راز توانمند شدن بخش خصوصي

اين موضوع اگرچه براي بخش خصوصي مخابراتي کشور که از حدود کمتر از دو دهه پيش و بتدريج براي اجراي پيماني کارهاي کم اهميت مخابراتي وارد عرصه شده و تا کنون نيز به نحوي درگير تبعات ناشي از انحصار مخابرات در دست دولت بوده است ، چندان هم غير طبيعي نيست .
با اين وجود ،اين ضعف آشکار ،بويژه در بخش هاي اپراتوري ، خدمات فني و توليدي ، به يکي از دستاويزهاي مديران دولتي براي کوچک نشان دادن بخش خصوصي در برابر نيازهاي بزرگ بازار مخابرات و به تبع آن امساک در آزاد سازي اين صنعت و واگذاري آن به بخش خصوصي مبدل شده است.
اين درحاليست که تجربه نشان داده است ، هرجا که دولت پاي خود را کنار کشيده و زمينه بروز و ظهور توانايي ها و استعدادهاي بخش خصوصي را فراهم کرده است، شرکتها و بنگاه هاي اين بخش، حضوري قوي و قابل اطمينان داشته اند.
اما، به هرحال نمي توان اين واقعيت را که دولت علاقه چنداني به کوچک شدن و از دست دادن درآمدهاي خود از بازار مخابراتي ندارد، ناديده گرفت و به همين دليل هم به نظر مي رسد ضروري است تا فعالان بخش خصوصي صنعت مخابرات ايران که در حال حاضر شامل مجموعه اي از شرکت هاي کوچک و متوسط است، به جاي رقابت با يکديگر به ادغام و مشارکت بينديشند.
واقعيت اين است که شرکت هاي کوچک و متوسط سرمايه هاي کلاني ندارند و در عين حال قدرت ريسک آنها نيز بسيار پايين است،به همين دليل ورود آنها به بخش هاي مهم اين بازار از جمله توليد و اپراتوري، نيازمند تجميع داشته ها و تقسيم هزينه ها و ريسک ها است.
برخي کارشناسان ، راه حل اين مشکل را در ايجاد کنسرسيوم هايي بزرگ  از شرکت هاي کوچک مي دانند و معتقدند که در چنين مجموعه اي، شرکت هاي عضو مانند قطعات پازل، مکمل يکديگر بوده و نقاط ضعف هم را پوشش مي دهند.
حال که در آستانه واگذاري صنعت مخابرات کشور به بخش خصوصي هستيم  و  بزودي سرمايه گذاران و متخصصان اين بخش عنان اين بازار بزرگ را در دست خواهند گرفت، اين سئوال مطرح مي شود که جايگاه بخش خصوصي بويژه شرکت هاي کوچک و کم بنيه کجاست و سهم آن در اين بازار چه خواهد بود؟ و آيا اساسا قطعات بخش خصوصي کشور قادر خواهند بود در يک سيستم مشارکت جمعي کار کنند؟
بي شک تحقق چنين ايده اي ، يعني کار در پوشش کنسرسيوم ، ادغام و  ائتلاف (Joint شدن) ، نيازمند مديراني شايسته و آشنا به فرهنگ کار جمعي است.
15/16

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا