بازي هاي تلفن همراه در يک نگاه

به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا”، برخي منابع اعلام کردند ، مفهوم بازي هاي موبايلي به کاربردهاي بازي در تلفن هاي همراه اطلاق مي شود و اين سرويس سرگرمي براي اولين بار در سال 1997توسط شرکت فنلاندي نوکيا وارد شبکه تلفن همراه شد و اولين بازي موبايلي نوکيا “اسنيک” نام داشت.
اين درحالي است که  پايگاه اينترنتي “پاکت گيمر” اعلام کرد ، اولين پلتفورم بازي تلفن همراه در تابستان سال 2001 ميلادي  در اروپا ارايه شد که گوشي هاي موتورولا آن را پشتيباني مي کرد و نام اين  بازي  Sonic بوده که  بسيار مورد استقبال کاربران قرار گرفت.
 در واقع اين رويداد اواين گام در زمينه ورود  بازي هاي اکشن و سرعتي به حوزه تلفن همراه بوده و بستر و شرايطي را فراهم آورد تا شرکت ها و اپراتورها در انديشه ابتکار و خلاقيت بيشتر در اين زمينه بيافتند. 
در سال 2002 يکي از مهمترين رويدادها حوزه صنعت تلفن همراه روي داد که  آن هم ارايه رسمي گوشي هاي مجهز به نرم افزار  Java بود که گوشي هاي نوکيا 3410 و زيمنس M50 جزء اولين گوشي هايي بودند  که مجهز به اين نرم افزارشدند.
اما در آن زمان يک مساله اساسي وجود داشت که آن مشکل نمايشگر کوچک و غير رنگي گوشي ها براي بازي بود به طوري که نمايشگر گوشي 3410 در ابعاد 64× 96 پيکسل بوده است و 
به اين ترتيب شرکت هاي سازنده تلفن همراه در ارايه گوشي هايي با نمايشگر هاي رنگي و بزرگ تر رقابت سختي را آغاز کردند و در اواسط 2002 شرکت “ديجيتال بريجز” بازي هاي تلفن همراه را به صورت دي وي دي با شماره رمز ارايه کرد و کاربر مي توانست با وارد کردن پين بازي را دانلود کند.
در مارس 2002 شرکت “گيم لافت” يکي از بزگرتين ارايه کنندگان سرويس سرگرمي کار خود را شروع  و بازي هاي تلفن همراه را به صورت پک هاي نرم افزاري و آنلاين ارايه کرد که  
بازي هاي  Tetris و Pac-Man از بازي هاي مشهور آن زمان بودند.
موسسه تحقيقاتي گارتنر پيشتر اعلام کرد ، درآمد جهاني بازار بازي هاي تلفن همراه تا سال 2011ميلادي  به 3/6 ميليارد دلار خواهد رسيد و برخي منابع نيز ارزش صنعت بازي هاي موبايل را در سال جاري بيش از چهار ميليارد دلار اعلام کردند که نسبت به سال گذشته 16 درصد رشد دارد.
در حال حاضر ارزش تجاري بازي هاي تلفن همراه در آمريکا به يک ميليارد دلار رسيده است و پيش بيني مي شود ازن رقم تا سال 2013 ميلادي به 8/6 ميليارد دلار برسدو گزارش موسسه تحقيقاتي in-stat حاکي از آن است که ر بازي هاي موبايلي يکي از پر درآمد ترين بخش صنعت موبايل در آمريکا است و کاربرد آن در بين کاربران و درآمد هاي حاصله از آن روز به روز در حال افزايش است .
 با توجه به گزارشات شرکت تحقيقاتي گارتنر، درآمد بازي هاي موبايلي در اروپاي شرقي و آمريکاي شمالي تا سال 2011 ميلادي به ترتيب 862 ميليون دلار و 2/1 ميليارد دلار برآورد شده است .
شرکت گارتنر اعلام کرد، آسيا پاسفيک در حال حاضر بزرگ ترين بازار بازي هاي تلفن همراه را به خود اختصاص داده است و پيش بيني شده است که درآمد اين صنعت  در اين منطقه تا سال 2011 ميلادي به 4/3 ميليارد دلار برسد.
درآمد بازي هاي موبايلي در چين يکي از بزرگترين بازار هاي تلفن همراه جهان در فصل سوم 2008 ميلادي به 320 ميليون يوآن ودرآمد بازي هاي java نيز  به 218 ميليون يوان رسيد که نسبت به فصل دوم همين سال از 86/15 درصد رشد برخوردار بوده است .
با اين حال از آن جا که افزايش تعداد بازي ها از حد مجاز شرکت چاينا موبايل تجاوز کرده است، اين شرکت از اول سپتامبر 2008 ارايه برخي بازي ها را متوقف کرده و محصولات بازي هاي موبايلي خود را تا دو سوم کاهش داده است و اين موضوع موجب افزايش قيمت و درآمد بخش بازي هاي تلفن همراه براي اپراتورهاي ديگر شده است.
درآمد بازي هاي شرکت چاينا يونيکام در فصل سوم 102 ميليون يوآن بوده که نسبت به فصل دوم 74/3 درصد رشد داشته است.
همچنين  درآمد بازي هاي موبايلي در هند در سال 2007 ميلادي ، 80 ميليون دلار بوده است و پيش بيني مي شود تا سال 2012 به 450 ميليون دلار برسد که اين امر نشانگر آن است که هند در آينده نزديک به بزرگترين بازار بازي هاي موبايلي جهان تبديل خواهد شد.
آمار مراکز رسمي نشان مي دهد که بازي هاي موبايلي براي کاربران ژاپني  محبوب ترين پلتفورم  و سرويس تلفن همراه به شمار مي آيد و بيشترين کاربرد را در بين آنان دارد. 
سازندگان بازي در ژاپن مي گويند : تلفن هاي همراه ممکن است کوچک باشند ولي آنها طيف وسيعي از بازي ها را همچون “Lost Planet” و “Devil May Cry” در دسترس کاربران قرار مي دهند.
آنها معتقدند که بازيکنان از طيف وسيعي از بازي هاي رول پلي، بازي هاي مسابقه و ورزش روي تلفن همراهشان برخوردارند و بازيکنان بر اين باورند که  تلفن همراه چيزي است که هميشه همراه آنها است و در هر زمان و مکاني قابل استفاده مي باشد و مي تواند اوقات بيکاري آنان را پر کند.
112/14

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا