تحولی که «چکاوک» در بانک ملی ایران ایجاد کرد
موبنا – به گزارش موبنا و به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، عملیاتی شدن سامانه انتقال تصویر چک موسوم به «چکاوک» علاوه بر سرعت و دقتی که در عملیات بانکی ایجاد کرده، در حوزه منابع انسانی نیز تحولات مثبتی به همراه داشته است، به طوری که پس از اجرای آن، تنها در بانک ملی ایران حدود ۸۵۰ نفر از بخش پایاپای منفک شده و از آنها در سایر بخشهایی که با کسر کادر مواجه بودند، دعوت به همکاری شد.
چند سالی است سامانه «چکاوک» برای پذیرش و پردازش الکترونیکی چکهای کاغذی بینبانکی و انجام تراکنشهای مبتنی بر آنها به صورت کاملاً الکترونیکی راه اندازی شده است. در این سامانه به جای فیزیک چک، تصویر آن برای پردازش نهایی محتوا به بانک مربوطه ارسال شده و نتیجه پردازش به صورت الکترونیکی به شعبه پذیرنده چک بازگردانده میشود.
در گذشته که سامانه چکاوک وجود نداشت، چکهای واگذاری مشتریان حداکثر تا ساعت ۱۱ صبح توسط تحصیلداران از شعب جمع آوری و به اداره پایاپای هر بانک ارسال میشد.
در اداره مذکور پس از تجمیع چکها از ساعت ۱۷:۳۰ الی ۱۸ در محل اتاق پایاپای اسناد بانکی، بانکها به مبادله چکها اقدام می کردند و در صبح روز بعد نیز تحصیلداران چکهای عهده شعب را تحویل می دادند.
در این روند، حداقل زمان وصول و واریز وجه چک به حساب مشتری ۴۸ ساعت بود. فرصت ارسال چکها و نیز زمان پاسخگویی برای شعب بسیار محدود بود که منجر به افزایش تعداد چکهای برگشتی میشد.
از سوی دیگر مشکلات طاقت فرسای شغل تحصیلداری و نیز خطراتی مانند سرقت، موجب زیان و لطمههای زیادی میشد.
هزینه بالای پرسنل، سوخت و تعمیرات خودرو و موتور سیکلت و فعالیت کارکنان ادارات پایاپای در ساعات غیر متعارف شبانه از دیگر تبعات منفی کار به روش قبل از چکاوک بود.
با این حال راه اندازی این سامانه، علاوه بر حذف تبعات منفی، سرعت کار را بهبود بخشید. کاهش چشمگیر هزینههای پرسنلی، حذف مشاغل تحصیلدار و راننده و هزینههای متعلقه برای جابجایی چکهای مشتریان، از جمله دستاوردهای اجرای این طرح بوده است.
پس از عملیاتی شدن سامانه چکاوک، زمان واریز وجوه چکهای مشتریان به ۲۴ ساعت، یعنی ساعت ۶ صبح روز بعد از واگذاری چک کاهش یافته است.