اخبار برگزیدهسلامتفناوریفناوری های نوینفیدفید برتر

انقلابی در پزشکی نوین؛ شناسایی سرطان با دقت 96 درصد توسط هوش مصنوعی

دانشکده پزشکی هاروارد به تازگی از توسعه یک هوش مصنوعی به نام CHIEF خبر داده است که قادر به تشخیص 19 نوع سرطان با دقتی نزدیک به 94 درصد است. این مدل، که از سایر هوش‌ های مصنوعی مشابه پیشرفته‌ تر است، توانایی ارزیابی گسترده‌ تری در زمینه تشخیص سرطان و پیش‌ بینی واکنش بیمار به درمان دارد.

CHIEF از طریق آموزش با 15 میلیون تصویر بدون برچسب و 60 هزار تصویر بافت‌های مشخص، توانسته است نه تنها سلول‌های سرطانی را تشخیص دهد، بلکه اطلاعات مهمی درباره منشاء تومورها، نتایج درمان و الگوهای DNA ارائه دهد.

به‌روزترین‌ها| یک هوش مصنوعی که توسط دانشکده پزشکی هاروارد توسعه یافته است، قادر است انواع مختلفی از سرطان را با دقتی نزدیک به 94 درصد تشخیص دهد. به گفته سازندگان آن، این مدل که CHIEF (بنیاد ارزیابی تصویربرداری آسیب‌ شناسی بالینی) نام دارد، بر روی 19 نوع سرطان آزمایش شده است و این ویژگی آن را از دیگر مدل‌ های مشابه متمایز می‌ کند.

هوش مصنوعی هاروارد چه توانایی‌ هایی در تشخیص سرطان دارد؟

طبق گفته دانشمندان، CHIEF بسیار منعطف‌ تر از سایر هوش‌ های مصنوعی پزشکی است و قابلیت انجام طیف وسیعی از وظایف را دارد. علاوه بر تشخیص سرطان، این مدل می‌ تواند پیش‌ بینی کند که یک بیمار چگونه ممکن است به یک درمان خاص واکنش نشان دهد.

دکتر کن‌هسینگ یو استادیار انفورماتیک پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد، می‌ گوید: «هدف ما ایجاد یک پلتفرم هوش مصنوعی چابک و همه‌ کاره مانند ChatGPT بود که بتواند طیف گسترده‌ ای از وظایف ارزیابی سرطان را انجام دهد.»

وی می افزاید: «مدل ما برای وظایف مختلف مرتبط با تشخیص سرطان، پیش‌ آگهی و پاسخ به درمان در چندین نوع سرطان بسیار مفید واقع شد.»

مدل CHIEF ابتدا با 15 میلیون تصویر بدون برچسب آموزش داده شد. سپس با 60 هزار تصویر از بافت‌ های مختلف، آموزش مدل به گونه‌ ای گسترش یافت که بتواند زمینه کلی سرطان‌ ها و توسعه آنها را یاد بگیرد. پس از این آموزش، CHIEF روی بیش از 19 هزار تصویر از 32 مجموعه داده جهانی آزمایش شد.

عملکرد CHIEF در مقایسه با دیگر مدل‌ های تشخیص سرطان

دانشکده پزشکی هاروارد اعلام کرد که CHIEF در وظایفی مانند تشخیص سلول‌ های سرطانی، شناسایی منشاء تومورها، پیش‌ بینی نتایج درمان و شناسایی الگوهای DNA تا 36 درصد بهتر از دیگر هوش‌ های مصنوعی مشابه عمل کرده است. عملکرد این مدل می‌ تواند نیاز به توالی‌ یابی پرهزینه و زمان‌ بر DNA برای پیشنهاد بهترین روش‌ های درمانی برای برخی بیماران را کاهش دهد.

دقت کلی CHIEF حدود 94 درصد است و برای برخی از انواع سرطان به 96 درصد می‌ رسد. این ویژگی‌ ها نشان می‌ دهد که CHIEF می‌ تواند با دقت بالا، چه سلول‌ ها از طریق بافت‌ برداری یا بیوپسی گرفته شده باشند و چه از طریق جراحی، عمل کند.

تیم تحقیقاتی قصد دارد آموزش CHIEF را روی تصاویر بیماری‌ های نادر و غیر سرطانی و همچنین سلول‌ های پیش‌ سرطانی گسترش دهد. آنها همچنین برنامه دارند تا این مدل را برای پیش‌ بینی اثرات درمان‌ های جدید سرطان نیز آموزش دهند.

هوش مصنوعی؛‌ انقلابی در درمان انواع سرطان

هوش مصنوعی CHIEF، توسعه ‌یافته توسط دانشکده پزشکی هاروارد، با دقت بالای خود در تشخیص سرطان، نشان‌ دهنده‌ی تحولی عظیم در روش‌ های ارزیابی پزشکی است. فراتر از دقت بالا، انعطاف‌ پذیری و توانایی این مدل در تحلیل داده‌ های متنوع و پیش‌ بینی پاسخ بیمار به درمان‌ ها، آن را به ابزاری بی‌ بدیل در دنیای پزشکی تبدیل می‌ کند.

با توجه به آموزش گسترده‌ ای که این مدل دیده است، پتانسیل آن برای گسترش به سایر بیماری‌ های نادر یا پیچیده بسیار قابل توجه است. این پیشرفت می‌ تواند آینده‌ ای را رقم بزند که در آن تشخیص‌ های پزشکی نه تنها سریع‌ تر و دقیق‌ تر انجام شوند، بلکه همچنین به شکل قابل توجهی هزینه‌ ها و زمان مورد نیاز برای تحلیل‌ های پیچیده‌ ای مانند توالی‌ یابی DNA کاهش یابد.

به همین دلیل، CHIEF نه فقط به‌ عنوان یک ابزار تشخیصی، بلکه به‌ عنوان یک سکوی نوآورانه برای پیشرفت‌ های پزشکی آینده معرفی می‌ شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا