موردنیاز ۱۶ سیلندر موتور طراحی شدهاند. چنین ابتکارهایی به این موتور اجازه میدهد تا ضمن کاهش وزن، کارایی حجمی بهتری داشته باشد.

بوگاتی V-16 همچنین از نسبت طراحی کمنظیری بهره میبرد که موتور را قادر میسازد تا به دور موتور حیرتآوری، یعنی حدود ۹۵۰۰ دور در دقیقه، برسد. این نوع مهندسی نهتنها قدرت بالا، بلکه ظرافت حرکتی منحصربهفردی را ارائه میدهد که کمتر در موتورهای دیگر دیده میشود.
موتور V-16 جدید بوگاتی، ترکیبی از طراحی جسورانه، مهندسی پیشرفته و راهکارهای نوآورانه است که آن را از سایر موتورهای همرده متمایز میکند. سیستم زمانی این موتور، نحوه مقابله با ارتعاشات و بهرهوری در دورهای بالا تنها بخشی از پیچیدگیها و دقت فنی این شاهکار مکانیکی است. بنظر میرسد بوگاتی با این طراحی جدید، استانداردهای جدیدی را در دنیای موتورهای پرقدرت تعریف کرده باشد.