غول هاي اروپا و آسيا در انديشه حضور در ايران

 به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات خبرگزاري فارس، اين گزارش به مرور وضعيت و عملكرد اين سه اپراتور شامل مگافون روسيه، زين كويت و تي ام مالزي اختصاص دارد.
* مگافون، بازيگري نوپا
مگافون روسيه كه قبلا North-West GSM نام داشت سومين اپراتور بزرگ روسيه محسوب مي شود. اين شركت شبكه هاي خودرا بر مبناي دو استاندارد GSM و UMTS بنا نهاده است و رقباي اصلي آن در اين كشور Bee Line GSM و Mobile TeleSystems هستند.
اين شركت فعاليت خود را از اواخر سال 2001 آغاز كرده و براي گسترش فعاليتش از سال 2002 دست به خريد تعدادي شركت مخابراتي در مناطق مختلف روسيه زد. همين امر موجب شد اپراتور مذكور به اولين اپراتور GSM روسي مبدل شود كه كل خاك اين كشور پهناور را تحت پوشش قرار داده است.
* سهام داران وشرايط مالي مگافون
سهام داران اصلي مگافون عبارتند از TeliaSonera، Alfa Group و اليشر عثمانف ملياردر روس كه در حوزه ورزش نيز بسيار فعال است.ايجاد TeliaSonera حاصل ادغام دو شركت مخابراتي سوئدي و فنلاندي با يك شركت روسيه به نام Telecom-invest در مارس سال 2006 بوده است. اين شركت 36 درصد مگافون را در اختيار دارد. 25.1 درصد از اپراتور مذكور نيز در اختيار Alfa Group و مالك روس آن ميخاييل فريدمن است. تعداد مشتركان مگافون در دو كشور روسيه و تاجيكستان تا 30 ژوئن سال 2008 بالغ بر 38.9 ميليون نفر بوده است و در حال حاضر حدود 22.4 درصد از بازار تلفن همراه روسيه را در اختيار دارد.
برطبق آخرين گزارش هاي منتشر شده درآمد خالص اين شركت در سه ماهه دوم سال 2008 معادل 405 ميليون دلار بوده است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 22.1 درصد رشد كرده است. كل درآمد اين اپراتور در سه ماهه دوم سال 2008 با 23.8 درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به 42.4 ميليارد روبل روسيه رسيده است.
سرگي سولداتنكف رييس اين اپراتور معتقد است افزايش سود و درآمد اين اپراتور در ماههاي آينده هم ادامه خواهد يافت، زيرا اين شركت درصدد است بر تعداد مشتركان خود بيفزايد. وي اظهار اميدواري كرده كه اين شركت به بزرگترين اپراتور روسيه از لحاظ ميزان درآمد مبدل شود.
* فعاليت هاي خارجي و سرويس هاي مگافون
در حال حاضر تاجيكستان تنها كشور خارجي است كه مگافون در آن با عنوان TT Mobile فعال بوده و داراي مشترك است. اين شركت در سپتامبر سال 2006 در تلاش بود تا 85 درصد از سهام Coscom از جمله اپراتورهاي ازبكستان را خريداري كند. اين اپراتور كه در آن زمان 300 هزار مشترك داشت ارزشي بالغ بر 180 ميليون دلار داشت. بعدها اطلاعات جديدي در اين زمينه منتشر نشد و در سايت مگافون نيز در اين مورد اطلاعاتي وجود ندارد.
اين شركت چند ماه قبل نيز دفتر كاري خود را در تهران افتتاح كرده و در سايت اين شركت نيز به اين امر اشاره شده، اما اطلاعات ديگري در اين زمينه وجود ندارد، جز اينكه الكسي نيچيپورنكو يكي از معاونان مگافون تصريح نموده كه اين اپراتور در حال بررسي امكان سرمايه گذاري درازمدت در بخش مخابرات ايران بوده و از فرصت هاي موجود استقبال مي كند.
مگافون با بيش از 190 كشور جهان قرارداد رومينگ دارد و سرويس هاي متنوع و پيشرفته اي را نيز به كاربران ارائه مي كند كه از جمله آنها مي توان به MMS، mobile TV، موقعيت ياب خودكار از طريق تلفن همراه، اينترنت همراه، EDGE، تبادل پرسرعت ديتا، voice mail، كنفرانس تلفني و … اشاره كرد.
* Zain كويت، اپراتوري جاه طلب
اپراتور Zain كه قبلا MTC نام داشت از جمله اپراتورهاي بزرگ و مهم در كويت است. اين شركت فعاليت خود در منطقه خاورميانه را از سال 1983 آغاز كرد و اولين اپراتور تلفن همراه خاورميانه محسوب مي شود. Zain از سال 2003 استراتژي را براي تبديل شدن به يك بازيگر فعال منطقه اي در پيش گرفت كه به استراتژي 3*3*3 مشهور شد. بر طبق اين استراتژي Zain بايد در سه مرحله به يك بازيگر جهاني مبدل شود. اين سه مرحله عبارتند از منطقه اي، بين المللي و در نهايت جهاني. مديران اين شركت مدعي هستند كه با خريد شركت هاي ديگر، همكاري هاي مختلف و استفاده از همه فرصت ها مسيري را كه ديگر اپراتورها در 27 سال طي كرده اند، تنها در 9 سال طي كرده و تا پايان سال 2011 به يكي از غول هاي عرصه ارتباطات سيار مبدل خواهند شد.
دريافت مجوز فعاليت در عربستان سعودي به عنوان سومين اپراتور تلفن همراه از جمله جديدترين موفقيت هاي اين كشور است كه در مارس سال 2007 محقق شد و Zain به تازگي فعاليت تجاري در اين كشور را آغاز كرده است. عقد قرارداد 120 ميليون دلاري براي خريد 75 درصد سهام شركت غنايي Western Telesystems از جمله اقدامات اين اپراتور براي گسترش فعاليت در قاره آفريقاست.
* حضور گسترده در خاورميانه و آفريقا
Zain هم اكنون در 7 كشور خاورميانه شامل كويت، اردن، سودان، عربستان سعودي، بحرين، عراق و لبنان و 15 كشور آفريقايي از جمله بوركينافاسو، چاد، جمهوري دموكراتيك كنگو، كنگو، گابن، غنا، كنيا، ماداگاسكار، مالاوي، نيجر، نيجريه، سيرالئون، تانزانيا، اوگاندا و زامبيا فعال است. 16 هزار كارمند اين شركت به بيش از 50.74 ميليون مشترك در اين كشورها سرويس مي دهند. اين رقم نسبت به سال 2007 حدود 58 درصد افزايش نشان مي دهد كه رقم قابل توجهي محسوب مي شود.
Zain ظرف 4 سال اخير 440 ميليون دلار براي گسترش شبكه اپراتوري خود هزينه كرده و اعلام كرده در سال 2009 180 ميليون دلار ديگر در اين زمينه هزينه خواهد كرد.
* شرايط مالي Zain
ميزان سرمايه اين شركت تا 30 ژوئن سال 2008 بالغ بر 27.5 ميليارد دلار بوده است. بزرگترين سهامدار اين اپراتور Kuwait Investment Authority با رقم 24.6 درصد است. ميزان درآمد Zain در يك ساله منتهي به 30 ژوئن سال 2008 معادل 3.488 ميليارد دلار بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 26 درصد افزايش يافته است. سود خالص اپراتور مذكور هم با 7 درصد افزايش به 552 ميليون دلار رسيده است.
در تاريخ 20 سپتامبر 2008 اپراتور Zain رقمي معادل 4.49 ميليارد دلار به سهام خود افزود و هم اكنون تعداد كل سهام ثبت شده اين شركت از مرز 4.28 ميليارد عدد گذشته است. اين افزايش سهام در تاريخ كشور كويت بي سابقه بوده و نشانگر قدرت مالي Zain است.
* TM، تاثيرگذار در شرق آسيا
TM در ابتدا شركتي در مالكيت دولت بود كه پس از خصوصي سازي توسط دولت مالزي در اكتبر سال 1984 به سرعت براي توسعه فعاليت هاي خود وراد عمل شد. شركت Telekom Malaysia كه از آوريل سال 2005 نام تجاري خود را به TM تغيير داد، بزرگترين شركت مخابراتي در كشور مالزي و دومين غول مخابراتي قاره آسيا به حساب مي آيد. اين شركت انحصار خطوط تلفن ثابت مالزي را در اختيار دارد و پس از خريد Celcom بر قدرت خود به شدت افزوده است.
اين شركت در زمينه ارائه خدمات اينترنت پرسرعت نيز فعال است و قرار است تا سال 2015 سرعت سرويس هاي اينترنتي خود را چند برابر كند. در حال حضار 96 درصد از كاربران اينترنت پرسرعت اين كشور به نوعي مشترك TM هستند و پيش بيني مي شود تا سال آينده شاهد افزايش 46 درصدي مشتركان اين شركت در حوزه مذكور باشيم.
* فعاليت گسترده در شرق آسيا و جهان
تعداد زيادي از شركت هاي مختلف در جهان و در داخل مالزي تحت كنترل و مديريت TM هستند يا توسط آن خريداري شده اند. TM در 12 كشور جهان و از جمله سري لانكا، بنگلادش، اندونزي، سنگاپور، ايران (در قالب همكاري با اپراتور اصفهاني اسپادان) ، هند، كامبوج، پاكستان و تايلند حضور دارد و تعداد كاركنان آن در نقاط مختلف دنيا بالغ بر 30 هزار نفر است.
از ميان اين كشورها شبكه تلفن همراه اين اپراتور در كشورهاي مالزي، اندونزي، بنگلادش، سري لانكا، كامبوج و پاكستان با اسامي ونام هاي مختلف تجاري فعال است. مجموع مشتركان اين اپراتور در كشورهاي مختلف بالغ بر 40 ميليون نفر است.
* وضعيت مالي TM
اين شركت با توجه به فعاليت هاي گسترده خود كه محدود به حوزه تلفن همراه نيست درآمد سرشاري دارد. دارايي هايي اين شركت تا نيمه سال 2008 بالغ بر 41.8 ميليارد رينگريت و درآمد آن در يك سال منتهي به نيمه اول سال 2008 حدود 16 ميليارد رينگريت بوده است.
لازم به ذكر است كه 36 درصد سهام اين شركت در اختيار دولت بوده و بقيه آن در بورس عرضه شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا