رايگان بودن دريافت پيامك در عربستان

اين روزها و با توجه به آغاز اعزام حجاج به عربستان موضوع تماس‌هاي بين‌المللي كه بين ايران و عربستان برقرار مي‌شود بحث مهمي محسوب مي‌شود چرا كه طي سال‌هاي گذشته اين كه مشتركان بايد چه ميزان هزينه‌ي رومينگ تقبل كنند از مباحثي به شمار مي‌رود كه همواره در اين ايام مورد سوال بوده است.
نحوه‌ي محاسبه‌ي كاركرد و ميزان هزينه‌ي مكالمات تلفن همراه مشتركان، زماني كه تلفنشان را به كشورهايي مي‌برند كه شركت ارتباطات سيار با آن‌ها قرارداد رومينگ دارد نيز همواره مورد سوال است؛ بويژه براي مسافران به عربستان، سوالاتي ازجمله اينكه سيم‌كارت آن‌ها پس از چند تماس قطع خواهد شد و بعضا اين موضوع مطرح مي‌شود كه آيا برايشان به‌صرفه‌تر نيست با توجه به هزينه‌هاي رومينگ بين‌ا‌لمللي، از سيم‌كارت‌هاي اعتباري كشورهاي مربوطه استفاده كنند.
به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سرويس رومينگ بين‌الملل سرويسي است که به مشترکان تلفن همراه اجازه مي‌دهد تا از سيم‌کارت خود با همان شماره، در شبکه‌هاي مخابراتي کشورهاي طرف قرارداد نيز استفاده کنند.
مبلغ رومينگ مكالمه تا 200 دلار است و اگر مشتركي بيش از اين مبلغ مكالمه داشته باشد، تلفن همراهش قطع خواهد شد و تنها مشتركاني مي‌توانند بيش از اين مكالمه داشته باشند كه با مراجعه به امور مشتركان ارتباطات سيار مبلغي را به وديعه بگذارند تا در مدتي كه در سفر به سر مي‌برند، تلفن آن‌ها قطع نشود.
نحوه‌ي استفاده از سرويس رومينگ بين‌الملل:
اين سرويس از طرف شرکت ارتباطات سيار ايران براي تمامي سيم‌کارت‌هاي كد 0912 فعال شده که تلفن همراه مشترکان، با ورود به کشورهاي طرف قرارداد قابل استفاده است، چنانچه سيم‌کارت به‌صورت اتوماتيک براي استفاده آماده نشود، مشترکان مي‌توانند با ورود به منوي گوشي تلفن همراه خود، به شرح زير اقدام  كنند:  setting ,network selection, manual, ok Aljawal, select يا Etihad, select.
 همچنين به‌منظور برقراري تماس تلفني به مقصد ايران مشترکان بايد قبل از شماره مورد نظر کد کشور ايران (0098) را شماره‌گيري كنند. (چنانچه شماره‌هايي که در phone book گوشي ذخيره شده‌اند بدون کد ايران باشد تماس ناموفق خواهد بود.)
مشتركان مي‌توانند به شرح زير اقدام كنند: تماس با ايران (تلفن ثابت): شماره مورد نظر، کد شهر، 0098 و براي تماس با ايران (تلفن همراه): شماره تلفن همراه مورد نظر 0098
ميزان اعتبار سيم‌کارت‌هاي تلفن همراه براي استفاده از سرويس رومينگ بين‌الملل در واقع مبلغي است که توسط شرکت ارتباطات سيار ايران براي حداکثر ميزان استفاده از سرويس رومينگ بين‌الملل، درنظر گرفته شده و چنانچه کارکرد سيم‌کارتي از اين مبلغ تجاوز كند، اين شرکت مجاز به قطع تلفن همراه است.
مشترکان تلفن همراه در هر دوره صورتحساب‌گيري، مجاز به داشتن حداکثر 1800000 ريال کارکرد رومينگ هستند که مبلغ کارکرد، در صورتحساب دوره منظور خواهد شد. (با توجه به اينکه فايلهاي شارژينگ رومينگ بين‌الملل از عربستان ارسال مي‌شود ممکن است مبالغ رومينگ با توجه به زمان دريافت در دو دوره صورتحساب‌گيري منظور شود.)
اما عباس لطفعليان – مدير كل روابط بين‌ اپراتورهاي شركت ارتباطات سيار ايران- در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا گفت: تعرفه‌ي تماس از عربستان به ايران براي مشتركان در شبكه الجوال و الاتحاد دقيقه‌اي 2566 تومان و در شبكه‌ي زين 1379 تومان است و دريافت تماس براي مشتركاني كه در حج به سر مي‌برند براي هر سه شبكه در سال جاري به 167 تومان كاهش يافته است.
همچنين – محمدطاهر شمس – معاون نگه‌داري و مديريت شبكه‌ي شركت ارتباطات زيرساخت – به خبرنگار ايسنا گفت: براي تامين ارتباط زائران ايراني در عربستان تمهيداتي انديشيده‌ايم، براي اين كار كميته‌اي در شركت ارتباطات زيرساخت فعاليت مي‌كند و ظرفيت ارتباطي را در اين زمينه افزايش خواهيم داد.
وي با بيان اين كه پيش‌بيني‌هاي لازم براي افزايش ظرفيت ارتباطي براي تامين ارتباط حجاج ايراني در عربستان صورت گرفته است، اظهار كرد: براي افزايش ظرفيت ارتباطي در حال برقراري يكسري از مدارات هستيم كه با برقراري اين مدارات مشكلي در تامين ارتباط براي زائران وجود نخواهد داشت.
شمس با بيان اين كه در رابطه با افزايش ظرفيت پيشنهاداتي را ارايه داده‌ايم، اظهار كرد: جلسات مختلفي را با اپراتورهاي مربوطه انجام داديم تا بتوانيم حجم ترافيكي زياد را در ايام حج هندل كنيم ولي هنوز ميزان آن نهايي نشده است.
معاون نگه‌داري و مديريت شبكه شركت ارتباطات زيرساخت در پايان يادآور شد: اين افزايش كيفيت ارتباطات را نيز در سال گذشته داشتيم كه با اين كار سهولت در ارتباطات را شاهد بوديم.
گفتني است؛ مشترکان تلفن همراه مي‌توانند به منظور جلوگيري از قطع تلفن، به يکي از ادارات مشترکان تلفن همراه، مراجعه كرده و با توجه به نرخ‌هاي اعلام شده نسبت به افزايش اعتبار به ميزان دلخواه اقدام كنند و چنانچه به هر دليل کارکرد رومينگ سيم‌کارتي از مبلغ مشخص شده، تجاوز كند، مشترک ملزم به پرداخت بدهي خود (به هر ميزاني) خواهد بود.
مشترکاني که از طريق سرويس SMS اخطار قطع دريافت مي‌كنند و يا مشترکاني که تلفن همراه آنان به‌دليل بدهي بيش از 1800000ريال قطع شده مي‌توانند جهت وصل مجدد به‌منظور جلوگيري از قطع تلفن، از طريق يکي از بستگان و يا نماينده خود با مراجعه به مراکز مشترکان دولتي نسبت به پرداخت بدهي اقدام كنند.
به حجاج توصيه مي‌شود كه براي جلوگيري از سرقت‌هاي احتمالي، مراقبت‌هاي لازم را در حفظ گوشي تلفن همراه خود، به عمل آورند، چون درصورت به سرقت رفتن گوشي، تمام هزينه‌هاي ارتباطي، به عهده مشترک خواهد بود و حتما درصورت مفقودي يا سرقت گوشي خود، بلافاصله به ستاد پست و مخابرات، مستقر در مکه مکرمه و مدينه منوره اطلاع دهند.
در شهرهاي مکه مکرمه و مدينه منوره، ستادهايي جهت رسيدگي به امور تلفن همراه مشترکان ايران اعم از مفقودي، تعويض سيم‌کارت و بازکردن قفل تلفن همراه مستقر است و با توجه به آمار سال‌هاي گذشته درباره‌ي مفقودي و سرقت گوشي‌هاي تلفن همراه در ايام عرفه توصيه ‌شده است زائران محترم در اين ايام از به همراه بردن گوشي تلفن همراه حين اعمال خودداري كنند.
اما بحث دريافت پيامك‌ها توسط حجاج و اين كه آيا دريافت پيامك نيز هزينه رومينگ دارد؟ از ديگر موضوعاتي است كه مدير كل روابط بين‌ اپراتورهاي شركت ارتباطات سيار ايران در اين باره گفت: در ايام حج سال گذشته قرار بود براي دريافت پيامك براي حجاج هزينه‌اي محاسبه شود كه اين موضوع با انجام مذاكرات منتفي شد و هزينه‌اي از مشتركان دريافت نشده است.
او تصريح كرد: به طور كلي دريافت پيامك‌ در كشورهايي كه داراي رومينگ هستند و از جمله كشور عربستان رايگان است.
لطفعليان درباره‌ي تعرفه‌ي پيامك گفت: اين تعرفه به نسبت سال گذشته افزايش كمي يافته و در شبكه‌ي الجوال و الاتحاد 432 تومان و در اپراتور زين به مبلغ 216 تومان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا