نیسان ماکسیما از سال 1981 وارد امریکا شد و با فروش 2.9 میلیونی خودرویی موفق محسوب میشود. ماکسیمای جدید که حالا به نسل هشتم خود رسیده یک سدان اسپرت است. این خودرو با عملکرد هیجانانگیز، طراحی زیبا و با طراحی داخلی فوقالعادهاش در حد و اندازه کراس اورهای سطح بالا ظاهرشده است. بیشتر خودروسازان این روزها پیشرانه هیبریدی و اپشن تمام چرخ متحرک را جایگزین موتورهای شش سیلندر خود کردهاند اما نیسان، ماکسیمای جدید را با همان شعار “یک خودروی اسپرت چهار درب” تولید کرده است.
گیربکس CVT این خودرو در گستره 300 اسب بخاری موتور شش سیلندر و 3.5 لیتری این خودرو کار میکند. بعد از یک روز رانندگی با پرچمدار نیسان در نزدیکی دفتر مرکزی نشویل این شرکت، تحت تأثیر تلاش نیسان در ساخت این خودرو قرار گرفتیم. سواری این خودرو دیفرانسیل جلو به حدی لذتبخش بود که موجود نبودن گیربکس دستی به چشم نمیآمد. تریم های مختلف این خودرو در بازه قیمتی 30 تا 40 هزار دلار موجود است.
این خودرو 5.6 سانتیمتر درازتر شده و ارتفاع آن 3.3 سانتیمتر کمتر شده است، البته عرض این خودرو تسبت به نسل پیشین تغییری نداشته است. فاصله محوری چرخها هم 277.6 سانتیمتر تعیینشده است. این اندازهها بهاحتمال زیاد در آلتیمای جدید هم تکرار میشود. استفاده بیشتر از آلومینیوم و فولاد مقاوم در این خودرو باعث شده که وزن آن 37.2 کیلوگرم کاهش و سختی پیچشی آن 25 درصد افزایش یابد. نیسان، ماکسیمای جدید را در خط تولید اسمرنا ایالت تنسی امریکا تولید میکند. این واحد (با تولید 650 هزار آلتیما، ماکسیما، پت فایندر، لیف، روگ و اینفنیتی QX60s بهعلاوهی باتریهای لیتیوم یونی برای لیف) پرتیراژترین واحد شمال آمریکا است.
بیشتر قطعات این خودرو جدید هستند و جایگزین قطعات نسل پیشین شدهاند، قدرت این خودرو با افزایش 10 اسب بخاری به 300 اسب بخار در 6400 دور رسیده است و گشتاور این خودرو روی همان 353.9 نیوتن متر باقیمانده است. این بازنگری در طراحی شامل مقدار سدیم خروجی از دریچههای اگزوز، تغییر شکل سوپاپها، ورودی پیستون کارآمدتر، محفظه احتراق مستحکمتر هم میشود. یکی از تفاوتهای آشکار این نسل حرکت بهسوی موتوری با تزریق سوخت مستقیم است; به نظر میرسد که نیسان برای صرفهجویی در مصرف سوخت این تکنولوژی ارزشمند را بهکار گرفته است چراکه موتورهای توربوشارژ مصرف بالاتری دارند. تلاش مهندسان این شرکت برای کاهش مصرف سوخت این خودرو نتیجه داده است و طبق اعلام رسمی شرکت EPA ماکسیمای نسل جدید 10.69 لیتر بنزین در شهر و 7.84 لیتر بنزین در جاده مصرف میکند. این بهبود باعث شده که مسافت طی شده توسط این خودرو نسبت به نسل پیشین 17 درصد پیشرفت داشته باشد.
خوشبختانه گیریکس CVT ماکسیما حالا از مایع رقیقتری استفاده میکند و با همراهی تغییرات دیگری مثل پمپ هیدرولیکی کوچکتر، نکات منفی گیربکس و خودرو برطرف شده است. گیربکس این خودرو محصول شرکت جتکو (شرکت ژاپنی گیربکس اتومات) است. سهچهارم سهام این کمپانی متعلق به نیسان و باقی سهام هم متعلق به میتسوبیشی و سوزوکی است.
سواری
مهندسان نیسان سیستم نرمافزاری ایکس ترونیک گیربکس این خودرو را هم تغییر دادند. حالا با تنظیم شش حالت مختلف -وضعیت پدال گاز شتابدهنده، وضعیت جاده، وضعیت شتاب و پیچش، وضعیت سرعت جاده، وضعیت ترمز- میتوانید مشخص کنید که CVT چگونه کار کند. این حالتها به وضعیتهای اسپرت قبلی افزودهشده و برنامهنویسی مرحله D نامیده میشود که راننده میتواند هرکدام از این وضعیتها را انتخاب کند.
با استارت خودرو و در دور موتور پایین، ساسات فعال باعث میشود که دور موتور اندکی بالاتر از حالت اصلی قرار گیرد، اما با افزایش سرعت دور موتور به حالت مناسب و اصلی بازمیگردد. در شتابهای بالاتر از سههشتم دریچه گاز، نسبتهای مصنوعی عملکرد تقلید سیستم دو کلاچه اتوماتیک را بدون در نظر گرفتن تکانها و پرشها تغییر میدهد. صدای موتور به لطف سیستم تقویت صدا بسیار جالبتوجه و مهیب است. باوجود سیستمهای پیشرفته بهکاررفته در این خودرو عقربه سرعتسنج درست مثل یک سدان اسپرت معمولی حرکت میکند و راننده هیچوقت متوجه فعالیت کامپیوتری پیشرانه نمیشود.
بهترین مشخصه دینامیکی آن پایداری سواری آن است و فقط کافی است با این خودرو از بافتهای جاده ای گذر کنید تا لذت سواری را بچشید. با رانندگی تهاجمی و شتابزده هم کابین دچار تکانهای شدید نمیشود یا بهعبارتدیگر قدرت خارقالعادهی ماکسیما با دستان شما کنترل میشود. یکی از دلایل سواری و پایداری خوب این خودرو استفاده از دمپرهای عقب مونوتیوب ZF ساچز است عملکرد فوقالعاده این دمپرها باعث شده که تکانها و ضربهها به کابین وارد نشود. پدال ترمز ماکسیما کاملاً کالیبره شده تا برخلاف بسیاری از خودروها سرعت را به همان نسبتی که پدال فشار دادهشده کاهش دهد. یکی دیگر از ترفندهایی که برای سواری بهتر به کار برده شده ترمز خودکار چرخهای عقب در حین جابهجایی بیشازحد خودرو در جاده است.
طراحی
طراحی بیرونی خودرو از حالت کلاسیک فاصله گرفته و با طرح جدیدی قطعات فلزی با خطوط منحنی شکل کنار هم قرارگرفته است. در نگاه اول بیش از همه جلوپنجره V شکل آن توجه شما را به خود جلب میکند. ستونهای مشکی عقب باعث شده که سقف خودرو شناور به نظر برسد. درنهایت چراغهای بومرنگی جلو و عقب نمایی متفاوت به خودرو دادهاند که باعث شده ماکسیما دیگر هیچ شباهتی به تویوتا آوالون و بیوک لاکراس نداشته باشد.
طراحی داخلی این خودرو مثل سواری آن فوقالعاده است. جزییات زیاد و گرانقیمت این خودرو زیبایی خاصی به آن بخشیده و قطعات در این طراحی بسیار معقولانه کنار هم قرارگرفته است. نیسان بهجای در نظر گرفتن اپشن ها، پنج تریم مختلف برای خودرو مهیا کرده که هرکدام از این پنج تریم اپشن های متفاوتی را در بر دارد.
صندلیها حتی در مدل SV و بهصورت استاندارد باروکش چرم پوشیده شده اتد. تریم بالاتر از مدل پایه S، تریم SL است که دو پانل سقف پانوراما و سیستم صوتی Bose (مجهز به تکنولوژی کاهش سروصدا) را به خودرو اضافه میکند. با مدل اسپرت SR قادر خواهید بود که دنده را از پشت فرمان تعویض کنید، در مدل SR رینگهای 19 اینچی و تایرهای تمام فصل را هم میبینیم. ماکسیما پلاتینیم که قیمتش از 40685 دلار شروع میشود صندلیهای با دوخت چرم و فرمان الکتریکی قابل تنظیم دارد. در سه تریم اولیه، طراحی خودرو فولادی به نظر میرسد که نیسان این طراحی را در مدل SR کروم مایع نامیده است. کابین مدل پلاتینیم هم به چوب درخت ماهون مزین شده که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.
طراحان نیسان با الهام از جتهای جنگنده، صفحهنمایش لمسی 8 اینچی را برای این خودرو در نظر گرفتند که این صفحهنمایش برای دید و کاربرد بهتر 7 درجه به سمت راننده متمایل شده است. درب مخزن وسط که بین دو صندلی قرارگرفته راحت و متناسب ساختهشده تا علاوه بر کاربرد خود این مخزن، محل راحتی برای قرارگیری آرنج باشد.
درزهای دوختهشده زیبا، پشتی فرمان تخت، استارت کنترلی، مسیریابی و صندلیهای عقب تا و جمع شونده همه و همه بهصورت استاندارد بر روی تمام تریم های خودرو قرارگرفته است. تعداد سوئیچهای لازم برای کار با سیستم مسیریابی از 25 به 10 کاهشیافته و عملیاتهای سوایپ (کشیدن انگشت روی صفحه)، پینچ (زوم کردن با انگشت) و اسلاید به صفحهنمایش این خودرو اضافهشده که کار با این سیستم را آسانتر کرده است. بهعنوانمثال میتوان صفحهنمایش وسط را با اسلاید کردن به صفحه 7 اینچی کنار سرعتسنج و درست در مقابل راننده منتقل کرد. برجستگی اضافی کنسول باعث شده که کار کردن با این سیستم چسبندگی و روانی بهتری داشته باشد.
باوجود طراحی بیرونی خوش استیل و سقف شیبدار، صندلیهای عقب کاملاً مناسب هستند و برای دو نفر قضای راحت و زیادی را فراهم میکنند. البته اگر نفر سوم بین این دو نفر قرار بگیرد فضای کافی برای سر او مهیا نیست. اما اگر این خودرو دوباره با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب طراحی میشد یا برای فروش بیشتر با اپشن سیستم انتقال قدرت AWD ارائه میشد مطمئناً شرایط بدتر بود و فضا کمتر میشد.
تکنولوژیهای پیشرفته امنیت ماکسیمای جدید باعث شده که این خودرو با سرعت بیشتری از رقیبانش پیشی بگیرد. سه تریم بالای این خودرو مجهز به سیستمهای کروز کنترل هوشمند، هشدار نقاط کور، هشدار ترافیک عرضی عقب، هشدار برخورد از جلو و ترمز اضطراری در حین برخورد حتمی هستند. دوربینها و سیستمهای صوتی تشخیص اجسام در دورتادور تریم پلاتینیم ماکسیما قرارگرفته و نمای بیرونی خودرو را بهصورت 360 درجه در صفحهنمایش خودرو نشان میدهد. خودروی پلاتینیم ویژگی هوشمند جالب دیگری هم دارد که در صورت غفلت راننده از فرمان به دلیل خوابآلودگی فعال میشود و هشدار سؤالی “استراحت؟” را نمایش میدهد.
ماکسیما برتریهای مناسبی نسبت به سدان های اسپرت معمولی مثل آلتیما و اینفینیتی Q40/Q50 دارد. نسل جدید ماکسیما پرچم کمپانی نیسان را پرقدرت به اهتزاز درمیآورد و ثابت میکند که خودروهای بهتر از تویوتا هم وجود دارد.