اقتصاد ایران

30 درصد از جمعیت ایران زیر خط فقر قرار دارند

میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که حدود ۳۰ درصد از جمعیت کشور زیر خط فقر زندگی می‌ کنند. البته بسیاری از این افراد دارای شغل و درآمد هستند، اما درآمد آن‌ ها به حدی نیست که بتواند نیازهای اساسی زندگی‌ شان را پوشش دهد.

به گزارش به‌روزترین‌ها؛ احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص برنامه‌ های دولت چهاردهم برای مقابله با فقر مطلق توضیح داد: یکی از اهداف اصلی دولت، رفع فقر مطلق است، هدفی که در دولت‌ های قبلی نیز مطرح بوده است. بر اساس شاخص‌ های فعلی، حدود ۳۰ درصد از جمعیت کشور زیر خط فقر هستند.

میدری: پس از تحریم‌ ها و افزایش تورم، نرخ فقر مطلق به تدریج افزایش یافت و در سال ۱۳۹۸ به ۳۰ درصد رسید

وی یادآور شد: از میانه دهه ۸۰ تا قبل از اولین موج تحریم‌ ها، نرخ فقر مطلق بین ۱۲ تا ۱۵ درصد بود. اما پس از تحریم‌ ها و افزایش تورم، این نرخ به تدریج افزایش یافت و در سال ۱۳۹۸ به ۳۰ درصد رسید.

براساس داده‌ های مرکز آمار ایران و گزارش‌ های مرکز پژوهش‌ های مجلس، این نرخ از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ تقریباً ثابت بوده و در حدود ۳۰ درصد معادل ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر باقی مانده است.

اقدامات و چالش‌ های دولت در مقابله با فقر مطلق

میدری تصریح کرد: رفع فقر مطلق یک فرآیند پیچیده است و بدون شک عواملی مانند تورم و رشد اقتصادی نقش حیاتی در موفقیت این هدف دارند.

اما وی تاکید کرد: کنترل تورم و رشد اقتصادی تنها راه‌ حل نیستند و باید اقدامات متفاوتی برای کاهش فقر انجام شود. یکی از این اقدامات، از بین بردن «فقر شدید» است، یعنی شرایطی که در آن درآمد یک فرد حتی برای تأمین خوراک هم کافی نیست.

میدری: کنترل تورم و رشد اقتصادی تنها راه‌ حل نیستند و باید اقدامات متفاوتی برای کاهش فقر انجام شود

میدری به نقش مهم هماهنگی میان نهادهای عمومی، دولتی، غیر دولتی و مؤسسات خیریه برای مقابله با فقر اشاره کرد. به گفته او، نظام حمایتی ایران بسیار متنوع است، مشابه بسیاری از کشورهای دیگر که با استفاده از ساز و کارهایی مانند شهرداری‌ ها تلاش می‌ کنند تا این هماهنگی را در سطح محلی ایجاد کنند.

وی همچنین پیشنهاد کرد که از یک سامانه متمرکز برای مدیریت خدمات حمایتی استفاده شود؛ این سامانه تحت عنوان «پنجره واحد خدمات حمایتی» در برنامه هفتم توسعه مطرح شده است و مقدمات آن در 2 دولت قبلی فراهم شده است.

ارزیابی اثربخشی سیاست‌ ها برای جلوگیری از فقر

میدری به ضرورت ارزیابی اثربخشی سیاست‌ های دولت در زمینه کاهش فقر اشاره کرد و گفت: برای بهبود وضعیت فعلی، باید سیاست‌ های اثر بخش‌ تر را شناسایی و اجرا کنیم. به عنوان مثال، در دوره‌ ای که وی در معاونت رفاه فعالیت می‌ کرد، سیاست‌ هایی مانند یک وعده غذای گرم به دلیل نوسانات پولی و مشکلات دیگر اثربخشی لازم را نداشتند و نیاز به بازنگری داشتند.

میدری: بخش‌ هایی نظیر آموزش، بهداشت و حمایت‌ های اجتماعی همچنان باید تحت مدیریت دولت باقی بمانند و منابع بیشتری برای آن‌ ها اختصاص یابد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این نکته اشاره کرد که برخی خدماتی که هم‌ اکنون توسط دولت ارائه می‌ شود، می‌ تواند به بخش خصوصی واگذار شود.

با این حال، وی با اشاره به ضرورت نظارت دولت بر بخش های مختلف تاکید کرد: بخش‌ هایی نظیر آموزش، بهداشت و حمایت‌ های اجتماعی همچنان باید تحت مدیریت دولت باقی بمانند و منابع بیشتری برای آن‌ ها اختصاص یابد.

میدری همچنین اشاره کرد که مؤسسات خیریه به تنهایی نمی‌ توانند پاسخگوی نیازهای حمایتی جامعه باشند و باید منابع بیشتری به این بخش‌ ها اختصاص داده شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا