هفت روز با موبايل ايراني

يکي از رويدادهاي مهم موبايل ايراني بود که مي تواند خبر خوشايندي براي ارائه دهندگان خدمات و سرمايه گذاران اين حوزه باشد.
 رويداد خبري مهم ديگر اين حوزه که تازگي چنداني نداشت اين بود که شرکت ارتباطات سيار مشترکان بدهکار  خود را براي چندمين بار متوالي تهديد به  يکطرفه و قطع ارتباط کرد . اين درحاليست که مشترکان اين اپراتور دولتي سالهاست که ميلياردها تومان از سرمايه خود را به عنوان وديعه در اختيار اين شرکت گذاشته اند و مسئولان مخابرات نيز گفته اند که با اين مبالغ اقدام به توسعه شبکه خود کرده اند.
اساسا يکي از دلايل مهم دريافت وديعه از مشترکان مخابرات ايران ، تضمين مبالغ بدهي مشترکاني است که در پرداخت قبوض خود کوتاهي مي کنند. با اين وجود مخابرات ايران هم وديعه را نزد خود به امانت نگهداشته و هم از روز بيست وسوم  ارديبهشت ماه به طور جدي مبادرت به قطع ارتباط مشترکان بدهکار مي کند.
و اما خبر ديگري درباره سرنوشت اين ودايع بشنويد؛ در هفته گذشته موبايل ايراني يک خبر تکراري و البته قابل پيش بيني ديگر درباره ودايع داشت که عبارت بود از منتفي شدن تبديل اين پول ها به سهام .
وفا غفاريان معاون وزير ارتباطات و رييس هيات مديره شرکت مخابرات ايران، اواسط هفته پيش آب پاکي را روي دست مشترکان خوش خيالي ريخت که اميدوار بودند  ودايع آنها پس از خصوصي سازي  تبديل به سهام شده و به روز محاسبه شود.
اين خبر هم ظرف ماه هاي گذشته بارها به عناوين مختلف شنيده شده بود و اتفاقا يکي از بزرگترين گرفتاري هاي مسئولان مخابرات براي عرضه سهام اين شرکت به بورس بود .
معاون بازاريابي و امور مشتريان شركت ارتباطات سيار هم در هفته گذشته يکي از چهره هاي خبرساز موبايل ايراني بود که اعلام کرد ، تعرفه‌ پيامك لاتين از اول تيرماه سال جاري افزايش مي‌يابد .
اين خبر خوش که شامل حال 25 ميليون مشترک همراه اول مي شود در حالي انتشار يافت که هيچ خبري درباره کاهش نرخ پيامک فارسي داده نشد . بر اين اساس مشترکان همراه اول بايد از ابتداي تابستان گرم امسال بابت هر پيامک 160 کاراکتري لاتين مبلغ 222 ريال بپردازند و شايد اين شانس را هم داشته باشند که پيامک هاي فارسي را با مبلغ  89 ريال ارسال کنند. البته اين درصورتي است که کاغذبازي هاي اداري در مورد اين موضوع به اتمام رسيده باشد و مجبور هم نباشند براي ارسال يک پيامک فارسي هزينه 3 پيامک را بپردازند .
در هفته اي که پشت سر گذاشتيم ،روابط عمومي وزارت ارتباطات به نقل از مدير كل دفتر امور بين الملل اين وزارتخانه يک خبر بسيار مهم ديگر را نيز به اهالي جامعه موبايل ايراني داد که عبارت بود از تاسيس دفتر نمايندگي يک اپراتور روسي به نام مگافون كه گفته مي شود يكي از اپراتورهاي بزرگ همسايه شمالي ايران  محسوب مي شود. اين اپراتور روس  به زودي دفتر خود را در تهران راه اندازي خواهد کرد تا علاوه بر آن که از نزديک به رقابت در مزايده اپراتور سوم بپردازد، خدمات مخابراتي ديگري را  نيز به مشترکان موبايل ايراني بدهد که هنوز هيچ جريياتي درباره آن  منتشر نشده است.
با اين وجود اين اپراتور نخستين اپراتور خارجي است که اجازه تاسيس دفتر در ايران را گرفته و قرار است بدون  هيچ مشکل و مانع قانوني به فعاليت در بازار موبايل ايراني بپردازد.
آغاز  مرحله‌ نهم واگذاري حدود 2 ميليون سيم‌كارت‌هاي دولتي که به بنابر اظهارات مسئولان از نظر تعداد بزرگترين واگذاري در دو سال گذشته محسوب مي شود  هم يکي ديگر از خبرهاي حائز اهميت موبايل ايراني در هفته منتهي به 19/2 87 بود که به احتمال قوي موجب مي شود ، ايرانسل براي حفظ سهم بازار خود هزينه بيشتري صرف تبليغات کند.
ايرانسل که در تبليغات اخير تلويزيوني خود وعده يک فروند هواپيماي شخصي را داده است ، احتمالا با واگذاري 2 ميليون سيم کارت همراه اول با تهديد تجاري جدي تري مواجه شده و براي جبران مافات جايزه هواپيما را تبديل به يک سفينه فضاپيماي شخصي يا شايد يک کشتي تفريحي در تهران خواهد کرد تا دست کم  بخش کوچکي از سهم بازار موبايل ايراني را تصاحب کند!
اخبار ديگر موبايل ايراني در هفته اي که گذشت عبارت بودند از رد شدن اسناد مزايده اپراتور سوم توسط کارشناسان ITU  و مشخص شدن مشاوران خارجي اين اپراتور پس از نهايي شدن اسناد مزايده  که نشان مي دهد اپراتور سوم با سرعت هرچه تمام تر مسير ورود به بازار موبايل ايراني را در پيش گرفته و به زودي به جمع اپراتورهاي اين بازار خواهد پيوست  .توضيح اين که در ادبيات موبايل ايراني ، عبارت “به زودي” مترادف تا اطلاع ثانوي است و در پاره اي موارد ممکن است تعاريف ويژه ديگري داشته باشد که اصولا قابل پيش بيني نيستند و به شرايط و موضوع مورد بحث ارتباط مستقيم دارند.
خبر شناسايي و رفع مشكلات قطعي تلفن همراه‌ بزرگراه‌ها نيز از جمله خبرهاي خوش موبايل ايراني در هفته گذشته بود که در کمال تاسف با بروز يک اختلال بي موقع ارزش خبري خود را از دست بدهد .اما در عوض موجب شد ، مسئولان همراه اول براي چندمين بار طي يک سال گذشته از طريق رسانه هاي جمعي از مشترکان خود عذر خواهي کرده و حسن نيت خود را به اثبات برسانند.
ابلاغ  مصوبه کاهش تعرفه خدمات تلفن همراه سيار نيز از ديگر اخبار مهم در حوزه موبايل ايراني بود که باعث شد مشترکان موبايل هفته دلنشيني را همراه با خانواده سپري کنند و اميدوار باشند که به جز پيامک لاتين ساير خدمات مخابراتي را با قيمتي منصفانه دريافت کنند.
15/16/13

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا