بحران اقتصادي جهان و تاثير آن بر سرمايه گذاري هاي بازار ارتباطي

به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” به نقل از سايت “سلولارنيوز”، بر اساس بررسي هاي انجام شده پيش بيني مي شود در سال 2009 ميلادي ميزان سرمايه گذاري شرکت ها در مقايسه با سال 2008 ميلادي در بازار ارتباطي تنها هفت درصد رشد داشته باشد .
اين گزارش با بيان اينکه ميزان رشد سرمايه گذاري شرکت ها در بازار ارتباطي جهان در سال 2007 ميلادي  131 ميليارد دلار بوده است و اين رقم  در سال 2008 ميلادي 142 ميليارد دلار(معادل 3/8 درصد کل سرمايه گذاري ) برآورد شده است.
در ادامه اين گزارش آمده است ، 5/49 درصد سرمايه گذاري ها ،روي ايستگاه هاي ارتباطي صورت گرفته است واين بخش در سال 2008 رتبه اول اين بازار را به خود اختصاص داده است.
بر اساس اين گزارش سيستم ها ي پشتيبان با 19.2 درصد و شبکه هاي مرکزي که مراکز سوييچينگ تلفن همراه را نيز در بر مي گيرد با 15.7 درصد از حجم کل سرمايه گذاري ها ،در رتبه هاي بعدي بازار ارتباطي جاي گرفتند.
در ادامه اين گزارش آمده است تاثير بحران اقتصادي بر بازار تلفن همراه جهان کاربران تلفن همراه را نيز تحت تاثير قرار داده است بطوري که آنها تمايلي  براي  به روز کردن يا خريد تلفن همراه جديد از خود نشان نمي دهند. 
اين گزارش نشان مي دهد، 78 درصد از کاربران به روز کردن گوشي خود را به تعويق انداخته اند و 76 درصد آنان نيز تصميم گرفته اند مدت زماني را که با تلفن همراه سپري مي کنند، کاهش دهند.
بيش از 50 درصد کاربراني که در اين تحقيق مورد بررسي قرار گرفته اند، اعلام کردند در 12 ماه گذشته ميزان استفاده آنها از تلفن همراه کاهش نيافته است ولي در حال حاضر و با شرايط اقتصادي موجود مجبور به اين کار هستند.
در اين ميان 20 درصد کاربران نيزاعلام کردند با تغيير عادات خود سرگرمي هاي هزينه برد تلفن همراه را از زندگي روزمره خود حذف خواهند کرد و 28 درصد نيز اعلام کردند ترجيح مي دهند از سرويس هاي رايگان تلفن همراه استفاده کنند.
در اين تحقيق از کاربران در مورد محبوب ترين سرويس هاي تلفن همراه سوال شد که 35 درصد پيام کوتاه را به عنوان يک سرويس مقرون به صرفه و مفيد انتخاب کردند.
5/18 درصد کاربران سرويس هاي صوتي را ترجيح دادند و تنها 17 درصد از آنها سرويس هاي انتقال داده را انتخاب کردند.
اين امار در حالي بدست آمد که تازه ترين پيش بيني ها از بازار ارتباطي جهان نشان مي دهد ، درآمد اپراتورها ي تلفن همراه تا سال 2011 ميلادي به يک تريليون دلار خواهد رسيد. 
 بر اساس اين گزارش، درآمد اپراتور ها در سال 2007 ميلادي 800 ميليون دلار برآورد شد.
در ادامه اين گزارش آمده است، با وجود افزايش هر ساله تعداد کاربران تلفن همراه که موجب افزايش درآمد اپراتورها مي شود، اما روند سود حاصل براي اپراتورها روبه کاهش است.
کاهش ميانگين درآمد براثر تنزل تعرفه هاي سرويس هاي صوتي دريافتي از  کاربر دليل اصلي کاهش سود اپراتورها ذکر شده است.
134/14/179

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا