چه افرادی ایستاده غش می کنند؟

مهمترین نکته‌ای که در گام نخست اطلاع از آن خالی از لطف نیست این است که در بیش از 95 درصد موارد که افراد دچار غش می‌شوند، آسیبی به مغز آنها نخواهد رسید.
فراموش نکنید که مصرف هر دارویی حد و اندازه دارد، داروهای فشار خون هم از این قاعده استثنا نیستند و اگر به هر دلیلی بیشتر از نیاز بدنتان (مقداری که پزشک تجویز می کند) دارو مصرف کنید ممکن است دچار افت شدید فشار خون شوید و همانطور که سرپا ایستاده اید، سرتان گیج بروند و غش کنید. البته اشاره به این نکته ضرورت دارد که دلایل ایجاد غش در افراد متفاوت است اما به طور کلی می توان غش را به دو دسته کلی تقسیم کرد که شامل بروز غش در افراد با داشتن هوشیاری و دچار شدن به این عارضه و از دست دادن هوشیاری خواهد شد.

 غش همراه از دست رفتن هوشیاری
شاید جالب باشد که بدانید؛ درصورتی که فردی به دلیل افت فشار خون دچار غش شود در این شرایط هوشیاری‌اش را از دست نخواهد داد، یعنی به رغم این که غش کرده است، اما متوجه شود که در اطرافش چه می گذرد و می‌تواند صحبت های اطرافیان را بشنود.
البته افت فشار خون نیز خود دلایل مختلفی دارد به طور مثال می‌توان به شنیدن خبر ناگوار، قرار گرفتن در شرایط استرس زای شدید، از دست دادن مایعات بدن؛ مانند زمانی که فرد به اسهال شدید مبتلا شده است،  اشاره  کرد.
از سوی دیگر آریتمی‌های قلبی و دیابت همه می توانند موجب بروز چنین حالتی در افراد شوند. بنابراین اگر افت فشار موجب غش شده باشد، بدن این بیمار عرق سرد کرده و در همان لحظه که به زمین می افتد صدای اطراف را به خوبی می شنود، پس می توانیم با وی ارتباط بر قرار کنیم؛ اما بیمار قدرت کافی برای پاسخ دقیق دادن  به سئوالات ما را ندارد.

 وقتی هوشیاری از بین می‌رود
غش همراه با افت هوشیاری که شوک یا سنکوب نیز نامیده می شود، حالت دیگری است که ممکن است چنین بیمارانی دچار آن شوند.
در چنین اوضاعی فرد ممکن است دچار حملات تشنجی نیز شود. به عبارتی امکان دارد، دهان بیمار کف کند یا وی دست و پا بزند. بی‌اختیاری ادرارهم یکی دیگر از عوارضی است که گاه فرد درصورت غش همراه با افت هوشیاری دچار آن می شود.
سکته قلبی ناگهانی، غذا نخوردن طولانی مدت و عوارض برخی از داروها هم می‌تواند دلایل ابتلا به این عارضه در فرد باشد. در این شرایط ممکن است لبان بیمار کبود شود. این افراد به طور معمول رنگ پرید بوده و در مواقعی نیز دهانشان قفل می شود.
گاز گرفتن زبان از دیگر نشانه های غش به این علت است، فراموش نکنید چنین افرادی قادر نخواهند بود ارتباط کلامی با دیگران برقرار کند و آنها به طور کامل در شرایط افت هوشیاری قرار دارد.

 نشسته یا خوابیده، مساله این است
تعجب نکنید رابطه ایستادن و غش کردن هم موضوع جالبی است که شاید اطلاع از ان برای شما خالی از لطف نباشد. در ابتدا باید بدانید که حملات غش به دلیل افت فشار خون در 99 درصد موارد، در حالت نشسته یا ایستاده ایجاد می شود و به ندرت اتفاق می افتد فردی در حالت خوابیده دچار غش شود مگر در مواقعی که فشار خون بسیار کاهش یافته وبه زیر 4 برسد، تا جایی که  نتوان آن را اندازه‌گیری کرد به طور مثال در آریتمی‎های شدید قلبی که فشار خون آنقدر کاهش می یابد که در حالت خوابیده هم خون به قلب نمی‍‌‌‌ رسد. درهر صورت این که فرد در حالت ایستاده یا خوابیده دچار غش شود چندان مهم نیست.
درضمن افرادی که سابقه بیماری‌های صرع دارند  یا در گذشته ضربه ای به سر آنها خورده است بیشتر به علت بروز تشنج، غش می کنند. حال که این بخش از مطلب را خوانید به طور حتم متوجه شده‌اید که چه ارتباطی میان حالت غش کردن یک فرد و دلیل بروز چنین عارضه‌ای در وی وجود دارد.
 چگونه به غش کرده ها کمک کنیم
از همه این موارد که بگذریم اطلاع از اینکه در مواجه با فردی که چنن شرایطی دارد باید چگونه رفتار کرد یا چه اقداماتی را انجام داد، همچنین چه برخوردی با وی ممکن است خطر ساز باشد هم از اهمیت زیادی برخوردار است، به این دلیل که با توجه انواع غش شیوه مراقبت اولیه از فرد متفاوت است، پس اگر به یکباره با فردی مواجه شدید که غش کرده است، فراموش نکنید ابتدا باید تشخیص دهید، وی دچار کدام یک از انواع غش شده است  و بعد تا رسیدن اورژانس اقدامات زیر را انجام دهید.

درغش بدون افت هوشیاری، بهترین شیوه برخورد این است که بیمار به حالت خوابیده قرار گیرد و پاهای وی را بالاتر از سطح بدنش قرار دهید تا جریان خون از پاها به سمت قلب و مغز جریان پیدا کند و با رسیدن خون به مغز هوشیاری فرد بازگردد. این حالت می‌تواند به فرد کمک کند تا آسیب کمتری ببیند به این نکته را به خاطر بسپارید.

موضوع دیگری که اطلاع از آن خالی از لطف نیست این است؛ در شرایطی که بیمار دچار غش با افت هوشیاری شده باید شما  او را به یک پهلو بخوابانید، تا اگر ترشحاتی در دهان خود دارد، وارد مجاری تنفسی وی نشود. زیرا این امکان وجود دارد که چنین حالتی موجب آسیب دیدن یا شکسته شدن دست  و پا  همچنین پارگی عضلات وی شود.علاوه بر این اگر در اطراف مریض وسایل تیز و برنده وجود دارد بایدآن را دورکنید. سپس بلافاصه با اورژانس تماس بگیرید.در گذشته گفته می شد که دهان بیمار را باز و انگشت را داخل دهان بیمار کنید، اما امروزه ثابت شده است که نباید این کار را انجام داد. توجه داشته باشید نباید دست و پاهای مریض گرفته شود یا به صورت او آب یا سیلی زد، البته باید کمربند و یقه بیمار که تنفس وی را دشوار می کند باز کنید یا هر لباس تنگی را که بیمار به تن دارد، در بیاورید تا راحتتر نفس بکشد.

اما نکته دیگری که دانستن آن می تواند در مواجهه با چنین بیمارانی به شما کمک کند این است که، اگر مشاهده کردید فرد نفس نمی ‌کشد، باید به سرعت او را به نخستین مرکز درمانی برسانید یا ضمن تماس با اورژانس در صورتی که با عملیات احیای قلب و ریه اشنایی دارید این کار را آغاز کنید، زیرا ممکن است، مشکل فرد جدی ‌تر از بروز یک حمله غش باشد. از این رو بهتر است سایر علایم و نشانه‌ها را بررسی کنید اینکه وی درد قفسه سینه یا مشکل تنفسی دارد. از خواب رفتگی اندام یا ادامه ضعف‌ عضلانی گله مند است یا خیر؟

توصیه دیگر اینکه از دادن آب قند به این بیماران به شدت پرهیز کنید، زیرا این احتمال وجود دارد که آب قند در حالتی که هوشیاری فرد کامل نیست، داخل ریه وی شود، نتیجه این اتفاق بروز اختلالات تنفسی حتی خفگی است.  پس تا بازگشت کامل هوشیاری بیمار از  خوراندن مایعات شیرین به وی خودداری کنید. این توصیه را هم جدی بگیرید و از ان غافل نشوید زیرا می‌تواند موجب بروز مشکلات بیشتر برای فرد شود.

 نگران سلول‌های خاکستری نباشید
مهمترین سئوالی که شاید در ذهن بسیاری افراد زمانی که با چنین بیمارانی مواجه می‌شوند شکل بگیرد این است که آیا مغز آنها از تبعات این عارضه در امان خواهد بود؟  در صورتی که شما هم از جمله این افراد هستید، نگران نباشید. زیرا که تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد، اشخاصی که به علت افت فشار خون دچار غش می شوند، تنها در حد یک یا دو ثانیه ممکن است، افت هوشیاری داشته باشند در صورتی که افرادی که دچار غش با افت هوشیاری کامل می شوند تا چند دقیقه ممکن است این حالت را داشته باشند. بنابراین نگران نباشید چون تنها زمانی فرد دچار آسیب مغزی می شود که خون به مدت پنج تا هشت دقیقه به مغز وی نرسد و این حالت هم در هیچکدام از شرایط غش کردن وجود ندارد و فرد زودتر از این مدت خون به مغزش خواهد رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا