نگاهي به حضور نوکيا در بازار چين

به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” به نقل از پايگاه اينترنتي “چاينا ديلي”، نوکيا از سال 2005  ميلادي چين را به بزرگ ترين بازار فروش گوشي هاي خود تبديل کرده است.
يک مقام ارشد نوکيا گفت که چين به عنوان بزرگ ترين بازار فروش تلفن همراه در سراسر جهان شناخته شده است و در روز هاي اول ، استفاده از گوشي هاي نوکيا در چين محدود به سازمان هاي دولتي بود و به طور مستقيم در اختيار مردم عادي قرار نمي گرفت.
به منظور گسترش ارايه اين گوشي ها در چين شرکت نوکيا شبکه تبليغات تلويزيوني نوکيا را به بهره برداري رساند.
در سال 1997 تعداد کاربران تلفن همراه  در چين به 23/13 ميليون نفر و در سال 1999 با يک رشد قابل توجه به 3/43 ميليون نفر رسيد که 99 درصد آنها کاربران شرکت هاي بزرگ نوکيا و موتورولا بودند.
در اواخر دهه 1990 و اوايل سال 2000 صنعت تلفن همراه در چين دچار دگرگوني شد ودولت چين سازندگان داخلي را به ساخت و ارايه گوشي تشويق کرد  و از اين سال به بعد گوشي هاي ساخت داخل کشور با قيمت ارزان تر وارد بازار شد.
علاوه بر اين مناطق روستايي نيز از صنعت تلفن همراه بهره مند شدند و از سال 2004 سهام شرکت هاي داخلي سازنده تلفن همراه در چين از مرز 55 درصد گذشت.
شرکت نوکيا نيز براي به دست آوردن محبوبيت گذشته قيمت گوشي هاي خود را چين کاهش داد اما نقشه هاي خود را بر باد رفته ديد.
با وجود اين شرکت پر آوازه نوکيا با ارايه گوشي هاي به روز و هوشمند دوباره حاکميت بازار تلفن همراه را در چين به دست آورد.
در آمد فروش گوشي هاي نوکيا در چين در سال 2007ميلادي به 4/6 ميليارد يورو رسيد که نسبت به فروش 6/2 ميليارد يورو در سال 2004 از افزايش قابل توجهي برخوردار بوده است.
شرکت هاي جديد ارايه دهنده تلفن همراه درچين موفقيتي مانند نوکيا به دست آورده اند بطور مثال فينيش به تازگي اعلام کرده است که سال گذشته 7/70 ميليون دستگاه تلفن همراه را در چين به فروش رسانده است که نسبت به سال 2006 از 6/36 درصد افزايش برخوردار بوده است.
سهام اين شرکت در بازار چين 35 درصد افزايش يافته است.
112/ 14

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا