خانواده ها در استفاده کودکان از تلفن همراه هيچ کنترلي ندارند

دکتر “اردشير فراهاني ” در گفت وگو با خبرگار موبنا با تاکيد بر اين که فرهنگ استفاده از ابزارهاي جديد تکنولوژي همچون تلفن همراه بايد در جامعه آموزش داده و نهادينه شود، اظهار داشت: اگرچه نسل جديد، همگام با تغييرات و نوآوري‌ها پيش مي‌رود  اما اين وظيفه جامعه و خانواده ها است که اين  نسل را در استفاده از فناوري هاي نوين  ياري کنند.
وي تصريح کرد : نبود فرهنگ کاربرد درست تلفن همراه در خانواده ها مي تواند يکي از دلايل اصلي استفاده بيش از حد يا غيراخلاقي از اين ابزار نوين باشد.
فراهاني تاکيد کرد که والديني كه كنترلي روي فرزندان خود ندارند، در جلوگيري از  استفاده غير اخلاقي کودکانشان از تلفن همراه ، ناتوان خواهند بود و خانواده‌هايي كه كنترل و رابطه خوبي با فرزندان دارند، نسبت به استفاده از تلفن همراه نيز مي توانند واكنش مؤثر  داشته باشند.
اين روانشناس با بيان  اين که هر خانواده‌اي قاعده خاص خود را در کنترل فرزندان به کار مي گيرد ، يادآور شد: روش هاي نا درست تربيتي خانواده ها بي ترديد مي تواند عاملي در رويکرد و استفاده غير اخلاقي نوجوانان و جوانان از تلفن همراه باشند.
وي با تاکيد بر اين که در اين خصوص پيشگيري هاي لازم انجام نشده است ، خاطرنشان کرد: اگر رسانه‌ها در مورد عوارض ناشي از استفاده هاي سوء از تلفن همراه و موارد مشابه آن به مردم آموزش دهند، به‌طور طبيعي معضلات در جامعه كمتر خواهد شد.
اين روانشناس با بيان اين که رسانه‌ها بويژه راديو و تلويزيون مي‌توانند با برنامه‌سازي مناسب اين آموزش را به جامعه منتقل كنند، افزود: اين حرکت درباره قوانين راهنمايي و رانندگي نيز انجام شد و اثرات مطلوبي داشت.
فراهاني با اشاره به اين که وضعيت استفاده نامناسب از تلفن همراه، در گذشته براي تلفن‌ ثابت نيز پيش آمده بود، تصريح کرد : کاربران در ابتداي ورود تلفن همراه ،  در استفاده از  گوشي براي مکالمه دچار افراط شده بودند اما  به مرور زمان فرهنگ استفاده از آن با توجه به هزينه ها و با توجه به اصل “نسبت کاهش مطلوييت و فراواني ” شكل طبيعي خود را به دست آورد.
128/ 14

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا