تاخير به آخر نمي رسد!

اين مضمون خبري است که يک منبع مطلع در شرکت ارتباطات سيار داده است .
نيازي به تکرار اين داستان نيست که برنده مناقصه بيلينگ ( صورت حساب گيري)  اپراتور اول شرکت دولتي “صاايران” است که گذشته از حرف و حديث هاي مربوط به اين مناقصه 110 ميليارد توماني، با وجود گذشت 2 سال از شروع قرارداد هنوز هم اين پروژه بلاتکليف مانده و به نتيجه نرسيده است.
حاصل اين تاخير در راه اندازي سيستم بيلينگ يکپارچه، مضاف بر خسارات سنگين  مالي بر اپراتور دولتي تلفن همراه، بروز اشتباهات متعدد در قبوض تلفن همراه 35 ميليون ايراني است که خسارات زيادي را نيز به آنها تحميل مي کند.
اما، کارفرماي پروژه بيلينگ تا کنون هيچ گله اي از پيمانکار دولتي خود نکرده و به نظر مي رسد ، برنامه اي هم براي جريمه کردن يا لغو قرارداد آن ندارد.
در مقابل ،طشت رسوايي شرکت هاي پيمانکار پروژه فاز 3 توسعه شبکه ارتباطات سيار که با نام اختصاري GC ها از آنها نام برده مي شود، به دليل تاخير طولاني مدتي که گفته مي شود بخشي از آن ناشي از  عدم انجام تعهدات کارفرما بوده ، بارها از بام به زمين افتاده و در آخرين اظهار نظر نيز معاون طرح ومهندسي همراه اول گفته است که اين شرکت  قرار داد مجددي با پيمانکاران عمومي به عنوان GC منعقد نخواهد کرد.
البته حق هم همين است و پيمانکاران عمومي اپراتور اول با تاخيري 2 ساله در پرونده خود ثابت کردند که تجربه و توان لازم براي اجراي پروژه اي تا اين حد بزرگ را نداشته اند و اگر قرارداد ديگري با آنها منعقد شود، جاي شک و ترديد خواهد بود.
اما ، سئوال اساسي اين است که به چه دليل چنين جديتي درباره طرف قرارداد دولتي اين شرکت به خرج داده نمي شود؟
آيا اين هم بخشي از قانون نانوشته اي است که براساس آن  بخش خصوصي به حاشيه رانده مي شود؟
واقعيت اين است که وزارت ارتباطات تا کنون به بهانه هاي مختلف تلاش کرده تا ناتواني بخش خصوصي را برجسته کند و از آن به عنوان دستاويزي براي حضور دولت در تمام عرصه ها استفاده نمايد.
و در اين  ميان مي توان به اظهاراتي از قبيل ” بخش خصوصي پاسخگوي تقاضاي موجود در جامعه نيست و به همين دليل … ” اپراتور دولتي وظيفه دارد تا ، نياز بازار را تامين کند ،به عنوان نمونه اشاره کرد.
چرا که اگر غير از اين بود، صاايران هم بايد به اندازه پيمانکاران عمومي ارتباطات سيار نگران پروژه هاي بعدي و جريمه و تنبيه باشد. در حالي که شواهد امر چيز ديگري مي گويند و اين شرکت به رغم ناتمام گذاشتن پروژه بيلينگ ، مناقصه GPRS اپراتور اول را هم برده است .
در اين که بخش خصوصي کشورمان از  توان و تجربه کافي برخوردار نيست و سرمايه قابل توجهي هم ندارد ترديدي نيست . اما ، نمي توان اين واقعيت را انکار کرد که برخي  ازآنها  سالهاي متمادي پيمانکار مخابرات بخش خصوصي بوده و به همين دليل  هم  از تجربه و توان فني کافي برخوردار ند.
15/13

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا