اقتصاد ایرانانرژیخودرو

توسعه CNG راه‌حل ناترازی بنزین است

دادرس رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی CNG، گفت: با تشکیل صندوقی که ۱۰ درصد از بودجه واردات بنزین به توسعه CNG تخصیص یابد، نه‌تنها مشکل ناترازی بنزین حل می‌شود، بلکه ایران می‌تواند بار دیگر به صادرکننده بنزین تبدیل شود.

به گزارش به‌روزترین‌ها؛ اردشیر دادرس رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی CNG استان تهران بیان داشت: توسعه صنعت سوخت گاز طبیعی فشرده (CNG) می‌تواند راهی مؤثر برای کاهش وابستگی به واردات بنزین و حتی بازگشت کشور به جایگاه صادرکننده بنزین باشد.

وی پیشنهاد کرد: اگر صندوقی ایجاد شود که تحت نظارت دولت، 10 درصد از بودجه واردات بنزین در آن برای توسعه CNG ذخیره شود، شاهد رفع ناترازی بنزین در کشور خواهیم بود.

دادرس با اشاره به اهمیت CNG به‌عنوان یک جزء کلیدی در سبد انرژی کشور گفت: این صنعت شامل زنجیره‌های گسترده‌ای از تولید تا استفاده است؛ از خودروسازانی که خودروها را به CNG مجهز می‌کنند تا کمپرسور‌سازان، سازندگان کیت و مخازن، و حتی جایگاه‌های سوخت‌رسانی. باید همه این عناصر هماهنگ شوند تا بهره‌وری این بخش افزایش یابد.

نقش CNG در کاهش هزینه‌های سوخت

رئیس این انجمن گفت: در بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت و گاز، هزینه CNG کمتر از 40 درصد قیمت سوخت مایع است. بنابراین، برای کاهش هزینه‌ها و توسعه پایدار، پیشنهاد می‌کنیم صندوقی حمایتی جهت بازسازی و توسعه جایگاه‌ها و استفاده از CNG برای خودروها تشکیل شود.

به گفته دادرس، این اقدام می‌تواند تجربه موفق استفاده از گاز مایع (LPG) در برخی جایگاه‌ها را به مدل CNG تعمیم دهد و بدون هیچ‌گونه هزینه اضافی برای مردم، ایمنی و دسترسی بهینه را تضمین کند.

چالش‌های موجود و اقدامات پیشنهادی در صنعت CNG

دادرس خاطرنشان کرد: در حال حاضر، حدود 4 تا 10 درصد از جایگاه‌های سوخت CNG کشور غیرفعال هستند که دلیل اصلی آن‌ها «مشکلات استانداردسازی، قیمت پایین بنزین و توزیع کارت سوخت اضافی» است. بنابراین اصلاح قراردادهای بهره‌برداری از این جایگاه‌ها، افزایش کارمزدها با حداقل رشد سالانه 25 درصد، و تأمین حمایت‌های مالی مانند معافیت‌های مالیاتی برای بهره‌برداران جایگاه‌ها ضرورت خواهد داشت.

وی همچنین یادآور شد: مصوبه‌های قبلی برای تبدیل خودروها به CNG و حمایت‌های مربوطه نیازمند بازبینی و اجرای دقیق هستند.

به گفته دادرس، با اجرای این مصوبه‌ها و تخصیص 10 درصد از واردات بنزین به توسعه زیرساخت‌های CNG، امکان صرفه‌جویی روزانه 35 تا 40 میلیون لیتر بنزین و صادرات این مازاد وجود دارد.

تاثیرات اقتصادی و زیست‌محیطی توسعه CNG

دادرس هزینه‌های گزاف ناشی از کاهش مصرف CNG را برای دولت یادآور شد و تأکید کرد: در حال حاضر، کاهش 30 درصدی مصرف CNG منجر به زیان روزانه 5 میلیون دلار و عدم‌النفع سالانه 2 میلیارد دلار برای کشور شده است.

وی با اشاره به زیرساخت‌های گسترده توزیع گاز طبیعی در ایران، افزود: علی‌رغم وجود بسترهایی همچون شبکه 460 هزار کیلومتری گاز مویرگی و ظرفیت مصرفی 40 میلیون مترمکعب در روز، مصرف CNG در حال حاضر تنها به روزانه 19 میلیون مترمکعب محدود شده است.

چشم‌انداز آینده: بازگشت به خودکفایی

دادرس بر این باور است که با همراهی دولت، صنعت CNG می‌تواند دوباره اهمیت استراتژیک خود را بازیابد و توضیح داد: تخصیص میزان صرفه‌جویی‌شده از مصرف بنزین به این صندوق حمایتی، نه‌تنها می‌تواند موجب خودکفایی صندوق شود بلکه به خودی خود سودآور خواهد بود. این قدم می‌تواند ناترازی بنزین را برطرف کرده و ظرفیت صادرات سوخت را بازیابی کند.

با وجود چالش‌های پیش‌رو، توسعه صنعت CNG نه‌تنها از جنبه اقتصادی بلکه در راستای کاهش آلودگی هوا و مصرف انرژی‌های پاک، گامی بزرگ به حساب می‌آید. این در حالی است که سیاست‌گذاری‌های هوشمندانه می‌توانند از فشارهای اقتصادی ناشی از واردات بنزین جلوگیری کرده و مصرف‌کننده را به سمت گزینه‌ای کم‌هزینه‌تر و پایدارتر هدایت کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا