تبار شناسي بلوتوث

اين شبکه در حوزه لوازم الکترونيکي شخصي مانند تلفن همراه ، رايانه هاي شخصي و دوربينهاي ديجيتال کاربرد دارد و راهي امن، ارزان و در دسترس عموم براي انتقال بي سيم اطلاعات بين دستگاههاي ديجيتال را از طريق بسامد راديويي موج کوتاه فراهم مي سازد.
بلوتوث از نام شاه “هارولد بلاتانت دوم ” (HAROLD BLUETOOTH BLATANT ) که در قرن دهم بر دانمارک حکومت مي کرد ، گرفته شده است. او کسي بود که ديپلماسي را از جنگ به سوي گفت و گو سوق داد. مخترعان فناوري بلوتوث فکر مي کردند اين نام مناسب فناوري آنان است که به وسايل مختلف اجازه مي دهد نوعي گفت و گو با يکديگر داشته باشند.
شرکت ال ام اريکسون در سال 1998 علاقه مند شد که گوشيهاي همراه آن بتوانند بصورت بي سيم به وسيله هاي ديگر مانند رايانه هاي جيبي وصل شوند. متعاقب آن اريکسون و چهار شرکت آي بي ام ، اينتل ، نوکيا ، سوني اريکسون و توشيبا کنسرسيومي موسوم به اس آي جي تشکيل دادند تا استانداردي بي سيم براي اتصال ابزارهاي مخابراتي – رايانه اي و لوازم جانبي آنها را به شکلي طراحي کنند که دامنه کوتاه ، توان مصرفي پايين و قيمتي ارزان داشته باشد.
استاندارد بلوتوث نخستين بار توسط ال ام اريکسون توسعه و گسترش يافت و بعدها بوسيله گروه اس آي جي که بيستم مي 1999 تشکيل شد ، تکميل شد. کمابيش همه کساني که از تلفن همراه استفاده مي کنند با فناوري بلوتوث متناسب با دانشي که از آن دارند ، آشنا هستند ولي نبايد فراموش کرد که بلوتوث فروش زيادي در تلفن هاي سلولي داشته است که آنها را قادر به ايجاد ارتباط ميان رايانه ها ، پي دي اي ها ، هندزفري ها و ساير دستگاهها مي کند و به اين ترتيب يک شبکه بيسيم ايجاد مي کنند.
انتقال فايل ها مثل فايل تصويري ، صوتي و غيره ميان گوشيهاي موبايل با يکديگر و با رايانه ها ، هند ست بلوتوث براي گوشي موبايل و اسمارت فون ها ، استفاده بعنوان هندز فري در خودروها بخشي از توانمندي بلوتوث است.
ايجاد يک شبکه بي سيم براي رايانه هاي روميزي با پهناي باند کوچک ، دستگاههاي اندازه گيري و تست ، ابزارهاي پزشکي ، گيرنده هاي جي پي اس ، کنترل از راه دور تلويزيون بجاي اينفرارد ، PLAY STATION3 و INTENDO REVOLUTION نيز از بلوتوث براي اهرم کنترل خود استفاده مي کنند.
*** آينده بلوتوث
نسخه بعدي بلوتوث به نام “ليسبون” (LISBON) هم اينک در معرض تست و آزمون قرار دارد و شامل مشخصه هايي از جمله افزايش امنيت و قابليت استفاده بيشتر از بلوتوث مي باشد.
حال که کار به اينجا رسيد ، بد نيست بدانيد که بر اساس گزارش سايت دانشنامه آزاد يک بانوي 49 ساله ايراني بنام ماريا خرسند را که از مديران مشهور صنعت فناوري اطلاعات جهان است ، بنام مادر معنوي بلوتوث مي شناسند . هر چند ايرانيان در ميان مديران رده بالاي صنعت فناوري اطلاعات کم تعداد نيستند اما خانم خرسند از بلندپايه ترين و در عين حال معدود زنان ايراني فعال در اين رشته است.
حتما جالب است بدانيد که خانم ماريا خرسند در زمان رياست خود در شرکت اريکسون سوئد، رياست اين پروژه را بر عهده داشته است و در واقع مادر معنوي فناوري بلوتوث محسوب مي شود.
162/16

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا