يک بستر و دو رويا

  پرسشي که ظاهرا نبايد بي ربط و بيجا باشد، با اين مضمون که چگونه در نمايشگاهي که فناوري ديجيتالي در آن حرف اول را مي زند، اصلي ترين متوليان اين حوزه  از بالاترين مقام وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات گرفته تا معاونان و مديران وي و کارشناسان شناخته شده و صاحبنظران داراي انديشه عرصه ارتباطات و اطلاعات هرگز پا نگذاردند ؟
  اگرچه اين غيبت بسيار محسوس و برجسته بود اما غايبان سرشناس اين نمايشگاه در توجيه نبود خود، اينطور استدلال مي کنند که  برپايي نمايشگاه مذکور همزمان با فصلي بود که نمايشگاه تخصصي الکامپ و تله کام برگزار مي شود و متولي برگزاري آن نيز اصلي ترين نهاد ارتباطي کشور (وزارت ارتباطات) است، بنابراين چرا بايد موازي کاري صورت بگيرد و وزارت ارشاد اقدام به برپايي نمايشگاه ديجيتال کند ؟
  آنان مي گويند، آيا بهتر و شايسته تر نبود اگر وزارت ارشاد با وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات هماهنگيهاي لازم را بعمل مي آورد تا مخارج قابل توجه مربوط به برگزاري اين نمايشگاه به شکلي منسجم تر و براي رسيدن به هدفي مشخص تر، هزينه مي شد ؟
   در همين حال برخي از ديگر منتقدان نمايشگاه اعتقاد دارند، حاشيه و متن اين نمايشگاه با يکديگر سازگاري نداشت. در حالي که اين نمايشگاه رسالت معرفي و شناساندن فناوري ديجيتال را به مردم براي خود قايل بود، همه دکوراسيون و محيط پيراموني و دربرگيرنده اين نمايشگاه از جمله صحنه آرايي با وسايل و ابزار پيشين،  دارهاي قالي و چيدمان و رنگ آميزي کاشيکاري به شکل سنتي و قديمي که کليشه بنظر مي رسيد، آرايش و تزيين شده بود و چنين تضادي ميان کهنگي و مدرنيسم، نوعي تناقض ناخوشايند را به ذهن متبادر مي ساخت.
   اينان از موسيقي ارايه شده در مراسم هم انتقاد داشتند، و معترض بودند که اجراي موسيقي سنتي چه همخواني با فضاي حاکم بر نمايشگاه يعني فناوري نوين ديجيتال مي تواند، داشته باشد ؟ آن هم در حالي که پخش موسيقي ديجيتال هيچ منافاتي با عرف و فرهنگ رايج در جامعه ما ندارد.
   مواردي که ذکر شد از جمله ادله منتقداني است که مدعي بودند، چنين فضا و رويه اي که روح سنتي و قديمي را نشان دارد، بيانگر بي اطلاعي وزارت فرهنگ و ارشاد از دنياي ديجيتال و مدرنيته است و چنانچه اين مفهوم را معني نمي دهد، از چه چيزي نشات گرفته است؟
   بهرحال اين نمايشگاه در شش بخش اصلي نرم افزارهاي چند رسانه اي، نرم افزار تلفن همراه، بازيهاي رايانه اي، پايگاههاي اينترنتي و وبلاگ، هنرهاي ديجيتال و بخش ويژه در فضايي به مساحت 50 هزار متر مربع به مدت 10 روز برگزار شد و با حضور معاون اول رييس جمهوري، وزير ارشاد و جمعي از مسوولان ذيربط به کار خود با همه واکنشهاي منفي و مثبت که دنبال داشت ، پايان داد.
   اينکه ديدگاههاي مخالفان تا چه اندازه منطبق با واقعيت است يا اينکه موافقان برگزاري نمايشگاه درست استدلال مي کنند، مبحثي است که پرداختن به آن مورد نظر ما نيست، اما نتيجه کار هر چه باشد، و اينکه حوزه فعاليت و دامنه نفوذ ارشاد به عرصه فرهنگ و ادب ديجيتالي محدود مي شود و دربرگيري گسترده اي ندارد، از نوشته ما خارج است، چرا که نمي توان چنين حرکتي را با آگاهي و اطلاع از محدوديتها، انتظارات ، دردسرها و گرفتاريهايي که براي دست اندرکارانش ايجاد مي کند، تحسين نکرد.
   برداشتهاي مخالفان و موافقان هر چه باشد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تمايل و اراده خود را براي برداشتن گامي بلند و سرنوشت ساز در عرصه ديجيتال نمايان ساخت و اثبات کرد. از اين پس بر عهده ساير فعالان و مشتاقان اين عرصه است تا از اشتباهاتي که به زعم و نظر آنان رخ داده، بپرهيزند و نقاط منفي را به مثبت بدل سازند.
162/16/13

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا