سيمکارتي که مي سوزد

 ظاهرا در ميان بسياري از دارندگان تلفن همراه که سيمکارتشان به گرفتاري بالا دچار شد، سيمکارتهاي کد چهار پرشمارتر بودند، اما در کنار تعويض سيمکارتهاي قديمي، مساله ديگر سوختن ظاهرا بدون دليل و علت (دستکم از ديدگاه مشترکان) برخي سيمکارتهاست که اينجا ديگر ربطي به قديمي بودن آنها ندارد.
  در همين زمينه بسياري از مشترکان که داراي سيمکارت جديد MCI نيز هستند، بخاطر اينکه مجبور شده اند براي تعويض سيمکارت سوخته خود وقت و هزينه صرف کنند، گلايه دارند و با اعتراض مدعي اند که سيمکارت سوخته  را نه يکبار بلکه دوبار و چند بار تعويض کرده و هر مرتبه نيز به حکم قوانين و مقررات ناظر بر عرصه مخابرات کشور، به ناگزير مبلغي را پرداخته اند.
   اما مسوولان فني شبکه ارتباطي کشور معتقدند که علت سوختن سيمکارت عمدتا به بي احتياطي مشترکان و عوامل ديگري مربوط مي شود که شبکه در قبال هيچيک از آنها مسووليتي ندارد، بنابراين مشترکان بايستي هزينه تعويض سيمکارت را پرداخت کنند.
   داود زارعيان مدير کل روابط عمومي شرکت مخابرات ايران در اين زمينه مي گويد، سوختن سيمکارتها به مخابرات ارتباطي ندارد، چرا که همه سيمکارتها داراي عمر مفيد هستند که کم و زياد شدن آن، به چگونگي نگهداري اش بستگي دارد.
   زارعيان اضافه کرد، سيمکارتهايي که به گفته مشترکان بدون هيچ علتي سوخته و معتقدند که به دلايل فني، مخابرات مسوول سوختن سيمکارتها است، در دفاتر خدمات ارتباطي که به دستگاههاي تست سيمکارت تجهيز شده اند، تست مي شوند و در صورت تاييد اظهارات مشترکان، هيچ وجهي از آنان اخذ نمي شود اما در غير اينصورت ، هزينه اتصال بر روي قبض مشترک لحاظ مي گردد.
   علي احمدوند يکي از مسوولان دفتر خدمات ارتباطي هم در اين زمينه به خبرنگار ما گفت که آن دسته از سيمکارتهايي که نام شبکه ارتباطات سيار را روي گوشي تلفن همراه به اختصار IR – TCI نمايش مي دهند، بايد به مرور و تا پايان سال جاري ميلادي از شبکه خارج شوند.
   احمد وند توضيح داد که اين تصميم شرکت مخابرات به اين دليل است که اينگونه سيمکارتها مدت زيادي است که در شبکه مخابرات کشور فعال هستند در حالي که فناوري آنها قديمي است، بنابراين سيمکارتهاي مشترکاني که روي صفحه گوشي تلفن همراه آنها عبارت IR – TCI  نمايش داده مي شود، دفعتا سوخته و از شبکه خارج مي گردد.
   سيدحسن رضوي معاون فني و مهندسي شرکت ارتباطات سيار، مهمترين عامل سوختن سيمکارت را استفاده از گوشيهاي غيراستاندارد دانست و گفت: سيمکارت همه گوشيهاي وارداتي که فاقد استانداردهاي لازم هستند، در معرض خطر سوختن قرار دارند، علاوه بر اين ورود ذرات گرد و غبار، تعبيه نامناسب سيمکارت و اتصال جريان از پيني به پين ديگر نيز از ساير عوامل سوختن سيمکارت بشمار مي روند.
   رضوي اظهارات برخي مشترکان مبني به اينکه مکالمه طولاني به گوشي تلفن همراه و ارسال بيش از حد معمول پيامک، از عوامل سوختن سيمکارت هستند، رد کرد و گفت که اينگونه مسايل ارتباطي با سوختن سيمکارت ندارند.
   همه اينها را براي آن دسته از مشترکان و مخاطباني گفتيم که بويژه در اين چند روزه به انحاء مختلف و تماسهاي متعدد، نارضايتي خود را از قطع سيمکارتهايشان ابراز مي کردند اما اينها فقط سطح و ظاهر مشکلات هستند. همه مي دانيم که ساختار سازي و بسترسازي در بکارگيري هر فناوري نوين بويژه در عرصه شبکه هاي مخابراتي و ارتباطي و به تبع آنها تلفن همراه، نقشي عمده و تاثيرگذار دارند.
   چنانچه مشکلي هست و اگر مسايل و معضلات همچنان بازگو مي شوند اما ناگشوده باقي مي مانند و چنانچه اين چرخه انتقادات و پاسخگوييها همچنان بر مدار باطل دور تسلسل مي زند، فقط به بسترسازي و ساختارسازي بازمي گردد.
   تازه اين فقط جنبه و بعد فني و تکنولوژي قضيه است که تا اين حد نياز به زيرساختهاي مناسب دارد، اگر قرار باشد راجع به لزوم بسترسازي فرهنگي براي استفاده از تلفن همراه و ارزشهاي افزوده همراه با آن، حرفي گفته شود، کارشناسان و ناظران اين عرصه، حرفها براي گفتن و نوشتن دارند.
16/179  

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا