دولت انگليس بايد امکانات استفاده از مخابرات را براي ناشنوايان فراهم کند

به گزارش گروه اخبار خارجي موبنا به نقل از سايت “سورس واير”، سازمان انگليسي TAG بک کنسرسيوم متشکل از سازمان هاي افراد ناشنوا گفت که 16 مي ( 27 ارديبهشت ) روز جهاني مخابرات و ارتباطات بايد فرصتي  براي شروع ارايه سرويس هاي مخابراتي پيشرفته به افراد ناشنوا باشد.
ناشنوايان هر سال در روز جهاني ارتباطات به اين مي انديشند که تا کي بايد در انتظار امکان استفاده از سرويس هاي مخابراتي باقي بمانند.
برغم اين که صنعت مخابرات و سرويس ها ارتباطاتي بويژه ارتباط از راه دور طي سال هاي اخير با سرعتي باور نکردني توسعه و پيشرفت داشته است اما هنوز دسترسي به اين سرويس ها براي افراد ناشنوا و کم شنوا ميسر نشده است.
به تازگي سرويس هاي مختلفي با استفاده از  تکنولوژي هاي برتر به بازار آمد اما به دليل کمبود سرمايه بسته شده اند و اميد افراد ناشنوا را براي بهره مند شدن از امکانات مخابراتي به ياس تبديل کرده است.
دو سرويس جديد مخابراتي که اخيرا ارايه شد ، يکي از اين سرويس ها “زيرنويس تلفني” بود، اين سرويس از سال 2002 تا 2007 در انگليس به ميزان محدودي ارايه شد. افراد ناشنوا با دو کانال ارتباطي و نرم افزار تشخيص صوت براي تبديل صوت به متن، مي توانستند مکالمات را در رايانه ها يا نمايشگر تلفن خود با کمي تاخير بخوانند.
سرويس Captel که تنها سرويس زيرنويس تلفني در انگليس بود در دسامبر 2007 به دليل کمبود سرمايه بسته شد.
سرويس ديگرپخش ويديويي است، اين سرويس کاربران زبان اشاره را قادر مي سازد که در تلفن با استفاده از مترجم زبان اشاره با يکديگر ارتباط برقرار کنند.
 کاربر زبان اشاره و مترجم از طريق رايانه و وب کم يا تلفن هاي ويديويي با يکديگر ارتباط برقرار مي کنند.
کنسرسيوم ناشنوايان اميدوار است که روزجهاني مخابرات امسال که با شعار “ارتباط افراد داراي معلوليت: ايجاد فرصت هاي مخابراتي و اطلاعاتي براي همه” جشن گرفته شد،  شروعي براي حرکت جدي دولت انگليس در ايجاد امکانات برابرمخابراتي براي همه اقشار بويژه معلولان باشد.
“هامادون توره” دبير کل اتحاديه بين المللي ارتباطات (ITU) گفت: کليد راهيابي به جامعه جهاني دسترسي به جامعه اطلاعاتي است و در عصر ارتباطي هر شخصي بايد از فرصت هاي برابر برخوردار باشد.
وي افزود: هيچ کس به دليل اين که معلوليت جسمي دارد نبايد از امکانات تکنولوژي هاي جديد اطلاعات و مخابراتي بي بهره باشد و بهتر اين است که سرويس هاي مخابراتي به ايجاد طرح هاي جديد جهاني و استفاده از تکنولوژي هاي کمکي براي افراد ناشنوا و کم شنوا توجه ويژه اي داشته باشند تا آنها را قادر به برقراري آزادانه ارتباط کنند و بتوانند از مزاياي ICT بهره ببرند.
“روث مايرز” رييس TAG گفت: حرکت ما در واقع براي دفاع از حقوق شهروندي است و تنها تعداد کمي از افراد ناشنوا به سرويس هاي به روز شده مخابراتي دسترسي دارند، بقيه با سيستم هاي قديمي سرو کله مي زنند و يا اصلاً از هيچ سيستمي استفاده نمي کنند.
وي افزود: اين روند بايد تغيير کند، ما از دولت خواسته ايم که با تدوين و استفاده از مقررات جديد  به ما کمک کند.
TAG کنسرسيومي در انگليس است که از سازمان هاي مهم مانند انجمن ناشنوايان انگليس، انجمن ملي کودکان ناشنوا، سازمان پخش برنامه هاي تلويزيوني ناشنوايان و شبکه حمايت ناشنوايي تشکيل شده است که ارتباطات الکترونيکي را در مرکز توجه خود قرار داده است.
اتحاديه بين المللي ارتباطات امسال در روز جهاني ارتباطات از تمامي سهامداران شامل رگولاتورها، سياست گذاران، اپراتورها و صنعت خواست که در جهت برآورده کردن نيازهاي مخابراتي و اطلاعاتي افراد داراي معلوليت تلاش کنند و اين امر بيش از هر چيز به آگاهي و درک سازمان ها و شرکت ها ي ارايه کننده خدمات ارتباطي نياز دارد.
اين حرکت نه تنها ايجاد جامعه اطلاعاتي را  تضمين مي کند، بلکه اين امکان را بوجود مي آورد که اعضا تعهدات ناشي از الزامات قانون ماده 9 قرارداد ملل متحد را درباره حقوق اشخاص معلول انجام دهند.
به مناسبت تاسيس “اتحاديه بين المللي ارتباطات” (ITU ) در سال 1969 و برقراري اولين تماس تلگرافي در سال 1865 ميلادي، شانزدهم مي روز جهاني مخابرات نام گذاري شده است.
113/14

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا