شركت مخابرات مي‌تواند به عنوان شركتي پيشتاز، در بورس تأثيرگذار باشد

محمد سليماني، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ضمن تبريك به مديران براي ورود مخابرات به بورس گفت: موفقيت شركت مخابرات را در بدو ورود به تالار بورس تبريك گفته و از تمام مديران مختلف شركت كه بيش از دو سال تلاش مستمر در اين زمينه داشتند كمال تشكر را دارم.


وي ادامه داد: از آنجا كه سهم مخابرات در بازار سرمايه اكنون رقمي بين 8 تا 9 درصد است، پس نمي‌توان منكر نقش مهم اين شركت در بورس اوراق بهادار شد و مخابرات  مي‌تواند به عنوان شركتي پيشتاز بر شركت‌هاي ديگر بورس نيز تأثير بگذارد.


سليماني افزود: بازيگران اصلي بازار سرمايه، مردم هر كشور هستند و ما در روز شنبه ميزان اعتماد مردم به اين شركت را ديديم و مي‌خواهيم كه اين اعتماد را حفظ كرده و توسعه دهيم.


وزير ارتباطات ورود شركت مخابرات به بورس را از نظر اجرايي و مديريتي بي‌نظير دانست و گفت: اين كار كارشناسي شده، نتيجه هم زباني مديران بخش‌هاي مختلف مخابرات با يكديگر بود و بار اصلي آن برعهده مدير عامل شركت، صابر فيضي بود كه با وجود تمام موانع و سختي‌ها مقاومت كرد و بهترين هماهنگي را در امور به وجود آورد.


سليماني افزود: تجربه شركت مخابرات ايران در زمينه خصوصي‌سازي بايد در هفت يا هشت جلد كتاب چاپ شود و در اختيار ديگر سازمان‌هاي در آستانه خصوصي‌شدن، قرار گيرد.


وي استقبال جهاني شركت‌هاي تجاري، اپراتوري و خدماتي را از خصوصي‌سازي مخابرات ايران بي‌نظير دانست و گفت: مخابرات تنها شركت دولتي بود كه اصحاب رسانه از ديگر كشورها براي گزارش لحظه به لحظه ورود آن به بورس حضور داشتند. وي افزود: ما مي‌خواهيم با برداشتن گام‌هاي بلند، كل سهام مخابرات را سريع‌تر واگذار كنيم و به اين ترتيب بايد به شرايط و قوانين و مقررات جديد اشراف داشته باشيم و تغيير و تحولات را به سرعت در ساختار مخابرات اعمال كنيم.


سليماني ادامه داد: بايد به كندي و كرختي سيستم دولتي پايان دهيم و همه مسائل را با شفافيت كامل بيان كنيم.


وي پرداختن به مسائل اقتصادي و حقوقي را از مهمترين فعاليت‌ها عنوان كرد و گفت: بايد واحد مطالعاتي اقتصادي در اداره‌ها ايجاد كنيم زيرا بحث اقتصاد در بازار سرمايه بسيار مهم است و نكته ديگر مسائل حقوقي است كه بايد در سازمان‌ها تقويت شود و قوانين و مقررات جديد به سرعت عملي شود.


زيرا اكنون سهامداران ما، تك تك مردم هستند كه شامل 40 درصد افراد حقيقي و 60 درصد افراد حقوقي مي‌شوند.


در ادامه نشست، دكتر وفا غفاريان، رييس هيأت مديره مخابرات، پياده‌سازي اصل 44 با ورود مخابرات به بورس را ابتداي راه دانست و گفت: تا پيش از ورود مخابرات به بورس، مديران عامل و اعضاي هيأت مديره فقط با بازار خدمات سروكار داشتند اما اكنون وضع فرق كرده و با ورود مخابرات به بازار سرمايه، ذينفعان جديد پيدا شده و بحث سود و زيان براي سرمايه‌گذاران اهميت دارد.


غفاريان افزود: اكنون علاوه بر توجه به معيارهاي قبلي، نظير دايري، منصوبه و ضريب نفوذ، بايد به ميزان سود سالانه و EPS هم دقت كرد و ما اكنون پاسخگوي كساني خواهيم بود كه در بازار سرمايه عمل مي‌كنند پس بايد با افزايش سودآوري و قدرت نفوذ، جذابيت مخابرات را براي سرمايه‌گذاران بيشتر كنيم.


رييس هيأت مديره درباره رقابت مخابرات با ديگر شركت‌هاي بورسي گفت: اگر نتوانيم با شركت‌هاي بورسي رقابت كنيم به مشكل خواهيم خورد. ما پيش از اين فقط با اپراتور دوم يا چند شركت PAP رقابت داشتيم ولي اكنون وضع فرق كرده است.


غفاريان درباره ويژگي‌هاي بازار سرمايه گفت: اول از همه، اطلاعات بايد در بازار سرمايه شفاف باشد. پيش از اين اطلاعات فقط در مجمع و هيأت مديره مطرح مي‌شد ولي الان بورس، بازرساني دارند كه حق دخول در آمارها و حسابرسي‌هاي مالي را دارند و در صورت نياز به مراجع قضايي مراجعه مي‌كنند. بنابراين حساسيت كار بالاست و هر نوع آمار و اطلاعاتي در قيمت سهام تأثير مي‌گذارد.


وي ادامه دارد: سهامداران بازار سرمايه فقط يكي دو شاخص را مي‌شناسند. پس تمام خلاقيت و تجربه مديران يا كيفيت شبكه ارتباطي بايد با زبان اين شاخص‌ها بيان شوند. براي مثال اگر ما بخواهيم كارا بودن يك فناوري را براي استفاده در پروژه‌اي نشان دهيم بايد با ارقام  EPS بگوييم كه سودآور است يا خير.


رييس هيأت مديره افزود: تغيير شرايط براي مديران هم به منزله فرصت است هم تهديد. اگر مديران خودشان را با شرايط وفق دهند و روحيه فعالي داشته باشند از فرصت استفاده خواهند كرد.


وي در بخشي از صحبت‌هاي خود، با توصيه به مديران گفت: نظام‌هاي مالي سازمان‌ها را تقويت كنيد زيرا اگر چنين نباشد ما نمي‌توانيم در بورس پاسخگو باشيم. حسابرسي‌ داخلي بايد به خوبي انجام شود و ارايه صورت‌هاي مالي دوره‌اي اجتناب‌ناپذير است. كه اگر تعلل كنيد، نماد مخابرات سريع حذف مي‌شود و اگر ما پاسخگو نباشيم، مجمع، حتي مي‌تواند هيأت مديره و مدير عامل را عوض كند.


غفاريان افزود: ديگر هر نوع فعاليت جديدي براي گرفتن مجوز به مصوبه بورس نياز دارد و نمي‌توانيم كاري كه خودمان تشخيص مي‌دهيم، سرمايه‌گذاري كنيم. در اينجا بورس، ابزار حكومتي براي حفظ سرمايه مردم است. پس بايد براي همه پروژه‌ها طرح توجيهي قوي داشته باشيد و اگر لازم شد حتي مشاور بگيريد.


و در نهايت بايد بگويم كه از اعلام نظرات مهم اجتناب كنيد و خيلي با اصحاب رسانه مصاحبه انجام ندهيد زيرا يك اعلام نظر يا آمار و ارقام حدودي مي‌تواند در سهام ما و EPS تأثير منفي داشته باشد.


در ادامه جلسه، صابر فيضي، مدير عامل مخابرات ايران در رابطه با ورود مخابرات به بورس گفت: يكي از بحث‌هاي ورود به بورس، بحث‌هاي مالي و موارد مختلف شركت بود كه ما هيچ شرط شركت‌هاي سهامي عام را نداشتيم ولي با توجهات دكتر الهام، وزير دادگستري و دستور آقاي شاهرودي اين امر اتفاق افتاد و با دو ماه تلاش نامه بورس ما حاضر شد و در بورس عرضه شديم.


وي ادامه داد: قيمت هر سهم ابتدا با 430 ايستگاه بورس از قيمت 80 تومان شروع شد و پيرو مذاكرات تلفني با رييس جمهور و وزير اقتصاد جديد، قيمت، 150 تومان اعلام شد.


فيضي افزود: بلوك اول در 15 ثانيه به فروش رفت، بلوك دوم در 2 دقيقه و بلوك سوم پس از سه دقيقه توقف و در مجموع در 8 دقيقه تمامي 5 درصد سهام مخابرات به فروش رفت. به علاوه 20 درصد هم با همين قيمت به عنوان سهام عدالت عرضه مي‌شود و 5 درصد به اضافه 20 برابر حقوق و مزايا براي كاركنان در نظر گرفته شده است و تا آخر هفته بايد تمامي اطلاعات كاركنان را به بورس بدهيم.


وي گفت: 5 درصد سهام مخابرات هم هفته ديگر واگذار مي‌شود.


 
روزنامه عصر رسانه در شماره امروز خود اخبار هفته هاي گذشته حوزه تلفن همراه را با عناويني چون ” نگاهي به ظرفيت توليد گوشي تلفن همراه کشور ” ، ” تشريح نرم افزار پيامک فارسي ” ، ” ويرايش جديد اس. ام .اس فارسي تا پايان تير ” و ” واگذاري سيم کارت هاي 288 هزار توماني همراه اول در لحظه ” منتشر کرده است .



 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا