اولین موبایل اعتباری ایران حفظ برند می‌کند

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، شرکت تعاونی مجتمع صنعتی رفسنجان در فروردین ‌ماه سال 82 به‌ عنوان برنده مناقصه انتخاب پیمانکار شبکه سراسری تلفن همراه اعتباری کشور معرفی شد. قرارداد رسمی این پروژه در 28 بهمن‌ ماه همان سال میان مجتمع صنعتی رفسنجان و شرکت مخابرات ایران امضا و پیمانکار متعهد شد تا دو سال بعد یعنی 28 بهمن 1384 دو میلیون سیم‌کارت پیش‌ پرداخت در 28 مرکز استان کشور توزیع نماید.
این شرکت با قرارداد 10 ساله BOT موظف شد که شبکه اپراتور تلفن همراه اعتباری را برای شرکت مخابرات ایران راه‌اندازی کند اما پس از هفت سال فعالیت به دلیل ناتوانی در انجام تعهداتش ناگزیر به فروش سهام خود در تالیا شد.
قراردادهای B.O.T یا به عبارتی ساخت، بهره‌برداری و انتقال (واگذاری) به قراردادهایی گفته می‌شود که در آن شرکت یا شرکت‌هایی در قبال امتیازاتی اقدام به اجرای پروژه‌های سنگین (به لحاظ مالی) نموده و مدت محدودی از پروژه اجرا شده، منتفع گردیده و سپس پروژه یعنی مستحدثات را به طوریکه امکان فعالیت کامل داشته باشد بلا عوض به طرف دیگر که عموما دولت‌ها یا شرکت‌های وابسته به دولت هستند، انتقال می‌دهند.
سهام مجتمع صنعتی رفسنجان به شرکت گسترش ارتباطات تالیا که متعلق به شرکت تابا وابسته به بنیاد تعاون سپاه است، واگذار شد و از این پس بلوک 43 درصدی مجتمع صنعتی رفسنجان در اختیار گسترش ارتباطات تالیا قرار گرفت و شرکت مخابرات ایران هم سهامدار بلوک مدیریتی یعنی 57 درصد ماند.
شکست مجتمع صنعتی رفسنجان در این قرارداد مربوط به جذب نزدیک 200 هزار مشترک طی هفت سال فعالیت می‌شود در حالیکه وعده واگذاری دو میلیون سیم‌کارت را در دو سال اول فعالیت خود داده بود؛ البته این شرکت از ابتدای کار خود با مشکل سرمایه‌گذار مواجه شد و شرکت تله2 (Tele2) سوئد در ابتدای کارش از سرمایه‌گذاری در پروژه سیم‌کارت‌های اعتباری تالیا کنار رفت و نتوانست سرمایه‌گذاری خود را برای توسعه پوشش تالیا در شهرهای ایران کامل کند.
لذا شعار تجاری “بگو، بخند، زندگی کن” از همان ابتدا با کنار رفتن سرمایه‌گذار خارجی مهجور واقع شد تا شرکت گسترش ارتباطات تالیا روی کار آید و شعار تجاری را تغییر دهد.
در زمان انتقال سهام 43 درصدی، سید مصطفی سیدهاشمی رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران اظهار کرد: خریداران جدید وعده داده‌اند تا پایان سال 91 تعداد مشترکان تالیا را به یک میلیون و 500 هزار نفر افزایش دهند.
تصمیم مالکان شرکت مخابرات ایران برای سر پا نگاه داشتن این پروژه (تالیا) علی‌رغم تمامی زیان‌هایی که برای آن طی هفت سال اول فعالیت داشت، نشان از اهمیت آن در بازار رقابتی دارد.
اگر قرارداد مناقصه این پروژه را همان 10 سال و از زمان تعهد پیمانکار برای ارائه سیم‌کارت در نظر بگیریم، مهلت پروژه تالیا تیر ماه امسال امسال به اتمام می‌رسد اما اسفند ماه سال 1391 رئیس هیات مدیره مخابرات ایران خبر از تمدید قرار‌داد شبکه‌ پیمانکاری سیم‌کارت‌های اعتباری تالیا برای مدت 10 سال داد و گفت: اعتبار را دوباره به تالیا باز می‌گردانیم.
سید هاشمی اظهار کرد: براساس برآورد‌ها پروژه تالیا بعد از خصوصی‌سازی مخابرات 40 میلیارد تومان به مخابرات ضرر مالی وارد کرده و کوشش مخابرات این است که زیان‌دهی این پروژه را به صفر رسانده و از آن کسب درآمد کند.
دو سال پیش، هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه تلکام 2013 پوشش شبکه تالیا که تا پیش از آن محدود به 30 مرکز استان و 60 شهر بود، سراسری شد اما یک سال بیشتر نگذشت که خبر جدیدی از گوشه و کنار تلکام 2014 مبنی بر تغییر و تحولات دوباره در بدنه این شرکت به گوش رسید.
موضوع از این قرار بود که گویا قرار است سهام شرکت گسترش ارتباطات تالیا که شامل 43 درصد سهام تالیا می‌شود توسط همراه اول خریداری شود و به این ترتیب 100 درصد سهام تالیا به مخابرات ایران و همراه اول اختصاص یابد.
گفته می‌شد قرار است با این نقل و انتقالات سهام، سیم‌کارت‌های تالیا با حفظ نامبرینگ به شبکه همراه اول منتقل شود.
به هر ترتیب، شواهد چیز دیگری می‌گوید و همراه اول اکنون به دلیل کمبود شماره‌هایش، درخواست دریافت رنج جدید شماره را به رگولاتوری جهت تخصیص نامبرینگ جدید داده است در حالیکه اگر قرار بود تالیا را خریداری کند شاید نیازی به این درخواست عاجل نداشت.
همراه اول در گذشته 100 میلیون نامبرینگ داشته که اکنون طبق گفته معاون رگولاتوری، 40 میلیون سیم‌کارت فعال و حدود 10 تا 15 میلیون سیم‌کارت غیرفعال دارد.
از طرفی شنیده می‌شود مخابرات برنامه‌ای برای ادغام این شرکت با همراه اول ندارد و ترجیح می‌دهد اصطکاک منابعی این شرکت را هم‌اکنون وارد مجموعه ارتباطات سیار به عنوان شرکتی بورسی، نکند.
*** گزارش از : مجید هدایتی نسب

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا