ارتباطات

ایرانی ها چند ساعت در شبکه های اجتماعی حضور دارند؟

ایسنا نوشت: مشاور وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته تا پایان سال ۹۲ میزان تماشای تلویزیون در ایران ۶۶.۵ درصد هر روز، ۱۸.۲ درصد یکبار در هفته و ۶ درصد ماهی یکبار بوده است و این در حالی است که این آمار برای تماشای برنامه‌های ماهواره۳۱.۴ درصد هر روز و ۱۷ درصد ماهی یکبار است و این به معنای جابه‌جایی تدریجی از رسانه داخلی به خارجی است.
وی ادامه داد: همچنین ۳۳.۲ درصد ایرانی‌ها هر روز و ۲۵ درصد هفته‌ای یکبار از اینترنت استفاده می‌کنند.
وی در ادامه با بیان آماری در زمینه استفاده از بازی‌ در کشور، اظهار کرد: ۲۰ میلیون بازی‌کننده در ایران داریم که از این تعداد ۵۶ درصد پسر و ۴۴ درصد دختر هستند و ۱۴.۶میلیارد ساعت وقت خود را در سال صرف بازی می‌کنند.
رستمی ضمن تاکید بر توانمندسازی خانواده‌ها و جوانان در حوزه سواد رسانه‌ای، بیان کرد: طی سال‌های گذشته شاهد چهار نسل مختلف در زمینه استفاده از رسانه بودیم و در حال حاضر نیز شاهد غلبه رسانه‌های اجتماعی بر تمامی رسانه‌ها هستیم.
مشاور وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه متاسفانه در ایران سنجش اعتیاد رسانه‌ای انجام نشده است، اظهار کرد: به رغم گستردگی روزافزون استفاده از رسانه‌های اجتماعی در کشور متاسفانه هیچ‌گونه مطالعه‌ای در زمینه مصرف رسانه‌ای جامعه ایران و سواد رسانه‌ای آنان صورت نگرفته است، در حالی که در مقاطع تحصیلی دبستان و راهنمایی با میزان مصرف نابهنجار استفاده از شبکه‌های اجتماعی مواجهیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر با جوانانی مواجهیم که توان تولید محتوا در فضای مجازی را دارند اما به دلیل عدم سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در این بخش سرگردان هستند، این یکی از بزرگترین مصیبت‌هاست.
وی با اشاره به گستردگی رسانه‌های اجتماعی در دنیا، گفت: در دنیا ۲۹ رسانه اجتماعی شناخته شده و این در حالی است که تعداد کمی از این شبکه‌ها در ایران از شهرت برخوردارند.
رستمی با اشاره به شبکه‌های مختلف اجتماعی مشهور در دنیا، بیان کرد: به عنوان مثال شبکه Linked in در دنیا از شهرت زیادی برخوردار است اما در ایران آنچنان که باید شناخته شده نیست، ۲ هفته پیش در این فضا یک قرارداد یک میلیون دلاری بین شرکت ایرانی و هندی بدون آشنایی قبلی منعقد شد و این به معنای کاربرد وسیع این قبیل شبکه‌هاست.
رستمی در ادامه با اشاره به تعاملی بودن فضای رسانه‌های اجتماعی در خصوص سایر ویژگی‌های این شبکه‌ها، گفت: بی‌زمانی و بی‌مکانی، جدی شدن حوزه ارتباطات این شبکه‎ها و بدون رهبری بودن جریان‌های فردی و اجتماعی از جمله این ویژگی‌هاست.
وی در خصوص عدم وجود رهبر در این شبکه‌ها، گفت: آنچه در پدیده پاشایی و یا موضوعات خاورمیانه با آن مواجه بودیم نتیجه همین امر است، اگر الان فضای مجازی را در نیابیم قطعا با صحنه‌هایی پیچیده‌تر از پدیده پاشایی روبه‌رو خواهیم شد.
مشاور وزیر ورزش و جوانان از غیرقابل کنترل بودن فضای مجازی به عنوان یک فرصت یاد کرد و گفت: این امر فرصت‌های زیادی برای فعالیت ما فراهم می‌کند، تا چند سال پیش بحث فرار مغزها مطرح بود اما در حال حاضر بدون اینکه جوانان از کشوری خارج شوند می‌توانند تولیدات خود را در اختیار یک شرکت خارجی قرار دهند که این امر به توجه زیادی نیاز دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا