رونوشت : نمايندگان مجلس هشتم

احضار وزير ارتباطات به مجلس در حالي صورت گرفته است که شرکت ارتباطات سيار و مقامات وزارت ارتباطات تصور مي کردند که با  عرضه نسخه دوم نرم افزار فشرده ساز پيام رسان ، انتقادات و مخالفت ها درباره نرخ پيامک  به پايان خواهد رسيد.
به همين دليل هم براي اثبات موفقيت طرح خود درباره ترويج خط و زبان فارسي در محيط پيامک ، گزارش هاي رسمي را منتشر کردند که در آنها  با استناد به نظر سنجي هاي صورت گرفته اعلام شد که استفاده از فونت فارسي  50 درصد نسبت به زمان قبل از تغيير تعرفه افزايش يافته و هم اکنون 80 درصد پيامک ها به زبان فارسي ارسال مي شوند.
اين در حاليست که برخي گزارش هاي رسانه اي حکايت از عدم استقبال مردم از نرم افزار پيام رسان داشت که يکي از نمونه هاي بارز آن انتشار گزارش خبرگزاري فارس است در آن اعلام شده ايت؛ “با وجود گذشت بيش از 2 هفته از زمان عرضه اولين نسخه نرم‌افزار پيامك فارسي بر روي سايت شركت ارتباطات سيار ايران، اين نرم‌افزار تنها 300 هزار بار از سوي 27 ميليون مشترك همراه اول دانلود شده است.”
با اين وجود بررسي و مداقه در اين تناقض آشکار ميان گزارش هاي رسمي مقامات وزارت ارتباطات با آنچه در رسانه هاي گروهي منتشر شده است، نشان مي دهد که برنامه فرهنگي ترويج خط فارسي تا چه اندازه موفقيت آميز بوده و نمايندگان مجلس بايد چه موضعي در قبال آن اتخاذ کنند.
همانگونه که اشاره شد، نرم افزار فشرده ساز فونت فارسي دانشگاه شريف، صرفا براي سيم کارت هاي دائمي همراه اول قابل استفاده است که در خوش بينانه ترين حالت مي تواند امکان ارسال پيامک فارسي ارزان را براي حدود 17 ميليون مشترک همراه اول فراهم کند.
در نتيجه اعلام اين موضوع که 80 درصد پيامک ها به زبان فارسي ارسال مي شوند صرفا در شرايطي واقعيت دارد که مشترکان سيم کارت هاي اعتباري همراه اول  تنها سهمي 20 درصدي از مجموع پيامک هاي ارسال شده در شبکه اپراتور اول را داشته باشند .
از سويي ، گزارش ها نشان مي دهند که نرم افزار پيام رسان همراه اول صرفا 300 هزار بار دانلود – پياده سازي – شده است و اگر تصور کنيم که هر نرم افزار پس از پياده سازي به طور ميانگين براي سه مشترک ديگر نيز  – از طريق بلوتوث يا روش هاي ديگر – ارسال شده و مورد استفاده قرار گرفته است، حداکثر حدود يک ميليون و 200 هزار مشترک شرکت ارتباطات سيار به اين برنامه دسترسي دارند .
حال اگر فرض بر اين باشد که تمام آنهايي که پيام رسان همراه اول را دانلود و نصب کرده اند، هيچ مشکلي با نقايض و “باگ” هاي  آن ندارند و فقط براي کساني پيامک ارسال مي کنند که آنها هم اين برنامه را در اختيار دارند، باز هم درصد پيامک هاي ارسال شده به زبان فارسي نمي تواند رقمي بيش از  1 درصد باشد.
مگر اين که 79 درصد باقي مانده ترجيح داده باشند که پيامک فارسي را با نرخ 18 يا در پاره اي موارد 26 ريال ارسال کنند تا از اين طريق در اقدام فرهنگي وزارت ارتباطات مشارکت داشته باشند .
اما، آنچه که در عالم واقع اتفاق مي افتد، اين است که نرم افزار پيام رسان براي تعداد بسيار ناچيزي از حدود 27 ميليون مشترک همراه اول قابل استفاده است که درباره نتيجه آن هم بايد بعد از ارسال  صورتحساب هاي دوره بعدي قضاوت کرد.
واقعيت اين است که حتي ويرايش دوم نرم افزار پيام رسان فارسي که مملو از ايرادات و نواقص متعدد است، نمي تواند راه حل مناسبي براي کاهش هزينه هاي مشترکان تلفن همراه باشد. چرا که در بهترين حالت صرفا قادر به بر طرف کردن مشکل مشترکان سيم کارت هاي دائمي  همراه اول است و افزايش تعرفه پيامک باعث اجحاف در حق مشترکان اعتباري اين اپراتور ، مشترکان تاليا ، ايرانسل و ساير اپراتورهايي باشد که ملزم به افزايش تعرفه شده اند.
در اين صورت به نظر نمي رسد نمايندگان مجلس با توجه به اين مسائل ، در جلسه پاسخگويي وزير درباره افزايش نرخ پيامک قانع شده و با اين وزارتخانه براي افزايش هزينه هاي موکلان خود همکاري و مساعدت نمايند.   
15/13

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا