سلائق مشتركان تلفن همراه در كشور تغيير ميكند
به گزارش خبرنگار فارس، بازار تلفن همراه در كشوري چون ايران با فراز و نشيبهاي بسياري همراه بوده است.
تلفن همراه زمان كه در دهه 70 شمسي به گوشي ايرانيان آشنا شد، شايد كسي فكر نميكرد كه اين پيله ارتباطي در دنياي كنوني به ابزار ارتباطي اساسي مردم كره خاكي منجر شود.
بازار تلفن همراه ايران از اوايل دهه 80 وارد دور جديدي از عمر كوتاه شد. در اين سالها ديگر سيمكارت و گوشي تلفن همراه براي اكثر شهرنشينان و ديگر افراد آشنا بود. در اين سالها بود كه بهاي سيمكارت ميليوني نيز شد.
در آن دوران ارزش پولي ملي به مراتب بالاتر از زمان فعلي بود و هزينه كرد حدود 2 ميليون تومان براي در دست گرفت.
گوشي تلفن همراه كه جزو ابزار آلات اشرافي و اشرافيان به شمار ميرفت به گونهاي انتحار مينمود.
اما پس از رغبت فراوان مردم براي سيمكارت و عرضه بيشتر اين محصول از سوي مخابرات، با وجود ادامه صفهاي طولاني مردم در پشت در دفاتر خدمات ارتباطي (براي فروش و سود چند صد هزار توماني) بهاي نهايي سيمكارت اندك اندك رو به نزول رفت.
داستان خريد و فروش سيمكارت تنها براي كسب سود تامين روزها نيز ادامه دارد، اما ديگر كسي براي آن تمايل آنچناني ندارد.
علت نيز در چند عامل خلاصه ميشود:
اول: عرضه بسيار بالاي سيمكارت از سوي شركت مخابرات ايراني چه سيمكارت دائمي و چه اعتباري (در اواخر سال گذشته).
دوم: ورود اپراتور دوم تلفن همراه يا همان ايرانسل كه بها بهاي اندك سيمكارت دائمي و اعتباري توانست قيمت شكني و صفشكني كند، چراكه دريافت سيمكارت ديگر به صرف تنها چند قيقه منتهي شده بود.
سوم: ورود سيمكارت اعتباري (pre paid) تاليا كه د نوع خود پرچم دار عرضه سيمكارتهاي اعتباري در كشور بود. اين سيمكارت نيز با بهاي تقريبا اندك خود توانست بازار سيمكارت را متعادلتر كند.
چهارم: عرضه سيمكارت اعتباري دولتي كه با بهاي 34 هزار توماني خود و پوشش سراسري توانست بسيار مورد توجه مردم قرار بگيرد و بيش از 11 ميليون طرفدار پيدا كند.
آينده نيز با روند فعلي و ورود اپراتور سوم كه سال آينده شايد رخ دهد ميتواند بهتر از زمان فعلي باشد.به طور قطع بهاي سيمكارت واقعيتر شده و به بهاي وديعه آن نزديك خواهد شد.
اكنون در بازار وديعه چند صد هزار توماني در بازار سيمكارت وجود دارد كه پيشبيني ميشود بهاي سيمكارت دولتي در كدهاي مختلف يك تا 8 به اين قيمتهاي ودايع نزديكتر شود.
بازار سيمكارت ايراني نيز مشابه بسياري از رفتارهاي آنها كاملا متفاوت با جهان است. در زمانهايي كه 80 درصد سيمكارتها اعتباري است در ايران همچنان طرفداران سيمكارت دائمي با وجود ورودي سيمكارت اعتباري همچنان پرتقاضاست.
اما مهمترين موضوع در مبحث سيمكارت و بازار آن در كشور قيمتشكني، افزايش رقابت ميان اپراتورها كه در آينده به جنگ خدمات ارزش افزوده منتهي خواهد شد و تغيير سلائق مشتركان از خريد سيمكارت دائمي به اعتباري است.