ضوابط پروانه اشتغال در مراکز کار با پرتوهاي راديويي اعلام شد

به گزارش خبرنگار موبنا اين پروانه که با توجه به قانون حفاظت در برابر اشعه مصوب سال 1368 مجلس شوراي اسلامي ، آيين نامه اجرايي آن مصوب سال 1369 هيات وزيران ، اصلاحيه هيات وزيران مورخ 15 مهرماه سال 86 و استاندارد ملي ايران “پرتوهاي غير يونساز- حدود پرتوگيري” با کد مصوب 8567 ، تنظيم شده است دارنده پروانه را مکلف به فعاليت در حدود و شرايط مندرج در پروانه مي کند.
اين مجوز که توسط سازمان انرژي اتمي به متقاضي پروانه جهت اشتغال در مراکز کار با پرتوهاي مايکروويو و راديويي براي مدت مشخص و براساس ضوابط خاص اعطا مي شود، شخص قانوني را موظف مي کند تا قبل از اقدام به کاربرد منابع پرتوهاي راديويي و ماکروويو ، با تکميل و ارسال فرم درخواست پروانه اشتغال در مراکز کار با پرتوهاي راديويي و ماکروويو با شماره شناسنامه INRA-RP—FR-100-00/1-0-Bah.1386 آخرين ويرايش به انضمام مدارک قيد شده در آن،نسبت به دريافت پروانه اشتغال اقدام کند.
مدت اعتبار اين پروانه سه سال بوده و شخص قانوني بايد دو ماه قبل از پايان مدت اعتبار مجوز کار با پرتوهاي راديويي نسبت به تمديد اعتبار آن که مدت سه سال است ،اقدام کند.
اين پروانه اپراتورهاي تلفن همراه و سازمان هاي مرتبط را مکلف به رعايت قانون حفاظت در برابر اشعه مي کند و مسئوليت اجراي کليه مفاد آن به عهده دارنده پروانه بوده و مسئوليت صحت کليه مدارک ارائه شده نيز به عهده متقاضي خواهد بود.
گفتني است طبق مقررات کلي ضوابط پروانه اشتغال در مراکز کار با پرتوهاي مايکروويو و راديويي،شخص قانوني بايد تخصص مرتبط را به همراه ارائه مدارک تحصيلي و تخصصي به عنوان شخص مسئول معرفي کند .
شخص مسئول نيز بايد حداقل داراي مدرک کارشناسي در يکي از رشته هاي مرتبط بوده و هم زمان نمي تواند مسئوليت بيش از يک مرکز را در هر شيفت کاري به عهده بگيرد.
همچنين شخص مسئول بايد گواهينامه دوره آموزش حفاظت در برابر اشعه  ويژه  مرکز کار با پرتوهاي ماکروويو و راديويي را ارائه کند.
طبق شرايط مندرج در اين پروانه شخص قانوني بايد يک نفر را به عنوان مسئول فيزيک بهداشت معرفي کند که اين مسئول بايد حداقل داراي مدرک ديپلم در يکي از رشته هاي علمي و فني بوده و بايد بايد گواهينامه دوره آموزش حفاظت در برابر اشعه ويژه  مرکز کار با پرتوهاي مايکروويو و راديويي را ارائه کند و هم زمان نمي تواند مسئوليت بيش از يک مرکز را به عهده بگيرد.
همچنين طبق ماده 6 قانون حفاظت در برابر اشعه کشور دارنده پروانه مکلف است منحصرا در محل و درحدود و شرايط مندرج در پروانه و دستور العمل هاي مربوطه و پرتو کاران تعيين شده  فعاليت کند.
بر اساس تبصره ماده 6 آيين نامه قانون  حفاظت در برابر اشعه ” درخواست صدور پروانه درصورتي که متقاضي داراي شرايط  لازم و کافي نباشد هيچ گونه تعهدي براي واحد قانوني (سازمان انرژي اتمي ) ايجاد نمي کند.”
کليه افرادي که در نواحي تحت نظارت يا تحت کنترل کار مي کنند پرتو کار محسوب شده و بايد گواهينامه دوره آمورشي حفاظت در برابر اشعه ويژه مراکز کار با پرتوهاي مايکروويو و راديويي را ارائه کنند.
شخص قانوني مکلف است مطابق قانون 15 آيين نامه اصلاحيه هيات وزيران به تاريخ 15 مهر 1386 قبل از استخدام افراد جديد جهت کار با پرتو و بعد از استخدام به صورت دوره اي نسبت به انجام معاينات و آزمايشان پزشکي آنان اقدام کرده و مدارک لازم را در اختيار سازمان انرژي اتمي قرار دهد.
حداقل تجهيزات مونيتورينگ پرتو بايد بر اساس قواعد کار با پرتو در مراکز کار با پرتوهاي راديويي و مايکروويو با شماره شناسنامه تهيه شود و در مراکز به کار گرفته شود.
اين شرايط براي کليه مراکز کار با پرتوهاي راديويي کاربرد خواهد داشت.
بر اساس اين گزارش پرتوهاي مايکروويو  و راديويي به پرتوهاي الکترومغناطيسي در محدوده فرکانس 300 کيلو هرتز الي 300 گيگا هرتز اطلاق مي شود.
128/13

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا