اخبار برگزیدهاقتصاد جهانخودروفید

ترامپ، خودروسازی آمریکا را زمین می‌زند؟

دولت ترامپ با تهدید به اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات از مکزیک و کانادا، ممکن است به سودآوری صنعت خودروسازی آمریکایی، از جمله جنرال موتورز، آسیب جدی وارد کند. این اقدام علاوه بر فشار بر تولیدکنندگان، قیمت خودروها را برای مصرف‌کنندگان آمریکایی افزایش خواهد داد و پیامدهای اقتصادی سنگینی به دنبال خواهد داشت.

به‌روزترین‌ها| برنامه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، برای اعمال مالیات ۲۵ درصدی بر تمامی واردات از مکزیک و کانادا می‌تواند به سودآوری خودروسازان آمریکایی، به‌ویژه جنرال موتورز (GM) آسیب جدی وارد کند و قیمت خودروهای شاسی‌بلند و پیکاپ‌ها را برای مصرف‌کنندگان آمریکایی افزایش دهد.

جنرال موتورز پیشروترین خودروساز در صادرات خودرو از مکزیک به آمریکای شمالی است. طبق گزارش انجمن تجارت خودروی مکزیک، ۱۰ خودروساز برتر که در مکزیک کارخانه دارند، در 6 ماهه اول سال جاری مجموعاً ۱.۴ میلیون خودرو تولید کرده‌اند که ۹۰ درصد آن‌ها به ایالات متحده صادر شده‌اند.

سایر تولیدکنندگان دیترویتی نیز ممکن است این آسیب را احساس کنند؛ فورد (Ford) و استلانتیس (Stellantis) به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آمریکایی در مکزیک پس از جنرال موتورز، در روز بعد از اعلام تعرفه ترامپ با کاهش سهام مواجه شدند.

جنرال موتورز انتظار دارد امسال بیش از ۷۵۰,۰۰۰ خودرو از کانادا یا مکزیک وارد کند که اکثر آن‌ها در جنوب مرز تولید شده‌اند. طبق اطلاعات شرکت تحلیل داده‌های تجاری GlobalData، این خودروها شامل برخی از پرفروش‌ترین مدل‌های جنرال موتورز، از جمله نزدیک به ۳۷۰,۰۰۰ پیکاپ‌های تمام‌سایز شِوِی سیلورادو یا جی‌ام‌سی سیرا و نزدیک به ۳۹۰,۰۰۰ شاسی‌بلند میانه‌سایز هستند.

کارخانه‌های جنرال موتورز در مکزیک همچنین دو مدل جدید و حیاتی از خودروهای برقی خود را تولید می‌کنند؛ نسخه‌های باتری‌بر شاسی‌بلندهای اکویناکس و بلیزر. این مدل‌ها و دیگر خودروهای جنرال موتورز تحت تهدید سیاست جدید ترامپ برای لغو یارانه ۷,۵۰۰ دلاری خودروهای برقی قرار دارند که نخستین بار توسط رویترز گزارش شده بود.

جنرال موتورز، استلانتیس و فورد از اظهار نظر در خصوص تعرفه‌های پیشنهادی ترامپ خودداری کردند.

واکنش‌ها و تاثیرات اقتصادی بر خودروسازی آمریکا

کنث اسمیت راموس رئیس سابق مذاکره‌کنندگان مکزیک برای توافق تجارت USMCA، گفته است که این اقدام می‌تواند به همان اندازه که به شرکای تجاری شمالی خود آسیب بزند، به ایالات متحده و صنعت خودروسازی آن نیز ضرر بزند. وی افزود: این اقدام می‌تواند «ایالات متحده را به خود آسیب برساند» و تأثیر آن بر صنعت خودروسازی مکزیک «بسیار منفی» خواهد بود.

جنرال موتورز در آمریکای شمالی ۱۲۵,۰۰۰ نفر کارمند دارد؛ کاهش فروش خودروهای تولید شده در مکزیک می‌تواند به سود این شرکت در سراسر منطقه آسیب وارد کند و احتمالاً فشارهایی را به هزینه‌های کارگری در هر دو طرف مرز وارد کند.

افزایش تعرفه‌ها همچنین به عنوان یادآوری از زنجیره‌های تأمین عمل خواهد کرد که سه کشور عضو توافق‌نامه تجارت آزاد ایالات متحده-مکزیک-کانادا (USMCA) را به هم متصل می‌کند. مکزیک و کانادا بیش از ۵۰ درصد از تمامی قطعات خودروی صادر شده به ایالات متحده را تأمین می‌کنند و ارسال نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار قطعه به این کشور موجب شده است که اعمال تعرفه‌ها هزینه تمامی خودروهای مونتاژ شده در ایالات متحده را افزایش دهد.

تعارضات سیاسی و اقتصادی خودروسازی آمریکا

تهدیدهای ترامپ برای اعمال تعرفه‌ها بر واردات از مکزیک و کانادا سوالاتی را در مورد اهداف اقتصادی دولت جدید مطرح کرده و امکان آسیب‌های جانبی به شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان آمریکایی را نیز به دنبال دارد.

ترامپ این اقدام را به عنوان مجازاتی برای مشکلات غیرمرتبط مهاجرت و قاچاق مواد مخدر فنتانیل اعلام کرده و در رسانه‌های اجتماعی گفته است که این تعرفه‌ها تا زمانی که مکزیک و کانادا آنچه او «حمله» به نام می‌خواند، متوقف نکنند، برقرار خواهند ماند.

با توجه به اشاره ترامپ به مسائل مربوط به مواد مخدر و مهاجرت، برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که تهدیدهای تعرفه‌ای بیشتر یک ابزار مذاکره‌ای هستند تا یک سیاست واقعی.

توماس رایان اقتصاددان شمال آمریکا در شرکت سرمایه‌گذاری Capital Economics، اظهار داشت: «با توجه به اشاره خاص به جریان افراد و مواد مخدر از مرزهای جنوبی و شمالی، این تهدید تعرفه‌ای بیشتر به نظر می‌رسد که یک ابزار مذاکره‌ای است تا یک منبع درآمد».

آسیب به مصرف‌کنندگان صنعت خودروسازی آمریکایی

توافق‌های تجارت آزاد با ایالات متحده، نخست در قالب NAFTA و سپس به عنوان USMCA، صنعت خودروی نوپای مکزیک را به مهم‌ترین بخش تولید این کشور تبدیل کرده و آن را به نمادی از قدرت صادراتی مکزیک بدل کرده است. اما ۳۰ سال پس از ایجاد NAFTA، ترامپ همه این دستاوردها را در معرض خطر قرار داده است.

در دنیای پررقابت تولید خودرو و کامیون، تعرفه ۲۵ درصدی می‌تواند صنعت خودروسازی مکزیک را که سال‌ها با ایالات متحده ادغام شده است، فلج کند. این کشور مقصد نزدیک به ۸۰ درصد از خودروهای تولید شده در مکزیک است.

افزایش تعرفه‌ها همچنین به مصرف‌کنندگان صنعت خودروسازی آمریکایی آسیب خواهد زد. اگرچه شرکت واردکننده کالا به ایالات متحده به طور مستقیم مالیات را پرداخت می‌کند، اما این هزینه نهایتاً به مصرف‌کننده منتقل خواهد شد و باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

سودهیپ سومان، مدیر ارشد مشاوره AlixPartners گفته است: «این‌طور است که تعرفه‌ها عمل می‌کنند. حتی اگر دولت ترامپ بخواهد آن را به گونه‌ای بازتاب دهد که مکزیک پرداخت می‌کند… در نهایت این مصرف‌کننده است که این هزینه را می‌پردازد.»

این افزایش هزینه‌ها به‌ویژه بر خودروهای پیکاپ محبوب در نواحی روستایی ایالات متحده تأثیر خواهد گذاشت که بیشتر آن‌ها به ترامپ رأی داده‌اند. به طور خاص، مدل‌هایی مانند تویوتا تاکوما، فورد ماوریک، رام از استلانتیس، و شِوِی سیلورادو و جی‌ام‌سی سیرا از جنرال موتورز همگی در مکزیک تولید می‌شوند.

اگرچه جنرال موتورز ممکن است قادر باشد برخی هزینه‌ها را از تولیدات پر‌سود پیکاپ‌های خود جذب کند، اما سایر تولیدکنندگانی که خودروهای ارزان‌قیمت تولید می‌کنند، مانند نیسان سنترا، ممکن است با دشواری در حفظ سودآوری مدل‌های خود مواجه شوند.

طبق گفته سم فیورانی تحلیلگر صنعت در AutoForecast Solutions: «کسی باید این هزینه را پرداخت کند و این هزینه بر دوش تولیدکننده یا مشتری خواهد بود». در نهایت، تمامی خودروهای فروخته شده در ایالات متحده گران‌تر خواهند شد یا سودآوری کمتری خواهند داشت.

افزایش تعرفه‌ها همچنین می‌تواند هزینه تولید خودرو در ایالات متحده را افزایش دهد، چرا که بسیاری از قطعات مورد نیاز از مکزیک تأمین می‌شوند. مکزیک حدود ۴۳ درصد از تمامی قطعات خودروی وارداتی به ایالات متحده را تأمین می‌کند که بیشتر از هر کشور دیگری است.

پاسخ به نیاز همکاری‌های منطقه‌ای

فرانسیسکو گونزالس، رئیس صنعت قطعات خودروی مکزیک، تأکید کرده است که همکاری‌های منطقه‌ای در آمریکای شمالی می‌تواند هزینه‌ها را برای مشتریان کاهش دهد.

وی افزود: «خودروسازان نمی‌توانند همه چیز را در یک کشور تولید کنند، چرا که این باعث می‌شود رقابت‌پذیری خود را از دست بدهند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا