نگاهي به روش هاي پرداخت غيرحضوري قبوض تلفن همراه

خدمات بانکداري الکترونيک  امروزه در اشکال گوناگون و به روشهاي متعددي مانند استفاده از خدمات بانكي از طريق اينترنت، ارايه انواع خدمات كارت و خدمات بانكي از طريق تلفن همراه ارايه مي شود.
  به گزارش خبرنگار موبنا ، به همين دليل بانک ها براي كسب رضايت هرچه بيشتر مشتريان خود، نسبت به ارايه خدمات از قبيل مشاهده و ارسال صورت حساب ، خريد و فروش سهام ، پرداخت قبض هاي خدمات شهري ، انتقال وجه بين حسابهاي يك بانک و  بعضي موارد ديگر  از طريق اينترنت ، تلفن (ثابت و همراه) ، دستگاه خودپرداز و پايانه فروش اقدامات گسترده اي را آغاز کرده اند. .
   در همين زمينه شركت ارتباطات سيار با همكاري بانک ها ، بمنظور فراهم سازي امكاناتي در خصوص پرداخت غير حضوري قبوض تلفن همراه از طريق خود پرداز ، تلفن بانک ، اينترنت ، پيام كوتاه ، پايانه فروش و پروتكل وپ (wap ) در سطح كشور فعاليتهايي را در دستور کار قرار داده است.
   با اين روش ها ديگر لازم نيست مشتركان وقت خود را درترافيک و يا صف طولاني شعب بانک ها صرف کنند بلكه در هر ساعت از شبانه روز  در هر محلي که مايل باشند ، در منزل يا در محل كار و هر جاي ديگر حتي خارج از محل سكونت خود مي توانند قبض تلفن همراه  را بپردازند و نگران تاخير و ديركرد در پرداخت آن نباشند.
   براي انجام اين مهم ، مشترکان مي توانند با افتتاح حساب نزد هر يك از بانک هاي ارايه دهنده خدمات غير حضوري پرداخت قبوض ، با  تكميل فرم استفاده از خدمات مذكور در بانک مورد نظر  و دريافت كد شناسايي و كلمه عبور از اين خدمات استفاده کنند.
روش پرداخت قبض از طريق پيام كوتاه
در اين روش مشترک بايد پيام كوتاه خود را با فرمت اعلام شده به شماره اي كه بانک در اختيار وي قرار داده است، ارسال کند.
به طور مثال فرمت پپام جهت پرداخت قبض از طريق پيام كوتاه در بانك تجارت به شكل رمز پرداخت كننده + شناسه پرداخت + شناسه قبض + شماره حساب + 3
تعريف شده است .
بايد توجه شود که شناسه قبض و شناسه پرداخت در قبوض مصرفي مشترکان درج شده  و  قابل مشاهده است.
در اين روش به مشترکان توصيه مي شود که براي حفظ موارد و نكات امنيتي، پس از رفع نياز به اطلاعات ارسال شده توسط بانك ، ‌براي جلوگيري از پر شدن حافظه موبايل و نيز ممانعت از  اطلاع و دسترسي افراد ناآشنا از شماره حساب خود، آن را پاك کنند.
   همچنين به مشترک توصيه مي شود که در صورت واگذاري سيم كارت يا‌ مفقود شدن آن ، ‌از طريق اينترنت يا شعبه اي كه در آن حساب دارد، اين خدمت را براي شماره موبايل مذكور غيرفعال کند چرا که عواقب ناشي از  هرگونه پيامدهاي احتمالي بر عهده مشتري است.
‎‎‎روش پرداخت قبض از طريق اينترنت
   در اين روش مشترک بايد به آدرس بانك مورد نظر در اينترنت مراجعه كند و به قسمت بانكداري الكترونيك سايت مورد نظر وارد شود و پس از آن كد شناسايي و كلمه عبور را ( در صورت درخواست )كه پيشتر از شعبه دريافت کرده  است، وارد كند.
   پس از انتخاب آيتم پرداخت قبوض و  انجام عمليات مربوطه ،  درقسمت پرداخت الكترونيك هم بايستي فرم پرداخت قبض تکميل و متعاقب آن تاييد شود.
   به اين ترتيب بانك مورد نظر به نمايندگي از مشترک مبلغ قبض را پرداخت مي كند.
همچنين اگر مشترک در قسمت پرداخت الكترونيك، گزارش قبض را انتخاب كند ، گزارش تاييديه پرداخت قابل مشاهده خواهد بود.
 ‎‎‎روش پرداخت قبض از طريق WAP (فقط بانك توسعه صادرات ايران)
   در اين روش مشترک با مراجعه به دفتر امور مشتركين خدمات تلفن همراه بايد  سرويس ديتا را تقاضا کند و بعد از استقرار  اين سرويس ، مي تواند از طريق موبايل به شبكه اينترنت وصل شود.
   به اين ترتيب چنانچه گوشي مشترک مجهز به سيستم WAP باشد ، وي بايد گوشي را براي استفاده از خدمات اينترنتي و ورود به اينترنت تنظيم و سپس آدرس http://wap.edbi.ir را درتلفن همراه خود وارد کند.
   پس از اين مرحله مشترک بايد كد شناسايي و كلمه عبور را كه قبلا” دريافت كرده است وارد و قبض را پرداخت كند؛ مابقي مراحل مانند موارد استفاده از اينترنت براي پرداخت قبض ها  انجام مي شود.
‎روش پرداخت قبض از طريق POS
در اين روش مشترک بايد كارت خود را در دستگاه پايانه فروش ثبت  و وارد منوي پرداخت قبوض شود.با وارد کردن شناسه قبض و شناسه پرداخت،  بايد كليد تابيد را  بزند ، پس از آن  براي تائيد صحت مبلغ قبض نمايان شده  روي صفحه دستگاه ، بار ديگر بايد بعد از زدن كليد تائيد،  رمز كارت وارد گردد.
به اين ترتيب دستگاه پس از برقراري ارتباط با مركز ، فيش مربوط به اين پرداخت را براي مشترک چاپ مي كند .
 ‎‎‎روش پرداخت قبض از طريق Telbank
در اين روش پرداخت غيرحضوري ، مشترک بايد با شماره تلفن  اعلام شده براي استفاده از خدمات تلفن بانك تماس برقرار کند. بنابراين بايد تلفن در حالت TONE قرار بگيرد و پس از وارد کردن شماره کارت ، در نهايت کليد ستاره *  زده شود.
   در برخي از سيستم ها در صورت يکبار استفاده از سيستم تلفني پرداخت قبوض ، در مراجعات بعدي ، نيازي به وارد کردن شماره کارت نيست.
   پس از مرحله يادشده ، مشترک بايد شناسه قبض و شناسه پرداخت درج شده در قبوض مصرفي را وارد کرده و کليد ستاره * را فشار دهد به اين ترتيب مبلغ قابل پرداخت مندرج در قبض توسط سيستم قرائت مي شود و مشترک پس از اطمينان از صحت يا نادرستي اطلاعات داده شده با فشار دگمه مربوط ، عمليات پرداخت را  انجام مي دهد.
در اين مرحله مشترک بايد شماره رمز دوم (رمز مخصوص پايانه هاي مجازي) خود را وارد کند و  کليد ستاره * را بزند ،  بعد از آن براي دريافت اطلاعات قبض يا خاتمه ارتباط، کليد مربوط بايستي زده شود، در ادامه ، توسط سيستم تلفنبانک ، پيغام پرداخت قبض ، شماره پيگيري و تاريخ پرداخت براي يادداشت کردن ، اعلام مي شود.
   توصيه مي شود مشترکان موارد اعلام شده را يادداشت و نگهداري کنند تا در صورت نياز به پيگيري مورد استفاده قرار بگيرد.
روش پرداخت قبض از طريق ATM
در اين روش مشترک ابتدا كارت خود را در دستگاه خودپرداز قرار مي دهد و منوي پرداخت قبض و سپس گزينه تلفن همراه را انتخاب مي کند سپس با استفاده از صفحه کليد دستگاه ، بايستي شناسه قبض و شناسه پرداخت را وارد کند و دکمه ثبت را فشار دهد.
   در اين مرحله مشترک بايد شماره حساب مورد نظر را انتخاب نمايد؛ به اين ترتيب اطلاعات مرتبط  با شماره حساب ، مبلغ  و شناسه قبض در صفحه مانيتور نمايش داده مي شود که در صورت صحت موارد فوق ، مشترک بايد برداشت از حساب و پرداخت قبض را با دکمه “بلي” تائيد کند.
   پس از رويت شماره پيگيري ، رسيد مربوط از دستگاه خودپرداز قابل دريافت خواهد بود. در اين رسيد شماره پيگيري ، زمان انجام عمليات ، تاريخ تراکنش ، شماره کارت ، دستگاه خودپرداز شعبه ، شماره حساب ، نوع حساب ، سازمان ذينفع ، مبلغ و شناسه قبض ، درج شده است.
   به مشترکان پيشنهاد مي شود رسيد دريافتي را به قبض مربوط ضميمه کنند و براي پيگيري هاي احتمالي بعدي ، نزد خود نگهدارند.
   روشهاي موجود براي پرداخت قبوض همراه اول هم اينک در بانک هاي اقتصاد نوين، پارسيان ، پاسارگاد، تجارت، توسعه صادرات، رفاه کارگران، سامان، سپه، صادرات، کشاورزي، مسکن، ملت و ملي انجام مي شود.
128/14

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا